4 mars 2010

Blooming Friday - Something borrowed, something blue...

Välkommen till Blommig fredag!  Vill du också vara med så gör du ett blommigt inlägg på din blogg och länkar tillbaka hit. Kom sedan tillbaka och skriv in adressen till ditt inlägg i Mister Linky här nedanför. Och ha sedan kul när ni besöker varandra!


Welcome to Blooming Friday! If you would like to join, simply publish your blooming post on your blog and link back to here. Then return and sign Mister Linky below. And don't forget to have fun while you visit each other!



Jag såg några otroligt vackra träd i Kalifornien för några år sedan. Träden var stora och de var översållade med gigantiska, rosa blommor. Den här bilden på Ceiba speciosa är lånad från Wikipedia, eftersom jag bara tog bilder på enstaka, nedfallna blommor:


I saw some really beautiful trees in California, a couple of years ago. They were huge, covered in big, pink flowers. This picture of Ceiba speciosa is borrowed from Wikipedia, since I only took pictures of individual,  fallen flowers:


Blommorna är läckra - liknar nästan hibiskusblommor, tycker jag.


The flowers are very pretty - somehow they resemble the flowers of Hibiscus, don't you think?




Den blåa delen av dagens inlägg består av massor av pyttesmå blåa klockor. Det är en krukväxt som heter Änglaklocka Campanula haylodgensis som jag kommer plantera ut i trädgården till sommaren. Hoppas den blommar ända fram tills dess!


The blue part of today's post, is a potted house plant with loads of tiny, bell-shaped flowers. I will plant this Campanula haylodgensis in my garden when summer arrives. I do hope it will bloom until then!



Ha nu en skön och blommig helg! Vad har du för planer? Själv skall jag på Kamelia-utställning...

Have a lovely, blooming weekend!  What are you planning to do? I'm going to endulge in an exhibition of Camelias...

                                                                         /Katarina

35 kommentarer :

Noel Morata sa...

that is a beautiful tree, it reminds me of the beautiful bauhinia, orchid trees that we grow here in hawaii...beautiful!

Annika Christensen sa...

Vilket träd...
Blev helt förvånad att det är fredag - igen!!!
Ha det gott
Annika

NatureFootstep sa...

Trädets blommor är verkligen vackra.
Hos mig finns en hiskus m blå bakgrund. :)

Luna sa...

Wow, wonderful tree!
And the blue flower...I like it very mutch!
Happy Blooming Friday! Luna

joey sa...

Your lovely photos shout spring, dear Katarina! Enjoy the weekend (we are heading north to the cottage and more snow :)

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vilket fantastiskt träd!
Spännande att läsa tolkningarna av ditt tema.
Åker till Malmö och villamässan i helgen. Spännande det också.
Hoppas ni får en rolig stund på Trädgårdsföreningen.
Ha det gott
Birgitta

Autumn Belle sa...

The flowers from the trees are lovely. Thank you for hosting BF. My post today is about the bred flowers tree. Happy BF to everyone!

Southern Lady sa...

Beautiful pictures! I love the colors!

lotusleaf sa...

Yes, they resemble the hibiscus. But I think they resemble the Bauhinia more. A beautiful blooming tree. Thanks for sharing .

sweetbay sa...

The tree in California is truly incredible. Such gorgeous flowers. The Campanula is also so beautiful, in a completely different way. I wish we could grow that species here but I think it's too hot. There's something about both the blue and the texture of the flower that makes it very special.

Lillebeth sa...

Vilket fantastiskt träd och så STORA blommor. Tänk vad det finns! Ha det gott!

Gunilla sa...

Ett sådant träd skulle man ha haft:o)
Helt makalöst vilka fina blommor och vilken fin färg.

Ha en fin helg och njut av utställningen.

Kramen/Gunilla

Rosie sa...

I have never seen a tree as beautiful as that in all my life. That is something so special.

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Inga dåliga blommor, nästan inte verkliga..

Maria Berg sa...

Änglaklockan är verkligen söt. Har försökt få den att överleva i min trädgård men jag kan tänka mig att den inte gillar mina vintrar här...

Trevlig helg, MB

Anjas Hill sa...

Det är faktiskt trevligt när man kan gräva ned vårklockorna i rabatten för en lång blomning.
Trädet ser verkligen pampigt ut!/Anja

andré sa...

Vilket otroligt träd! Finfina blommor. God helg!

Eva Linnea sa...

Sannerligen en blå fredag!
Nu kan jag sluta vänta på barnbarn, för nu är barnbarn nr 2 född. Jag fär ågna mig åt att vänta på våren i stället.
Skön helg önskar Eva Linnea

Moa sa...

Vilket träd.. och vilka blommor säger jag.. förstår att du var imponerad av dessa gigantiska blommor. Vackert blått också.. ska bli roligt att ses imorgon.. kram/moa

Gudrun sa...

Hej!
Wow vilket träd, har aldrig sett något liknande, så vackert. Kan förstå att du tog detaljbilder på blomman.
Välkommen till min tävling och till min blogg, det var kul att se din.
Ha det gott.

CanadianGardenJoy sa...

Katarina girl ! That tree is amazing : ) .. love the blue of the post with the campanula too !
Joy

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Oj vilket träd, helt makalöst vackert. Bara en blomma var ju som ett litet konstverk.

Trevlig helg! Tyra

Petit Eyekiss sa...

Tänk att få ha ett sådan träd att vila ögonen på.
Fantastiskt vackra blommor!

Randi sa...

Vilket magnifikt träd - så otroligt vackra blommor!
Önskar dig en skön helg!
Randi

Mia sa...

Ett imponerande träd och vilken färgprakt, blomsten minner lite om hibiscus, men så otrligt stor den är!

Cecilia Artista sa...

Visst är det rosa silkesträdet helt ljuvligt med den fantastiska blommningen! Jag publicerade några bilder på bloggen tidigare på dessa träd som jag såg i en park inte långt från där jag bor. http://ceciliaartista.blogspot.com/2009/11/torsdagsfoto-trad.html

Dina ängaklockor tycker jag också är så ljuvliga! Jag gillar verkligen blå blommor.

Ha en skön avkopplande helg!

Kimberly sa...

Absolutely stunning, Katarina!

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Nydelige blomster på et vakkert tre!
Go´hælj!

Gela sa...

Vilket underbart träd. Vilka fina blommor, har aldrig sett något liknande träd. Hoppas du får en fin fin helg/Gela

Rosor och ruiner sa...

Åh, vilket träd - underbart!

Sue Swift sa...

Lovely tree.

My campanula are looking as if they're thinking about coming back into life -I love the blooms and am looking forward to seeing them again.

AnnA sa...

Hej Katarina!
Det blev en härlig fredg nere i Malmö på trädgårdsmässan, och jag glömde ju bort att kommentera här hos dig...
Iallafall, vilket träd du visar bild på - om bild nr 2 visar en änglaklocka var ju trädet ett änglaträd...
Förresten har också jag en sådan Campanula att plantera ut till våren i trädgården.
Ha en fortsatt trevlig helg!
(Jag skall snart iväg på jobberunda.)
Kram!
AnnA

AnnA sa...

Hej Katarina!
Det blev en härlig fredg nere i Malmö på trädgårdsmässan, och jag glömde ju bort att kommentera här hos dig...
Iallafall, vilket träd du visar bild på - om bild nr 2 visar en änglaklocka var ju trädet ett änglaträd...
Förresten har också jag en sådan Campanula att plantera ut till våren i trädgården.
Ha en fortsatt trevlig helg!
(Jag skall snart iväg på jobberunda.)
Kram!
AnnA

easygardener sa...

The Ceiba is beautiful - very exotic and a wonderful colour. A whole tree must look very impressive.

Carol sa...

Wow! It is incredible to see the detail flower from the massive canopy of blooms Katarina! How beautiful! Have a great weekend! Kram Carol