15 maj 2011

Why White?

I vintras trodde jag att jag hade fått nog av vitt. Men icke! Vita blommor lyser upp och är tidlöst vackra! Likaså variegerade bladverk - de lättar upp bland de mörkare gröna tonerna och ger liv åt rabatterna.

Last winter, what with all that snow, I thought that I was done with the colour white. But I was wrong. White flowers brighten up and are agelessly beautiful! The same goes for variegated foliage - it lightens up amongst the darker green shades and give life to the borders.


Pulmonaria 'Trevi Fountain'



Brunnera macrophylla 'Variegata'

Anemone sylvestris


Polemonium reptams 'Stairway to Heaven'


Iberis sempervirens

11 kommentarer :

Christina sa...

Underbara blommor och vackra blad! Vitt är alltid vackert tycker jag!
Ha det gott!
Christina

Suss o Kai sa...

Vad härliga blommor, gillar din Brunnera macrophylla 'Variegata' är det någon slags släkt till förgetmigej? Kram Suss

Ewa sa...

I agree - white is new black!

Rose Garden Malevik sa...

Hej Katarina
Underbara bilder..å visst e vitt alltid fint :)
Hoppas dagen e bra........

P
A
R
T
Y
T

fortsätter.....
VÄLKOMMEN :)
Håkan

Johanna Stålros sa...

jag älskar alla blommor, men vita är särskilt vackra! / Johanna

Ruben sa...

Näe nu blommar löken1 ;-) Inte nog med att du hann före mig med Carnaval de Nice, nu är du före med tovsippan också!!!!! Härliga varigerade växter!!

Ha det gott!
/Ruben

PS Mina Carnaval väntar bara på lite sol, så slår de ut!

Alen Trädgård sa...

Riktigt snyggt med växter varigerade i vitt:) men vitt är alltid snyggt- stilrent på något sätt:) Ha det gott/Monne

AnnCharlotte sa...

Det är fint med vitt....både på blommor och blad ;)
Ha det bra ;)

Eva Linnea sa...

Vitt är vackrast, men behöver färg som kontrast eller "stöd" för att framhävas på bästa sätt.
Kram från Eva Linnea

Donna sa...

Katarina it is so lovely to see your beautiful flowers are the same ones in my garden in NY. Of course your pictures are much better than mine...

Berit sa...

håller med, jag köper mer och mer vita växter både i blad och blomma.
Ha en underbar dag!!