12 februari 2009

Blooming Friday: Viburnum bodnatense


När unnade du dig något fint senast? Något du velat ha riktigt länge? Jag har börjat unna mig själv mer och mer - inte särskilt dyra och lyxiga saker - men däremot vackra saker. Jag kan inte motstå vackra saker. Såsom Hybridkejsarolvonet 'Charles Lamont', till exempel. Jag såg bilder på den busken på någon trädgårdsblogg för länge sedan och blev genast störtförälskad. Insåg direkt att det inte finns några vinterblommande buskar i min trädgård... Förrän nu... Nu finns det en.

When was the last time you indulged in something nice? Something you had desired for a long time? I tend to indulge in more and more things - not neccessarily expensive and luxurious thing, but beautiful things. I can't resist beautiful things. Like, for instance, Viburnum bodnatense 'Charles Lamont'. When I saw pictures of that shrub on a gardening blog some time ago, I immediately fell in love. I instantly realized that there are no winter-blooming shrubs in my garden...Until now...Now there is one.


Eftersom marken fortfarande är frusen så får busken stå kvar i sin kruka över vintern. För att vi riktigt skall kunna njuta av de vackra blommorna så har jag placerat krukan precis utanför köksfönstret, ovanpå en hög med tegelstenar. Tanken är att vi skall kunna se de vackra blommorna när vi sitter och äter vid köksbordet. Jag njuter och hoppas att busken växer till sig ordentligt under sommaren så att den blir stor och yvig.

Since the ground is still frozen, the shrub will remain in its pot during winter. I have placed the pot just outside our kitchen window, on top of a pile of bricks, so that we can enjoy the flowers whenever we're eating. I revel and hope that it will grow big and vigorous during the summer months.





Har du också något som blommar just nu? Eller drömmer du om någon särskild blomma? -Häng gärna med på Blommig fredag, om du har lust! Du kan länka i Mister Linky här nedanför, så hittar de andra deltagarna lätt till din sida. - Önskar er alla en härlig helg!

Have you got any blooms that you would like to share? Or do you dream about a special flower? - Join in for Blooming Friday, if you feel like it! I'm using Mister Linky to connect the participants. - I wish you a pleasant weekend!



/Katarina

27 kommentarer :

Lavender and Vanilla Friends of the Gardens sa...

Such delicate blooms. The soft pinkish colour the tiny crinkly blossoms; I understand that you have fallen in love with this beauty. I hope it grows into a beautiful shrub in summer. I grow a few Viburnums, they are tough and lovely buddies in my garden.

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Oj Katatina, Charles Lamont kan man verkligen bli helt förälskad i. Så söt han är, om man nu får säga det om en kille?
Med du Hybridkejsarolvonet den namnet är inte att leka med....försök säga det 3 gånger.
Jag önskar dej och dina en härlig helg, kanske lite takdropp...

kram Tyra

Karin sa...

Åhh, visst är det underbart med vinterblommande buskar. Jag ska plantera någon det här året. :) Dina blogginlägg dyker aldrig upp på min bloggkoll förrän långt efter de har publicerats. Förstår inte varför!

Ha en skön fredag och så småningom trevlig helg! Kram Karin

Merja sa...

Låter som en underbar buske! Blommar nu...en sån skulle jag också vilja ha:))
Fint bygge!!

Annika Christensen sa...

Som små goda karameller.
Den står på önskelistan
Annika

Anonym sa...

Hi Katarina, what absolutely fabulous blooms your new viburnum has, or will have. Our neighbor has one and we never knew which kind it was. It must be bodnatense! Thanks for showing us.
Frances

Kerri sa...

Katarina, I can see why you instantly fell in love with that Viburnum. The blossoms are exquisite! And winter blooms - how wonderful. Good for you!

Jan sa...

Hi Katarina, I don't have any blooms right now to share-sadly-but I wanted to say how gorgeous your photos are of the vibernum blooms...just LOVELY:) I really don't know why I don't have one yet! I MUST put that on my list!!!!

Debra Howard sa...

Oh wow it is beautiful. It would be very hard to resist if I found one. I couldn't resist an everblooming hydrangea recently. It is one of my babies. Had to put it deep in the shade. Here in Texas if it says full sun that means part shade.
Debbie

sweetbay sa...

That viburnum has such lovely flowers -- they almost look like confectionary.

Lilla Blanka sa...

Hej!

Kom hit via Rosor & Tistlar (Randi) och jag måste säga att jag gillar verklgien dina vackra bilder..!

Oj vad jag längtar efter ett uppvärmt uterum!

Kram och ha en fin helg!
Mia

Anonym sa...

Olvon som blommar på vinter har jag läst om också. Häftig! Jag har en vanlig luktolvon och den är jättefin och blommar mycket. Ser ut att bli en fin blomning i år för den är full med knoppar!
Blommorna ser ut som dom du visar.

Anonym sa...

Ingen dum idé att unna sig något fint som blommar nu på vintern. Smart också att palla upp den så att man kan se den inifrån! :-) God helg!

Lillebeth sa...

Vilken fin idé: att ställa den så vackert blommande utanför fönstret.
Hos mig skulle den dö av kyla.

Pat sa...

Isn't it wonderful to see buds and
blooms this time of year?
Beautiful shrub.

Anna sa...

I can understand how you fell for the viburnum - it's a beauty. Are the flowers scented ? What an excellent idea to raise it above the ground so you can enjoy it from your kitchen window :)

Anonym sa...

Vilket jättebra tips! En liten fråga bara; klarar den sig året om i kruka?
Växthusmadam

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Har den här sedan många år och den är verkligen odlingsvärd.
Buskar som blommar i januari - februari kan man inte få för mycket av...
Trevlig helg Katarina!
Birgitta

joey sa...

I think I have fallen in love also, Katarina ... Viburnum bodnatense 'Charles Lamont' is quite handsome. Sending you a bouquet of happy thoughts for Valentine's Day!

Unknown sa...

Katarina, now I can understand why you had to have it! It's awesome!

Lotta 8`) sa...

Nu blev jag kär - igen :) Så söt! Oemotståndlig! Och jag gillar verkligen ditt sätt att plantera den =) Får jag fråga var du köpt den? I stan? Nu finns den på min önskelista och jag tror jag skall unna mig en jag med =) Ha en trevlig alla hjärtans dag och helg, kram 8`)

HelenJ sa...

God idé att placera den utanför fönstret så man riktigt kan njuta av den.
Vi har flera stycken på Norrviken och de har blommat sedan före jul! Helt fantastiska - jag bara måste skaffa en själv så fort som möjligt. Var jag nu ska göra av den....
Ha en riktigt härlig Alla Hjärtans Dag.
/Helen

Anonym sa...

What a lovely addition to the garden..Viburnum bodnatense.
Wonderful picture too.
I have sun in my backyard and space for the Viburnum.
Thanks Gisela.

The cottage by the Cranelake sa...

Nej inget vinterblommande här. Lite för tufft klimat i min trädgård för de flesta av dem som blommar nu. Får se fram emot våren istället :-)
Christer.

Anonym sa...

Strålande problemlösning med busken mitt för fönstret! Yeah! grymt snyggt!

Hannele på Hisingen sa...

Hihi, jag har också byggt massa kalmurar, för att kunna se inifrån. Kram.

Petra C sa...

Åh, jag vill också ha vinterblommande buskar. Låter härligt!