17 september 2012

Bildredigering

Jag har börjat min kurs i bildredigering. Äntligen har jag Photoshop!

Än så länge prövar jag mig fram enligt 'trial and error'.  Testar levels, curves och brightness/contrast. Som på den här bilden av droppar. Först den oredigerade och sedan den redigerade. Blev det någon skillnad? Till det bättre eller det sämre?



Nästa bild har jag lekt med en hel del. Så  här ser originalet ut:


Blekt med ett kallt rosa skimmer blir det så här:


Drar man lite mer på reglagen kan det bli så här:

 

Eller kanske ännu mer dramatiskt?: 



Inser snabbt att en bild är inte alltid vad den ser ut att vara. De flesta bilder man ser är förmodligen redigerade... eller ska man kanske säga manipulerade..?


1 kommentar :

Dolores o cockerperlorna sa...

Så roligt med Photoshop och kurs!
Det skulle jag också vilja gå på någon gång. Bild två på dropparna är finare än ettan så visst tror jag att de flesta av våra fotografier men ser i tidningar och på nätet är redigerade på ena eller andra sättet.
Kul inlägg :)
// Dolores