25 december 2008

Blooming Friday #7




Under julhelgen har vi njutit av avkoppling och god mat, tillsammans med nära och kära. Juvelorkidén slog ut sina pyttesmå, vita blommor precis lagom till julen. Jag tycker den är så dekorativ med sina zebrarandiga blad.

During Christmas we've enjoyed relaxation and good food, together with our near and dear ones. The Jewel Orchid opened its tiny, white flowers just in time for Christmas. I think it's very decorative, with its striped foliage.










Vi har också njutit av den väldoftande passionsblomman Passiflora caerulea som klänger runt väggarna i uterummet - även om de guloranga frukterna inte går att äta. Jag köpte den som en krukväxt förra sommaren och rankorna är nu 6-7 meter långa.

We've also enjoyed the sweet-scented passionflower Caerulea, which is trailing along the walls of our glassed veranda - even though the yellow fruits aren't edible. I bought it as a potted house plant last summer and the vines are now around 6-7 meters.



























Länka gärna i Mister Linky här nedanför, om du deltar i Blommig Fredag. Och ha en fortsatt härlig jul!

Please link in Mister Linky below, if you're participating in Blooming Friday. And do continue to enjoy your Christmas holidays!

/Katarina




11 kommentarer :

sweetbay sa...

The Jewel Orchid is charming, and the Passionflower is just spectacular. I love the contrast between the white and violet-blue -- beautiful.

Anonym sa...

Vilka vackra blommor som blommar hos dig nu.. jätteläckra och så vill jag önska dig en skön dag.. =).. kram Monica

Anonym sa...

God morgon, denna ljuvliga blommiga fredag =) Vilka härliga blommor du visar upp! Blir riktigt glad =) Juvelorkiden är så fin - har också en och tog med mig den till jobbet för jag bladen lyser upp mitt rum och när jag gick på julledighet såg jag att knoppen var stor och fin så förhoppningsvis blommar den när jag kommer tillbaks =) Passionsblommar blir jag riktigt avis på - så ljuvlig! Ha en riktigt härlig fredag, kramis 8`)

Karin sa...

Härliga blommor Katarina! God fortsättning! Kram Karin

Ps. Hittade något som blommade i trädgården igår. :)

Merja sa...

Växterna måste verkligen älska att bo hos dig! Från krukväxt till en jungel.Ha en god fortsättning på julen!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Katarina
Den orkidén har jag också men min vill sig inte.
kanske har du några skötseltips?
Passionsblomman är verkligen fin.

Fortsatt skön helg
Birgitta

Katarina sa...

Birgitta: Efter vad jag har läst mig till så vill den stå ljust, men inte i direkt sol. Lär t o m trivas i norrfönster. Däremot vill den inte ha för mycket vatten eftersom den lagrar vatten i stammarna (vattna med en veckas mellanrum och gödsla varannan gång). Hoppas den tar sig!
Kram Katarina

Anonym sa...

Härlig orkidé! Jag hittade en likadan och rikligt blommande hemma hos min mor på julafton. De är fina. Hmm... är inte den passionsfrukten ätbar? Jag vill minnas att det var just en sådan jag odlade och åt för ett par år sedan, men förhoppningsvis sviker minnet mig. Härligt att ha dem blommande nu. Mina står nere i källaren och surar... God fortsättning!

The cottage by the Cranelake sa...

Det måste vara riktigt vackert i erat uterum!
Ha en god fortsättning på julen!
Christer.

lareine sa...

oohh! your passionflower is really oozing with passion :)... i think it is one of the loveliest flower --- in scent, color and appearance! it reminds me of those beautiful necklaces in archeological museums....

Anonym sa...

WOW, great photos of both the orchid and passionflower. I really like the layered photo effect. I've trying to grow Passiflora Edulis from seed, the plants are almost a year old, but they are barely 30 cm tall!! I'm wondering if they'll ever flower.