13 april 2009

Helleborus atrorubens

Smalbladig julros H. atrorubens är den julros som börjar blomma tidigast hos mig. Det är inte den mest spektakulära julrosen eftersom blommorna är ganska små - men den har så läcker färg! Blommorna är mörkt lilaröda med gröna strimmor.

Helleborus atrorubens is the first Hellebore to start blooming in my garden. It's not very spectacular, since the flowers are rather small - but the colouring is delicious! The flowers are dark violet with green veins.
































Denna lilla skönhet kommer ursprungligen från Slovenien och Kroatien. I år är min planta mindre än den var förra året - jag tror inte att den trivs riktigt bra där den står i skuggrabatten. Är det någon som vet om den trivs bättre i solsken?

This little beauty originates from Slovenia and Croatia. This year, my plant is smaller than last year - I don't think its very happy in my shady flowerbed. Does anybody know whether it prefers sunshine?



/Katarina

16 kommentarer :

Niels Plougmann sa...

I think most hellebores prefer some sun - even if it is just a few hours, at least dappled shade. Those I have in deep shade do not flower as much as those in more sunny positions.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Tror de flesta julrosor gillar sol mer än helskugga. Prova att flytta den, det kan göra underverk.
Håller med dig, blommorna är väldigt fina.
hälsar
Birgitta

Piondröm sa...

Den var verkligen fin. Kanske har jag mina för skuggit oxå, jag har verkligen letat upp ställen för att dom ska få skugga, men dom kanske inte gillar det. Hmmmm.....
Tänk vad man lär sig.
Kram Carina

Gail sa...

Katarina, I don't know really, but mine are in semi-shade and really take off...gail

CanadianGardenJoy sa...

Katarina that is a very pretty one .. it looks a little like my plain girl Orientalis .. my flowers are just opening now .. you have reminded me to take some pictures, thank you !!

Ninni sa...

Underbar färgställning! De är verkligen dekorativa julrosorna!
Kram Ninni

Merja sa...

Kul när det börjar blomma. Och den första är ju alltid speciell:) Fint med strimmorna!

Ruben sa...

Tror inte, att det har med solen att göra. Mina julrosor står soligt, men är inte alls så fina som de var för några år sedan. I min 'husbibel' står det så här: "Goda skuggväxter, som når sin bästa utveckling i fuktig, myllrik jord. På torra platser bör man ej plantera H, då de där aldrig når god utveckling utan så småningom dör ut." Mina har nog både lite torrt och jorden har nog blivit utarmad och kompakt under alla år som de ej omplanterats. Tur att du tog upp frågan så jag fick en påminnelse om vad jag bör göra!
/Ruben

Lillebeth sa...

Är det en Jacqueline de Pré i headern? Verkligt vacker vilket som. Och så fina Helleborusbilder.

andré sa...

Oj, den var verkligen fin i färgerna.

Inger sa...

Fin blogg och läckra bilder!
Jag har tidigare haft någon enstaka julros men tyvärr finns ingen längre kvar i min trädgård.

NinaH sa...

Usch vad jag inte hunnit kolla blogar! Nu hade jag mycket att ta igen. Inte minst på din! Allt ack så vackert! Inte minst färgen på den (lilla?) julrosen....

Unknown sa...

my haves shaddow at the morning time and sunlight at the afternoon, they lokks very neice and are great. liebe Grüße von Kathrin aus Bremen

Moa sa...

Jättevacker julros.. får nog flytta ett par av mina jag köpte förra året OM.. de tar sig, en verkar ha ruttnat bort.. kanske lever roten och skjuter nya skott, jag lever på hoppet. Vilken tur du tog upp frågan säger jag också.. man får så himla snabbt svar o info på bloggar .. Ha en skön vecka.. Kramiz Monica

Annika Christensen sa...

Kul med lite annorlunda julrosor.
Tyvärr är jag inte så kunnig.
Ha det gott
Annika

The cottage by the Cranelake sa...

Vet inte hur den vill ha det, men alla mina julrosor får åtminstone någon timmes sol när den skiner. Din är väldigt vacker, jag har allt mer börjat uppskatta de små variationerna som finns på blommor och blad.
Christer.