23 juli 2009

Blooming Friday - Daylily crossings!

Denna veckas Blommiga fredag tillägnar jag mina dagliljor. För två-tre år sedan köpte jag frön till dagliljor - frön där två olika dagliljehybrider hade korsats med varandra. Fröna såddes, småplantorna skolades om, och nu har de börjat blomma! Här kommer ett urval:

This Blooming Friday is dedicated to my Daylilies. Some two - three years ago, I bought daylily seeds - seeds which were crossings of two different hybrids. The seeds were sown, the seedlings were cared for and eventually re-potted, and now they have begun to bloom! Here's a selection:


Robin Hood:

Will Scarlet:


























Sheriff of Nottingham





















Guy of Gisbourne:





















Little John:





















Jag tycker det är så spännande att följa en plantas utveckling från frö till färdig blomma! Det kan ta några år innan man ser resultatet, men den som väntar på något gott...
Har du någon blomma som gläder dig just nu? - Häng gärna med på Blommig fredag! Och ha en härlig helg!

I think it's very exciting to see how plants develop from seeds to flowers! It may take a couple of years before you can see the final result, but it's well worth waiting for...
Do you have any flowers right now which please you a lot? - It would be nice if you would join in for Blooming Friday! Wishing you a lovely weekend!


/Katarina

31 kommentarer :

Inger sa...

Den mörkaste, Little John, är helt underbar. Den vill jag ha!
Trevlig helg!

foto CHIP sa...

Den gillar jag också men även Will Scarlet - de är VACKRA alla - verkligen :)

NinaH sa...

Härliga! Extra imponerande att du "fött upp" dem själv!!;-) Grattis till deeeeeet fina resultatet!

Maria Berg sa...

Vilka häftiga färger du bjuder på, jo det är spännande att följa dem från frö, men jag är inte så duktig på det. Skall träffa Lindalunda imorgon och hon tycker också om dagliljor. Själv visar jag bara liljor idag.

/MB som önskar dig en fantastisk helg.

Amanda sa...

Vilka vackra dagliljor du visar. Efter allt arbete du lagt ner från frö till färdig blomma, får du njuta allt vad du kan. Vilka färger helt fantastiska.Vad spännande det måste ha varit innan blommorna slog ut. /Amanda

Mia sa...

Dagliljor, har aldrig tenkt på att det finns så många vackra tidigare, måste ju säga att den mörkaste är helt otrolig läcker.Önskar mig större trädgård, vill också ha så måna fina liljor !!

Anjas Hill sa...

Även om detta släkte inte tilltalar mig så kan jag ändå tycka att de du visar är fina!/Anja

AnnA sa...

Katarina; den mörka var en riktig goding!

Och mina bidrag blev återigen liljor -eftersom jag inte kunde låta bli att visa andra färger på "Lilium Regale", och några rosor från rosbloggen fick jag också ihop.
Trevlig helg på dig!
hälsn
AnnA

sweetbay sa...

Your daylilies are lovely. I enjoy growing them from seed too. It's worth the wait!

Corner Gardener Sue sa...

I've never grown them from seeds, but I am curious how to do it, and may just have to try. I love surprises. I didn't know what color many of mine were gong to be, as I got them from a lot where a house was about to be torn down.

I love day lilies, and your photos are lovely! I had to laugh about the Robin Hood names. I think the last one is my favorite.

Arboarkticum sa...

Och vilka underbara namn på godingarna! Grattis till några alldeles fantastiska sådder!

Piondröm sa...

Vilken lycka!!
Att bli mamma till en egen blomma.
Jag köpte massa dagliljekorsningar på tradera förra året, men de dog allihop. Nu har jag köpt 3 nya.
Men att få upp dom från frö själv måste ju vara total lycka.
Grattis!!!
Kram Carina

Lotta 8`) sa...

Grattis till dina fina blommor, roligt att frösådden belönar dig med vackra blommor :) Dagliljor är fina men kräver sin plats, och plats är ju det jag inte har..... ;)
Vet du - en av de sticklingar jag fick av dig, har nu en fin blomknopp, ljust rosa, det skall bli spännande att se blomman och få ett namn på den, av dig :) Ha en skön fredag, kramen 8`)

Unknown sa...

All of them are spectacular! Really can't decide which one is my favourite:)
Have a great weekend!

Linda Lunda sa...

WOW!!!

Lillebeth sa...

Ja,visst, det är alltid lika spännande att se vad det blir. Sällan blir man besviken - faktiskt.
Vackra dagliljor blev det!

lotusleaf sa...

I had never seen a purple day lily. The pictures are a treat to the eyes.

IreneL sa...

Åhhhhh så vackra de är! Visst är det roligt att följa en planta från frö till blomma...Härliga blommor blev det även om du fick vänta på dom! / Irene

anemonen sa...

OJ så vackra de är. Liljor är speciella. Den mörka gillar jag speciellt.

nilla|utanpunkt sa...

VIlken härlig kollektion. Jag har ingen tur med frön, eller så är det för att jag inte har någon bra fönsterbräda...;-)

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Snyggt jobbat Katarina, jag beställde också fröer från STA men misslyckades totalt med dagliljorna ._) Dina ser helt fantastiska ut!

Ha det gott/ Tyra

islandgal246 sa...

My favourite blooms. They are too beautiful to describe.

Gail sa...

Katarina they are wonderful...but I must admit a partiality to Guy...the spider types are my favorite. Love their names~~ Robin Hood with Errol Flynn is one of my favorite classic movies! I'm joining you this week! gail

Carol sa...

What a lovely collection ... I am inspired to try to grow from seed... then maybe I would remember the names! Gorgeous photos as always Katarina

Haspet sa...

Härliga dagliljor, jag gillar både Robin Hood och Little John (och så passar dom ju så bra ihop också :)). Hos mig blev det tyvärr inga blommande dagliljor i år, åkersorken eller någon annan glupsk typ verkar ha ätit upp allihop. Inte en tillstymmelse fanns kvar. Köpte en ny i våras som jag inte minns namnet på men den har inte blommat i år. Hoppas du får en riktigt skön helg. // Peter

Monica sa...

Little John...WOW vilken blomma! SKA ha dagliljor nån gång. Jag tycker de är så vackra...vet inte var bara :)
Tjingeling
Monica

Hannele sa...

Vackra. Min ser ju så ut, men heter nåt annat..

Lusthuset sa...

Verkligen härliga och odlingsvärda perenner....och här finns det verkligen massor att välja bland. Den mörka var ju stilig. Ha en bra helg. Kram!

Anonym sa...

Ååå va´många vackra sorter. Dagliljor är nåt som jag ska försöka skaffa mer av. Det fanns gul daglilja här på tomten när vi flyttade in och sen har jag skaffat mig två nya den här sommaren , ja de har ju inte blommat nåt. Men nästa år kanske. Sen köpte jag en på tradera förra året som har blommat men tyvärr inte i den färgen som utlovades. Lena/isis

http://isklockan.tradgardsblogg.se/

Hedera Helix sa...

jaså, du fick också vänta några år på dina, men skillnaden är ju att du sådde dina, mín klematis köpte jag ju som planta, då vill man ju egentligen ha lite snabbare resultat! men den som väntar på nåt gott!

Lotta 8`) sa...

Jag igen :) Nu har jag på min blogg en bild av en ros, vars stickling jag fått av dig :) Kan det vara en Swanly? Tacksam för namning :) Ha det gott :)