4 augusti 2009

What's in a seed?

I våras sådde jag frön av Känguruäpple (Solanum lacinatum) som jag fick av Merja. Jag hade aldrig tidigare odlat denna exotiska växt från Tasmanien, så det var riktigt spännande att följa fröets utveckling från liten grodd till blommande planta. På ett par månader har ett frö som bara är någon millimeter stort, vuxit till ett träd på 1,5 meter! Visst är det imponerande... Får mig att undra vad som egentligen döljer sig där innanför fröskalet...någon sorts mirakelmedicin..?

This spring I got some seeds of Kangaroo apple (Solanum lacinatum) from my blogging friend Merja. I had never grown this exotic plant from Tasmania before, so it was really exciting to watch the development of the tiny seed to a blooming plant. It only took a couple of months before the seed had grown to a tree that's 1,5 metres tall! Isn't it fascinating...makes me wonder what's hiding inside the seed...some kind of miracle drug..?









2 kommentarer :

The cottage by the Cranelake sa...

Känguruäpple var den enda "nya" växten jag lyckades få Trävadsborna intresserade av när jag hade handelsträdgård. I början var de väldigt skeptiska, men så såg de hur stora och vackra de blev :-)
ha det gott!
Christer.

Ruben sa...

Du sköter nog om ditt frö exemplariskt, tror jag. Och visst är det imponerande! /Ruben