1 september 2009

Busy Bees


















Ännu ett tag är trädgården full av insekter. Humlorna fortsätter enträget att leta nektar och fjärilarna flyger retfullt omkring från blomma till blomma - de vill inte gärna fastna på bild. Min enda fjärilsbokbok ger mig ingen ledtråd till namnet på denna varelse - någon som vet?

The garden is still full of insects. The Bumble bees eagerly continue their search for nectar and the butterflies teasingly fly about their business - they obviously don't want their pictures taken. My one and only book of butterflies doesn't give me a hint as to the name of this one - does anybody know?















Tillägg: Jag har hittat namnet: Tistelfjäril. En immigrant från sydeuropa som kommer hit på våren och lägger ägg här i blomrika miljöer.

I found the Latin name: Vanessa cardui. An immgrant from Southern Europe.



Jag har lärt mig namnet på ytterligare en fjäril denna veckan - Nässelfjäril:


This week I've learned the name of another Butterfly - in Latin it's 'Vanessa urticae'. I wonder what it's called in English?




7 kommentarer :

Karin sa...

Det är kul att man fortfarande hittar många olika insekter i trädgården. Fina bilder på fina fjärilar! Hoppas någon kan identifiera den.

Kram Karin

Thusnelda sa...

Det øverste bildet var så NYDELIG. Ha det fint.

Corner Gardener Sue sa...

I'm not sure what it is, but it's pretty. It reminds me of our painted ladies. I wonder if they are related.

Anjas Hill sa...

Kan det vara någon pärlemofjäril? Fina bilder i varje fall och fjärilar och humlor har även jag - OCH sländor av alla storlekar och kulörer! vad vore trädgården utan alla dessa vackra insekter?/Anja

AnnA sa...

Hej Katarina!( imorgon ska det blomma;)...)
Jag chansar också på att det kan vara ngt slag av pärlemofjäril...Jag har också införskaffat en fjärilsbok, och efter att ha tittat i den, har jag insett hur många olika sorters fjärilar det finns, och många är lika varandra...
Fina insektsporträtt du visar. Humlan är bara FÖR go!!!
Ha en bra dag!
hälsn
AnnA

lotusleaf sa...

Beautiful bee and butterfly pictures. I hardly see bumblebees in this part of the world.

Anonym sa...

Hi Katarina
your beautiful butterfly is called in english 'Painted Lady'.
Kram Gisela