18 februari 2011

Blooming Friday - Fanciful

Välkommen till Blommig fredag! Det är så roligt att så många vill vara med! Veckans blommiga tema är 'Fantasifull' och jag tänker visa några bilder på en spännande visningsträdgård som jag såg på Chelsea Flower Show när jag var där år 2009: The Quilted Velvet Garden, designad av Tony Smith. Denna trädgård sätter i alla fall igång min fantasi...

Welcome to Blooming Friday! It pleases me a lot that so many wants to participate! The blooming theme of  this week is 'Fanciful' and I thought I'd post some pics of a very exciting show garden that i spotted at The Chelsea Flower Show in 2009: The Quilted Velvet Garden by Tony Smith. This garden sure sets my imagination going...




Höga, gräsklädda trampstenar ovanför en nedsjunken trädgård fylld av Flitiga lisor. Och mitt bland de rosa lisorna ståtar höga cypresser som utropstecken. Tänk att få hoppa fram här på trampstenaren för att sedan landa på den ombonade sittplatsen bland kuddarna - tryggt omfamnad av Yuccapalmer, Lavendel, gräs och Flitiga lisor...

Tall steppingstones covered in grass with a sunken garden of Busy Lizzies below. And amongst those Lizzies tall Cypress trees, which look like exclamation marks. Imagine jumping on those stepping stones to reach the sheltered seating area with all the cushions - safely surrounded by Yucca palm trees,  Lavender, grass and Busy Lizzies...


Tänk dig en varm och solig sommardag med en lätt bris från havet...himlen är alldeles blå och du ligger skönt tillbakalutad bland kuddarna med en bra bok och ett glas isvatten i handen...

Imagine a warm and sunny summer day with a slight breeze from the sea...the sky is blue you lie comfortably amongst the cushions with a good book and a glass of cool water in your hand...



...och då plötsligt ser du - vaddå?

...and then suddenly you see - what? 



Nästa veckas blommiga tema blir 'En gnutta grönt' - tills dess önskar jag dig en härlig vecka!

The theme of next week will be 'A Pinch of Green' - until then, I wish you a pleasant week!


53 kommentarer :

LindaLunda sa...

WOW!!! Jisses det var en kul trädgårdside!
Vilka härliga färger!
Hoppas de inte råkar ut för en regnskur... skulle inte vilja springa och rädda alla de kuddarna!

Gela sa...

Vad härligt det såg ut. Där skulle jag vilja vara just nu. Kram Gela

AnnCharlotte sa...

Oj så häftigt....men att bära in kuddarna varje kväll......
Vilke kul tema denna veckan. Jag antar att det kan vara väldigt skiftande inlägg idag ;)
Ha en bra helg ;)

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Fantastisk trädgård!!!! Var du där det året? Jag minns att jag tänkte på min tonårsdotter när jag stod och beundrade 'mattan' av flitiga lisa och kuddhörnan... Ganska spektakulär installation, men kul och mysig...... Såg sen på tv:n när de vid stängningsdags sista dagen stod och delade ut flak med flitiga lisa till publken.... Det var måååånga flak som delades ut ;-)

Ha en underbar helg!!!
Kram
Charlotte

Unknown sa...

Vilka bilder!!! Jisses! Var är detta???? Snacka om fantasifullt:)
Kram och ha en go' helg,
Charlotta

Leena sa...

Vilken trädgård! Så vackert och fantasifullt! Kanske kan man ta efter - i mycket mindre format men ändå. Flitiga lisa är ju så vackert när det blir så mycket. Kuddar känns inte så mycket som min grej i trädgården, vill att allt ska få vara där även när det regnar. Men det skulle nog vara skönt att sitta där bland kuddarna och bara njuta ...
Ha en riktigt fin helg!

Lisa sa...

Ja det var verkligen fantasifullt! Tänk att ligga där i kuddgropen, men jag kände genast att jag skulle vara rädd att hoppa på trampstenarna, tänk om man trillar ner på de fina Flitiga Lisorna, ve och fasa.
Lisa/Lisas trädgård

Merja sa...

Härliga bilder Katarina! Skulle gärna åka dit igen:)
Ha en bra fredag!

Berit sa...

Wow!! en sån sittgrotta vill jag också ha:)
ha en underbar dag!!

p3chandan sa...

Always wanted to visit the Chelsea Flower Show, but I guess this is the nearest I can get to see that famous garden show. Very fairyland like that pink, lilac, purple and green garden, so beautiful! I will be dozing off in dreamland if I were to sit among those huge cushions! Thanks for sharing the Flower show with us Katarina.

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Vad ser jag?...Johnny Depp kommer som Jack sparrow och berättar fantastiska historier från förr.

Fina bilder Katarina, mycket kreativt.

Trevlig helg Tyra

Maria Berg sa...

Där hade jag kunnat sitta i timmar! MB

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Hihi.. lite samma tanke där.. :) Visar också bilder från CFS idag, men från 2010. Den är helt fantastisk den där trädgården. Vilka underbara bilder du har tagit. :) Ha en skön helg, Katarina!
Kramar!

Helens trädgård sa...

Hej Katarina!
Jaaaaa, absolut skulle jag vilja ligga där bland kuddarna och bara njuta lääänge :=)
Läckert och smakfullt!
Vad jag ser? jo,....massa små älvor dansa omkring ovanför Flitiga Lisorna, även några som leker 'tittut' mellan Cypresserna ;=)
Ha en trevlig helg!

Möllebacken sa...

Helt underbart! Riktigt cozy.
Ha en fin helg.
/ Pella

Sophia Callmer sa...

Härlig trädgård i dag när det är minst sagt bistert ute! ha en fin helg/Sophia

Anjas Hill sa...

Oh, så otroligt häftigt Katarina!
Kanske hittar jag svaret när jag får blunda ifred och fantisera om stället!/Anja

Eva Linnea sa...

Det var ett lite knepigt tema den här veckan. Det ska bli spännande att se hur andra tolkat det.
Det är en fantastiskt fantasifull trädgårds(idé) du visar. Ser overkligt ut på sina ställen, men det är väl det som är meningen!?
En skön helg önskar Eva Linnea

easygardener sa...

It looks a wonderful place to relax in and let your mind wander. The colours are very rich too.
Have a lovely weekend.

Carol sa...

Kara Katarina! How fantastic! The imagination is a great thing!! Fun tradgard! Have a lovely weekend or as you say holiday! Ha det gott! Kram/Carol

Elisabeth sa...

Verkligen överraskande och vackert gjort. Ha dé!

Unknown sa...

What great fun this garden display is, Katarina! Glad you have so many participating in this. I may have to take part myself one of these weeks.

Gunilla sa...

Vilken iderikedom och fantasin verkar flöda otroligt mycket.
Snyggt och trevligt med alla kuddarna.
Soligt och fint väder krävs nog för detta trädgårdsrum.
Jag skulle gärna sittar där och mysa.
Uppehållsväder krävs:o)

Ha en riktigt fin helg
Gunilla

Mias Trädgård sa...

Härligt, Katarina! Jag blev inspirerad att ge dig ett bidrag från min första Chelsea Flower Show-upplevelse 2004 själv! Ha en trevlig helg! :) Mia

Alen Trädgård sa...

Jag skulle nog vilja ligga där med älsklingen och ett glas vin istället:)) Vem/vad jag ser? en romantisk solnedgång för jag hade ju legat där hela dagen och kvällen:)) Ha en trevlig helg/Monne

Suss o Kai sa...

Det såg ju riktigt härligt ut :) tänk att få halvligga där och läsa o bara gotta sig :) Kram Suss

Rosor och ruiner sa...

Oj, ja det kan man kalla fantasifullt, verkligen!
Hoppas du får en bra vecka!

Autumn Belle sa...

I would like to sit among the soft cushions and imagine that I am Alice in Wonderland and have sweet dreams even in the day time.

AnnA sa...

Hej Katarina!
Ligga bland kuddarna och lyssna på Melody Gardot, med en flaska bubbel, och chokladdoppade jordgubbar...
Vinden får fläkta lagom...Läckra foton, Katarina med härlig färgkombination!
Min länk kom senare än inlägget, men en del av mina fantasifulla platser är mer kylslagna, då vi tog en utflykt till fallen vid Forsakar förra helgen, och även ner mot Haväng...Någon tillbakablickande bild, och så någon blommande...
Här i Skåneland kom det lite till flingor under fredagen, och det ser ut att komma mera, om man skådar mot himlen...
Ha en fortsatt skön fredag, och trevlig helg!
Kramen!
AnnA

Anna Vattenkanna sa...

DETTA är vad jag vill att CFS ska vara. Vackert, nydanande, crazy, omöjligt, humoristiskt och FANTASIFULLT.

TACK för jättefina bilder från denna trädgård!

Kramar Anna Vattenkanna

NinaH sa...

Oh! Ja! En så´n dag vill jag gärna tänka mig... och sedan gäääärna bli överraskad av detta fantasifulla trädgårdshörn och "budoir"!!!;-)
Härligt!

Mia sa...

Vad inspirerande, jag går allldeles för sällan på såna utställningar, hittar dom liksom inte. Jo nog kunde jag lägga mig ner bland dom kuddarna alltids :)

Cecilia Artista sa...

Åhhh vilken underbar, fantastisk och fantasifull trädgård! Och såå vacker! Jag smälter direkt. Där skulle jag gärna vilja tillbringa några njutningsfulla timmar.
Ha en riktigt skön helg!

Mia sa...

Vilken häftig myshörna ! En sån skulle man ju ha!
Kul tema förresten - fritt för var och en att fantisera kring.
trevlig helg

Odlarlust sa...

Härligt inbjudande!

Kerstin Alvesson sa...

I den stolen/sängen skulle jag vilja ligga, vad det såg skönt ut.

Ha det gott, Kerstin

Lena/isklockan sa...

Men ååå vad härligt det ser ut. Där skulle jag vilja sitta och ligga....Kram

Anonym sa...

Very interesting flower and seating combination with pillows.

Katharina,
this is my first 'Blooming Friday' participation. Hope you'll like my fancy contribution.
Thank you for your visit and becoming the 170. blog friend.
- Kram Gisela.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vilken upplevelse det måste varit att se det i verkligheten. Chockerande, häftiga färger!
Man blir glad av dina bilder.
Trevlig helg
Birgitta

b-a-g sa...

Katrina - I see that you interpreted fanciful as meaning "imaginative". I chose it's other meaning of "lacking substance". Hope you don't mind.

sweetbay sa...

That is a really really lovely show garden. The impatiens really softens and ties everything together.

Stina sa...

Wow....vad fantasifullt!!!
Där skulle jag vilja ligga bland kuddarna och relaxa :)
Ha en fin helg/Stina

Margot sa...

Fantastiskt vilken trädgård! Skulle inte ha något emot att slänga mig ner på de kuddarna:)
Ha en fin helg!

IreneL sa...

Åhhhh en sån hörna skulle vara toppen!!
Ha en fin helg!

OF SPRING AND SUMMER sa...

Hej Katarina!
Sorry - jag vet att det inte är fredag i dag!
Din Chelsea trädgård är härlig.
Önskar en fortsatt trevlig helg!
Kram Ingrid

Inger sa...

Mer fantasifullt än som din bild visar kan det knappast bli, kul att se:)
Ha det gott!

NatureFootstep sa...

ja tänk om man hade en trädgård att leka med. Mysigt med alla kuddar. :)

Anonym sa...

Som en DRÖM

Anonym sa...

It's out of this world!! So amazing! Loved going through the pictures, Katarina.

I was away and didn't participate this time. But I'll be back this Friday!:)

Laila sa...

Kom tyvärr inte på något till veckans tema men uppskattar att du på detta sätt skapar kontaker mellan trädgårdsbloggare!
Ha det gott!/Laila

Harriet sa...

Think I just left this comment on the previous Blooming Friday post so I'll do it again so please delete me where nessesary! I love this idea and so enjoy the beautiful images from around the world and finding great new blogs even though I don't understand many of them!

Bangchik and Kakdah sa...

Yes, when mind is stimulated to the brim, creativity really comes out, perfect setting and fanciful indeed!!

Our photos sa...

What is this a beautiful garden.