24 februari 2012

Blooming Friday - Colours

Välkommen till Blommig fredag! Denna veckan är temat färger. I skrivande stund hungrar jag efter färger, eftersom det är så blött och trist utomhus.

Welcome to Blooming Friday! The theme of this week is Colours. Right now I'm longing desperately for colours since the weather is so wet and dull.


Förra veckan var jag och min dotter i London och på väg till Apple Market i Covent Garden titta vi in på Neal's Yard. Vilken färgexplosion! Jag kan tänka mig att denna lilla gata med tillhörande lilla torg hade slitna och tråkiga fasader innan någon kom på den geniala idéen att pigga upp husen med färger. Och resultatet? Färger sprider glädje!

Me and my daughter spent last week in London. On our way to Apple Market in Covent Garden, we came upon Neal's Yard. The explosion of colour! I can well imagine this little street, with its tiny square, being utterly dull before somebody came up with the brilliant idea to brighten up the buildings with colour. And the conclusion? Colour distrubute happiness!





Och mitt i denna explosion av färger stod en plåttunna med den allra ljuvligaste kamelian... 

And in the midst of all these colours sat a tin barrel with a gorgeous Camellia...





Vill du också delta i Blommig fredag så hittar du spelreglerna här. Nästa vecka blir temat Mjukt och hårt. Välkommen tillbaka och njut av helgen!

If you want to  participate in Blooming Friday you'll find the simple rules here. The theme of next week will be Soft and hard. Welcome back and enjoy your weekend!

 

47 kommentarer :

Anette sa...

Visst blir man glad av färger. Den där stadsdelen missade jag och mina grabbar, men man kanske får fler tillfällen. Ha en fin helg. /Anette

Gunilla sa...

Där blir man glad av att promenera .
Skulle gärna åka dit någon gång.

Önskar dig en riktigt fin helg
Kram
Gunilla

Leena sa...

Vilken färgexplosion! Många sköna kombinationer. Och det piggar verkligen upp!
Önskar dig en skön helg!

Gela sa...

Men vad glad jag blev över ditt inlägg. Jag ääääälskar färg åtminstone just nu!!! Härligt tema denna vecka. Och fin resa ni verkar ha haft. Ha en fin fin helg/Gela

Lotta sa...

Åhh, vilka härliga gator, tänk om vi hade lite mer av sådant, då skulle nog livet bli lättare för många.
Ha en härlig helg.
Lotta

Sabelhagens Olivlund sa...

Wow, vilken färgexplosion! Helt underbart, vad glad man blir. Vilken mysig resa ni haft.
Ha en fin fredag!
Kram Maria

Odlarlust sa...

Åh. Där har jag också varit. Alldeles intill Neal Street inte sant? Superfint!
Ha det gott!

/Anna

Villa Ryttarängen sa...

Modigt att måla så där tycker jag. Där blir man glad när men går och strosar. Kram Pia

Berit sa...

Oj vilket underbar gata som är full av lek och färg.
Ha en alldeles underbar helg!

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Underbara stadsbilder och färger! Umeå skulle behöva några burkar inför kulturhuvudstadsåret 2014!
Ha en riktigt bra dag!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Piggt och vackert!
Lite utav det du visar upplevde jag när vi var på Teneriffa i höstas.
Trevlig helg
Birgitta

Janet sa...

I love your take on colour,Katarins. it really woke me up this morning and the camellia is beautiful.

Carol sa...

Oh Katarina! I never would have guessed that was London! What fun! I love those colors. I would enjoy the walk-in backrub too! I imagine this is an art district? Thank you for sharing these great photos! Have a lovely weekend. Kram/Carol

Lotta sa...

Vilken underbar stadsdel, så glad man blir! :o)

Kram och trevlig helg

Rosor och Pioner sa...

Oj vilken färgglad stadsdel, undras om dessa glada färger även sätter sin prägel på invånarna och dessa är lika glada...då skulle det vara obligatoriskt att måla sina hus i färgglada färger.

Susanne

AnnCharlotte sa...

Där kan man nog inte gå och sura....
Ha det bra ;)

Lena/isklockan sa...

Vilket härligt ställe . Det måste jag lägga på minnet.

Kram

Susie på Stjärnarve... sa...

Underbart med husfärgerna! Precis vad man behöver just nu. Speciellt jag som har hela tomten full med snö fortfarande!!
Det roliga var att på en av bilderna var det en bambu i en röd plåttunna. Faktiskt hade jag tänkt mig nått liknande när jag ska "pimpa! min altan i vår. Det blir massor av svart, rött och orange - en riktig färgkaskad!!!

Alen Trädgård sa...

Tror att vi nordbor är ännu mer påverkade av färger eftersom vi saknar dem under så många vintermånader. Måste ha varit underbart att avnjuta så mycket färger på en gång:) Ha det gott/Monne

NatureFootstep sa...

oj, är det så färggrannt i London. Visste jag inte.

Hos mig får du se kolibir på CR-bloggen. :)

Kristina Bonander sa...

Vilket kul ämne. Blir säkert riktiga färgbomber på bloggarna idag.

Ha en jätteskön helg

Kristina

easygardener sa...

I have not been to Neal Yard for a while but I agree that the colours brighten the area considerably.
Have a good weekend.

Helens trädgård sa...

Men sååå läckert!
Där måste både de boende och passerande människorna vara gladare och mindre stressade mot de som bor i gråa betonghus.

Mer färg ute i världen!

Härliga bilder!

Önskar dig en Trevlig helg!

Rosie sa...

Incredible - normally I expect to see streets like this somewhere like in Italy but not in the UK. I love colour and just had to join in this week Katarina - it's been sooooooooo long since I last did.

Hélena sa...

Wow! Vilka härliga färger och hus :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Anonym sa...

Härliga bilder och kul tema med oändliga tolkningsmöjligheter. Tack för att du förgyller våra fredagar vecka efter vecka - det är så roligt med dina teman! Kram från Hanna

Cika sa...

Så häftigt! Där behöver man inte fundera på vilka färger som passar ihop..utan allt på en gång ; ) Håller med om att färger gör en glad!
/Cika

Christina Klosterberg sa...

Vilka färger - blir riktigt inspirerad!

sweetbay sa...

Wow that is colorful, and such a beautiful and unique Camellia. I've seen pictures of brightly colored houses in the Far North too.

Donna@Gardens Eye View sa...

What a wonderful street to visit during any season. I hope you like my color post. I have a dull garden now too

Going Native sa...

I added my interpretation of Colors on my blog, Going Native. Thank for for the inspiration.

Vilmantas sa...

wow.. Det er rigtig farverede oplevelse..
Bra helg! :)

Unknown sa...

Hej Katarina,
Vilket alldeles underbart inlägg! Jag blir alldeles elektrisk av sådana miljöer:)
Ha en härlig helg,
Charlotta

Trädgården på Höjden... sa...

Vilka underbara färgsprakande miljöer du visar. Färgerna behövs mer än någonsin just nu.

Ha en bra helg.
Hälsar Åsa

Anonym sa...

Du visa vackra gatubilder idag. Mycket färg, vore kanske något att ta efter även här.

Mia sa...

Vilka färgglada hus! men undrar om man inte skulle bli trött på det i längden....i början blir man ju glad av att titta men sen...???
mvh Mia

Mias Trädgård sa...

Åhh, vilket trevligt tema! Vilka fantastiskt färgglada hus! Dit måste jag ta mig nästa gång jag kommer till London! tack för tipset! Den här helgen ska jag verkligen njuta av allas färgglada bidrag! Ha en trevlig helg! :) Mia

AnnA sa...

Godkväll Katarina!
Härliga färger du skickar ut i datarymden.
Jag anar lite vår här i Skåneland, men jag förvånas inte över bakslag.
Ha en skön helg!
Kramen!
AnnA

Margot sa...

Vilka färgglada hus, riktigt uppiggande! Härligt färggrannt tema, precis vad som behövs nu:))
Ha en fin helg!
Kram Margot

Ingmarie We sa...

Vilka färgstarka och vackra hus.
Ha det så bra.

carinaon sa...

Härliga färger! Färger är något av det mest spännande när man är ute och reser tycker jag.
Trevlig helg!
Carina

Randi sa...

Njuter av dina helt underbara bilder...de ger en riktig energikick! Precis vad man behöver just nu.
Önskar dig en riktig skön helg!

Anjas Hill sa...

Vilka härliga bilder! Riktiga vitamininjektioner./Anja

Annica Vi tre & trädgård sa...

Viket färgstarkt tips på visit i London!
Trevlig helg Annica - Vi tre & trädgård

Suss o Kai sa...

Underbara hus med underbara färger :) Kram Suss

Bloggande 4barnsmamma sa...

Åh vilka härliga färgglada bilder:)!

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Det er så befriende å se hus med sterke farver, men jeg er ikke så sikker på om jeg ville ha bodd i et sjøl.
Artig er det i alle fall å få små doser på ferie i utlandet!