7 januari 2011

Blooming Friday - Hidden

Välkommen till årets första Blommiga fredag! Det är enkelt att vara med på de tematiska fredagarna - du gör bara en tolkning av temat på din blogg där du länkar hit. Sedan återvänder du hit och länkar till ditt inlägg i Mister Linky längst ner i detta inlägg. Därefter kan du besöka de andra deltagarna. Då kör vi - veckans tema är Gömd!

Welcome to the first Blooming Friday of the new year! It's easy to join our thematic Fridays - simply post your version of the theme on your blog and link to here. Having done that you return here to link to your post via Mister Linky at the bottom of this post. Then it's time to enjoy the other participants' posts. Let's go then - the theme of this week is Hidden!


I höstas hittade jag en rostig stol i vår lilla skog. Den bara stod gömd där under en enebuske...och väntade på mig. Det konstiga var att jag inte hade sett den tidigare - jag som är uppe i skogen så gott som dagligen. Stolen fick följa med mig och står nu i en av rabatterna - nästan helt gömd i snö. Till sommaren hoppas jag att klematisen och kaprifolen som jag har planterat intill den, skall slingra sig runt och blomma vackert!
This autumn I found a rusty chair in our woods. It just sat there, hidden underneath a Juniper shrub...waiting for me. It's strange though that I hadn't seen it before, seeing that I'm strolling the woods on a daily basis. Anyway, I brought it back to my garden and it's now sitting in one of the borders - almost hidden in snow. I hope the Clematis and the Honeysuckle that I've planted next to it will wind themselves around it and bloom beautifully!





Alla perenner är gömda under det ovanligt djupa snötäcket - alla utom en stor Vinteriberis som rådjuren lyckades gräva fram och kalasa på. Det var likadant förra vintern när rådjuren besökte oss - de verkar gilla Vinteriberis!

All perennials are now hidden underneath the exceptionally deep blanket of snow - all except for one big Evergreen Candytuft, which the Roe deer managed to dig out and eat from. It was the same last year when the Roe deer visited the garden - they seem to like Candytuft!


Gömda är också rosfröerna inuti de röda nyponen som fortfarande lyser upp i trädgården. Det är i stort sett bara nyponen som ger lite färg - det mesta är vitt, vitt, vitt...

The Rose seeds are also hidden inside the red Rose hips. They are about the only thing with some colour in the garden right now - everything else seems white, white, white...






Var har solen gömt sig? Det har snöat flera dagar i ända och jag längtar efter att solen skall värma mig. -Snälla solen - göm dig inte mer!

Where's the Sun been hiding? It's been snowing for days on end and I'm longing for the sun to warm me. -Please dear Sun - do not hide any more!




Nästa vecka blir temat 'Mönster'. Mönster att njuta och inspireras av. -Välkommen tillbaka då också!

The theme for next week will be 'Patterns'. Patterns for pleasure and inspiration. - Welcome back!



52 kommentarer :

LindaLunda sa...

Skulle väl igentligen hakat på detta för evigheter sedan.. men jag är SÅ DÅLIG på sådana här rutinguppdrag och glömmer totalt bort att följa upp!
Dock är det roligt att kika in på er andra och era tolkningar !!!!
Underbar himmel Katarina!!!
Den brinner verkligen!

Anjas Hill sa...

God morgon kära Katarina!

Ja visst är det så att i princip de enda färgerna i landskapet är solupp-och nedgång - om man har tur.
Några röda nypon finns inte på min tomt så att det är väääääldigt vitt.
Avenbokshäcken och idegranarna bryter av det vita hos m ig och några träd.
"Våra" rådjur orkar inte ens krafsa fram lite kattgräs som jag bär ute till dem, gömd bara ett par cm under snön.
Ha det gott!/Kram, Anja

Randi sa...

Lyckliga du som har lite färg i din trädgård. Just röda nypon är en så vacker kontrast till snötäcket. Här är precis allt gömt ordentligt under snötäcket. T.o.m. träd och buskar är snöklädda. Längtar såååå efter lite färg...ett rött nypon skulle inge lite hopp!
Kram Randi

Lotta 8`) sa...

Hej Katarina och god fortsättning :) Trevligt att du fortsätter med blommig fredag även i år, och du har som alltid, vackra bilder, nyponbilden är så fin :)

Jag var lite dålig bloggare innan jul, och läste först idag om det som hänt - jag beklagar....... många varma tankar till dig och din familj. Många kramar till dig fårn mig ♥

Lotta 8`) sa...

Jag igen :) Gillar din stol!!! Tänk vad man kan fynda lite här och där :)
Ser fram emot att få se den utan snötäcke, och full av blommor :) Kram igen ♥

Rosor och ruiner sa...

ja, man undrar vart solen håller sig gömd någonstans..
VIlka vackra nypon!

Hannele på Hisingen sa...

härligt litet fynd, tänk vilka idéer man får med trädgård

Unknown sa...

Så, nu är jag med igen, efter två veckors skolk;) Jag längtar också efter solen nu, Vi är snart begravda i snö och idag måste jag på något vis lyckas plumsa fram till växthusen och få av snön från taken! Puh!
Ha ett fint veckoslut,
Charlotta

Monica sa...

Hej Katarina. Vem längtar inte efter solen. Här har det varit så grått flera dagar nu och mera snö kommer det hela tiden. Vilka fynd du gör på skogspromenaden :) Blir nog jättefint med klättrande blommor i sommar...
Tjingeling

Eva Linnea sa...

Det som göms i snö, kommer upp i tö!
Tack Katarina för att du "rattar" Blommig fredag. Det är så trevligt att titta runt på andra bloggar och hitta nya fina bekantskaper.
En skön helg önskar Eav Linnea

Margot sa...

Stolen var ett riktigt fynd, så fin den kommer att bli inklädd med blommor och grönt! Härlig bild med nyponen och himlen var fantastiskt vacker, men nog längtar man till sol och värme nu!
Ha det gott!
Kram

HelenJ sa...

Det var väldigt länge sedan jag var med senast - ja, egentligen har jag knappt bloggat på hela hösten. Men nu har väl vårkänslorna vaknat, vintern till trots. =)
Kul att du fortfarande håller i detta, det roligaste fototemat!
Gillar verkligen den snöiga stolen...
God fortsättning på 2011.
Kram Helen

NatureFootstep sa...

det där med stolen låter spännande. Ser fram emot resultatet. :)

Autumn Belle sa...

Happy New Year and the start of a new season for Blooming Friday! So nice to participate here.

Gemma Wiseman sa...

Until the last few days, our summer sun has been hidden behind lots of rain! But now it has appeared and we are getting a taste of summer at last! Love that hidden rusty chair! A very creative idea for using it!

Alen Trädgård sa...

Kommer nog att se häftigt ut med klematis som slingrar sig i stolen till sommaren:) Ha det gott/Monne

Gunilla sa...

Hej Katarina.

Vackra bilder som vanligt.
underbart med de röda nyponen mot den vita snön och en alldelens fantastisk himmel.

Önskar dige en riktigt fin och skön helg
Kram/Gunilla

Anonym sa...

Beautiful post Katarina. I love the theme and your images. I can imagine how that chair will look surrounded by blooms in summer. And gorgeous colours on your sky!

lisa sa...

Hej Katarina !
God fortsättning på det nya året !
Din rostiga stol lät mysig, det blir nog fint ! Håller med dig att solen gärna kan få lysa på oss nu...och så räcker det med snö för den vintern.
Härlig bild den sista där.
Ha en fin helg! Lisa/Lisas trädgård

Suss o Kai sa...

Ja tänk vad man kan hitta och få användning för :) Jag hittade en 50 år gamalmoped i skogen som jag ställt i min rabatt :) (återvining) Kram Suss

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Hej Katarina!
Kul att vara igång med nya året och blommig fredag igen. :)
Stolen ser jättefin ut och kommer väl att bli ännu mycket finare med kaprifol.
Kramar till dig!

Leena sa...

Så vackra nyponen var, härligt med lite färg i allt det vita! Aha, det är alltså vinteriberisen rådjuren är ute efter, de hade grävt i vår trädgård också, och i den rabatten finns vinteriberis, bland annat. Undrar hur de kan veta att den finns under all snön? Vinteriberis tycker jag mycket om annars, den blommar ju tidigt, länge och frikostigt, och själva plattan bildar fina runda kuddar på sommaren sedan.

LindaLunda sa...

Ok.. jag skall försöka hänga på!
Nästa tema så ... hoppas jag kommer ihåg och att jag gör rätt.
Linda

Mia sa...

Gömd under vita dynor finns ju faktiskt trädgården och solen kommer tillbaka. Hur tröstlöst det än känns blir man ju glad för dom små färgklickar man hittar :)

Gela sa...

Hej du, en blommig fredag till som förgyller min dag, tack. Vad den stolen skall bli härlig sen till sommaren!!! Hoppas du kan visa den då.
Jag önskar ockso att solen visar sig lite mer. Hos oss blir det blå himmel så där lagom tills solen gått ner...
Önskar dig en bra helg, kram Gela

Anette sa...

Röda nypon, det borde finnas här. De är väl under snön kantänka.
Vinteribisen försvann här också, först rådjuren, sedan av maken med hjälp av gräsklipparen. det var det sista jag såg av den växten.
/Anette

Elisabeth sa...

Bilden på nyponen är helt underbar och det är himlen med förresten.Ha dé!

Southern Lady sa...

Gorgeous pictures, Katarina! Carla

sweetbay sa...

The chair is a great find and will look very artistic with the honeysuckle and clematis draped over it.

Beautiful colored sky! I really miss the sun at times in winter too. The appearance of the sun makes such a difference in so many things.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Blir mycket fel idag. Skulle skriva att min syster har också en sådan skog där det växer gamla saker. Roligt om man kan återanvända dem. Det blev fel i överföringen av min URL. Blåmesen är den rätta bilden.

lotusleaf sa...

Wonderful sky shot!

Sophia Callmer sa...

Kul tema och kul tolkning. Just gömt är spännande i trädgårdar, gömda trädgårdsrum, mystiska platser och små växter som gömmer sig.. kram Sophia

Merja sa...

Kul med ditt fynd i skogen! Ser så fint ut med snöiga möbler. Skulle vilja ha en lite grupp som fick stå ute året om...

Mary sa...

Lovely picture of rose hips! I hope the sun returns soon to you as well!

Happy New Year!

Stina sa...

Vilka vackra bilder...nyponen...för att inte tala om den underbara himmlen..fantastisk!
Ha en fin helg

Maria Berg sa...

Jo det som göms i snö kommer upp i tö!

easygardener sa...

I hope the sun arrives soon. The sky picture is very beautiful.
Have a lovely weekend.

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Vinteren gir mange vakre assosiasjoner hos deg, Katarina ;:OD)
Ha go' hælj ;:OD)

Helens trädgård sa...

Hej Katarina!
Vilken himmel!!!!!!! Fantastiskt fångat på bilden!
Ha en trevlig helg och God fortsättning på det nya året!

Laura Bloomsbury sa...

A great theme which opens up so much to interpretation - as wide as your gorgeous sky

thank you

IreneL sa...

Vad jag längtar till all snö ska förvinna och allt som gömt sig under snön får börja gro igen!
Ha en fin kväll! / Irene

Inger sa...

Känner som du att jag längtar efter sol och ljus. Vilken färgsprakande himmel du fångat:)
Kram

Carol sa...

Kara Katarina! I love your rusty chair and how lovely it will look with tendrils of abloom flowing about its frame. Beautiful sky and rose hips photos. I am so thankful for your bringing together so many hidden treasures from your world. I have grown to truly admire and enjoy my Swedish garden blogging friends. Most likely I never would have found you all . . . if not for you! Looking forward to many more Blooming Fridays throughout this new year. I hope the sun comes out from behind the gray soon! Kram Carol

AnnA sa...

Godkväll&Godnatt!
Mellan födelsedagsfirande fick jag till lite gömda blommande fredagsbilder...
Ha en skön helg!
Kram!
AnnA

Rosie Gan sa...

Hi Katarina,
I'm a bit late for Blooming Friday as it took me some time to look for the hidden flowers I wanted to post...haha, just joking. That was a challenging theme for me. Looking forward to doing next week's.
Rosie

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Katarina!
Vad trevligt att du fortsätter med Blooming Friday!
Gillar ditt skogsfynd - återvinning lär vara en av årets nygamla trädgårdstrender :-)
Stavade fel så därför tog jag bort min kommentar.
Fortsatt trevlig helg
Birgitta

Laila sa...

Hej Katarina!
Hann inte med att delta i temat den här gången, några gömda stolar har jag inte i trädgården, däremot en hel del annat som jag inte hann ta undan innan vintern överföll oss...
Ha det gott!/Laila

Anonym sa...

Hej!

Jag hann inte vara med förra veckan, iofs är hela min trädgård gömd under snö (buskarna är ju inte så höga än och vi har inga träd) men jag försöker på fredag istället!

Kram!

fer sa...

So many nice posts! and many little secrets hidden in every garden

Elisabet sa...

Det här ser spännande ut , även om jag förmodligen inte hinner vara med varje vecka så kan jag ju njuta av andras vackra bilder
elisabet