5 augusti 2013

Den vackra ballongblomman som skyddar mot vita flygare

En ettåring som jag tycker mycket om är den brokbladiga ballongblomman 'Splash of Cream'. Den växer snabbt upp och blir meterhög, med variegerade blad och stora blommor i lavendelblått och vitt. Användbar är den också i växthus eftersom den sägs skydda mot vita flygare. En välkommen bonus för alla oss som odlar tomater!

I like Shoo-fly plant (Nicandra physalodes 'Splash of Cream') a lot. It grows quickly into a tall plant with variegated foliage and big, lavender blue flowers. It is also said to frighten away White fly - a great bonus for all of us who grow tomatoes!



Katarina


6 kommentarer :

Merja sa...

Den är verkligen en ståtlig växt! I år odlar jag ingen. Gjorde misstaget att kasta den på komposten ett år. Gissa om jag hade Ballongblommor året där på:)
Ha det gott!

Hanneles bokparadis sa...

aha, i år har jag ingen.

Hon som talar med blommor sa...

Intressant, visste inte att den skyddar mot flygarna. Det ska jag lägga på minnet. Jag tycker också om ballongblommorrna. Min farmor hade massor i sin trädgård :)

Ha det så gott / Carolin

Carolyn ♥ sa...

Such a beautiful, delicate bloom!

Bernideen sa...

I have loved seeing your lovely blog! Beautiful flowers!

Donna sa...

Love the bloom but did not know about its benefit.