25 maj 2009

The Daily Telegraph Garden

Chelsea Flower Show var en upplevelse utöver det vanliga. Jag fick massor av idéer och mycket inspiration. Vad tycks till exempel om denna sagolika staty? - Tänk om mina händer ändå kunde skapa något liknande...

Chelsea Flower Show was a very special experience. I got lots of ideas and very much inspiration. For instance, how do you like this gorgeous statue? - Just imagine if my own two hands could create something similar...










































Vår svenska stolthet, landskapsarkitekten Ulf Nordfjell vann 'Best in Show' med The Daily Telegraph Garden. Sten, stål, glas och trä - tillsammans med vatten och växter - i utsökt, minimalistisk design. Priset baseras både på design, ekologi och kunskap om växter. Heja Ulf och Sverige!

Our Swedish pride, landscape architect Ulf Nordfjell, won 'Best in Show' with The Daily Telegraph Garden. Stone, steel, glass and wood - together with water and plants - in a splendid, minimalistic design. The price is based on both design, ecology and knowledge of plants. Hooray for Ulf and Sweden!

Trädgården är indelad i tre olika rum: Den vänstra delen är en skuggträdgård, den mittersta är en vattenträdgård och den högra delen är en solig stenträdgård. Ulf Nordfjell använder sig mycket av svart målarfärg för att växterna skall framhävas bättre. - Genialt och mycket effektfullt!

The garden is divided into three differnt rooms: The left part of the garden is a shady garden, the middle one is a water garden and the right paart of the garden is a sunny rock garden.
Ulf Nordfjell uses black paint a lot so that the plants will be enhanced more effectively.
- Brilliant and very spectacular!






jag har aldir sett en uppstammad avenbokshäck tidigare:
I've never seen a stemmed Hornbeam hedge before:


Trots att jag tyckte trädgården var otroligt vacker, så är det ändå inte en trädgård som jag skulle vilja ha själv. Man måste nog skilja på offentliga rum och privata trädgårdar - och detta är inte en privat trädgård. Åtminstone inte så som jag vill ha den. En privat trädgård för mig är en trädgård som förändras - en trädgård som aldrig blir riktigt färdig. Men jag njuter mer än gärna av Ulf Nordfjells design i parker och andra offentliga sammanhang! Fler inslag om Chelsea Flower Show och London kommer under hösten (när min egen trädgård vilar).

Much as I liked this garden, it isn't a garden that I would like to have myself. I think one has to discriminate between public and private gardens. To me, a private garden is a garden in constant change - a garden which will never be completely finished. But I happily enjoy the design of Ulf Nordfjell in parks and other public contexts! I will post more features fron London and Chelsea Flower Show during autumn (when my own garden is dormant).

/Katarina






14 kommentarer :

Hannele på Hisingen sa...

Har du varit där!!?!! Wow, när en svensk vann och allt, tack för fina fina bilder, helläckert, kram.

elle-melle sa...

Flotte bilder!
Jeg har jo lest masse om showet men har aldri vært der, det skulle vært interessant å oppleve det en gang.
Og jeg er enig - hagen min skal være et sted for stadig forandring og fornyelse, et sted hvor nye diller kan få slippe til, et sted som ikke er statisk eller strømlinjeformet, et sted som er mitt og for meg. Og du har rett, i de offentlige rom kan hagen gjerne være strømlinjeformet og strengt oppbygd. Jeg synes hagen til Ulf Nordfjell var vakker, men ikke en slik hage som jeg ville kunne kalle min.

Ruben sa...

Tack för fina bilder. Har sett en del från denna trädgård tidigare, men aldrig från dessa partier. Här var det ju riktigt intressant!
/Ruben

AnnA sa...

God morgon Katarina!
Åh, vad intressanta och läckra bilder.
Det verkar vara rätt så modernt i överlag med svarta kontraster, även om det inte är något jag själv skulle vilja ha...Eller, det är inte min stil - för snyggt är det...
Ha en fortsatt bra dag!
Hälsn
AnnA

Lillebeth sa...

Tack, himla spännande att få se lite bilder från den Nordfjellska trädgården. Och jag håller med: Mycket estetiskt tilltalande men inget för hemmabruk. Ser fram emot hösten då*ler*,.
PS Jag tror du skulle kunna göra något liknande.

Tant Grön sa...

Å vilka bra bilder från Nordfjells fantastiska skapelse! Det är så vackert, så vackert. Hela kompositionen, färgerna, materialen. De flesta plantorna känner man ju igen- irisen är helt underbar!- men de små träden med silverfärgade blad har jag inte lyckats identifiera. Vet du vad det är?

Inger sa...

Fina och intressanta bilder, och text, från Chelsea. Ulf Nordfjell är kanon på sitt sätt, Skogens trädgård på Wij i Ockelbo, skapad av honom är fantastisk. Ha det gott!

NinaH sa...

Lyckliga du som varit på Chelsea! Förstår du haft det härligt!! Åh! Vid denna tid på året törs jag nästan inte besöka trädgårdsbloggar o dyl! Alltid någon som varit där!!! Suck vad jag skulle vilja åka! ”Bara” varit där en gång. Men oh vilken upplevelse det var!
Grattis till dig som nu varit där!!
Inte utan att jag faktiskt blev lite stolt som svensk när jag hörde på radion om Nordfjells utnämning för sin trädgård. Det är ju verkligen i prestigefyllda kretsar han blivit utsedd!
Men jag tycker ju som du att även om trädgården är vacker så rimmar det inte heller med min syn på trädgård. Men visnings- och vinnar-trädgårdarna får väl mest ses som stilbildare... eller kan möjligen byggas upp i offentlig miljö ... eller av någon med gott om stålar som kan "bygga klart" direkt?!...?;-)
Nå. Inget för oss freakar!;-) Men trenderna som sätts där på Chelsea lär vi väl som vanligt få se en hel del av framöver - i plantskolor, annonser för firmor som säljer marksten o dyl, på mässor med mera...?!;-)

andré sa...

Njaej, jag skulle inte heller vilja ha det så i min privata trädgård, men visst är det fint att titta på ett tag och (gissar jag) vandra omkring i.

Anonym sa...

I took the 3D tour of that display garden. Your photos do it so much more justice! I love that statue the mesh givers it just an interesting feeling.

Katarina sa...

Tant Grön: jag tror det är Pyrus salicifolia 'Pendula' - ett litet, upprättväxande päronträd.
Katarina

Carol sa...

Lovely to see part of the show... your photos are wonderful... the gardens a bit formal for my taste but great colors and textures. Thanks Katarina!

Poppins sa...

Så roligt att få besöka Chelsea Flower Show - framför allt när en svensk blir Best in Show. Jag tittade på TV varje kväll när vi var i England eftersom BBC hårdbevakade tillställningen. I Sverige ska det vara ishockey-VM eller schlagerfestival för att tv ska satsa så mycket.
kramis

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Lyckliga Du!