9 juli 2009

Blooming Friday - A new acquisition

Nu är det fredag igen...ännu en härlig Blommig fredag! Idag bara måste jag presentera mitt senaste nyförvärv - min allra första Riddarsporre!

It's Friday again... yet another delightful Blooming Friday! Today, I just have to show you my latest acquisition - my very first Larkspur!

Jag såg mängder av praktfulla riddarsporrar på Chelsea Flowershow, och blev handlöst förälskad. Det såldes inga plantor där, men en del frön - som tyvärr var slut..! Men i veckan 'ramlade jag på' en lågväxande Riddarsporre (Delphinium x elatum) som heter 'Magic Fountains', som absolut ville bo hos mig! Jag är så glad - tänk vad lycklig man kan bli för en ynka liten planta...

I saw lots of magnificent Larkspurs on Chelsea Flowershow, and I fell head over heals in love with most of them. They didn't sell any plants there, only some seeds, which unfortunately were sold out..! But this week I happened to 'stumble upon' a low growing Larkspur (Delphinium x elatum), called 'Magic Fountains', which insisted on coming to live with me! I'm so happy - isn't it funny how exhilarated you can get by a simple plant...








































Har du något i din trädgård som gläder dig extra mycket? -Skriv gärna och berätta om det och länka till ditt inlägg via Mister Linky här nedanför! Och ha en underbar helg!

Have you anything in your garden that pleases you extra much? - Please write and tell us about it and link to your post via Mister Linky below! And have a wonderful weekend!



35 kommentarer :

AnnA sa...

Hej Katarina!
Ja, här är en till som är förtjust i riddarsporrar, och har nog en liknande som din...Underbara blommor!
Tyvärr börjar mina riddarsporrar bli överblommade, så det är snart dags att klippa ner dem, för att ev få dem att blomma en gång till.
Mitt bidrag blev något liljelikt inblandat med ngn ros(givetvis...)En rejält doftande historia!!!
Trevlig helg på dig!
Hälsn
AnnA

Gail sa...

They are delightful Katarina and I can grow a small annual that is a deeper blue...I am glad to have them. gail

NatureFootstep Photo sa...

aha, är det så de ser ut i närbild. Snyggt!

Pat sa...

Love blue !
I'm fascinated by the garden accent/butterfly house. I think that's a butterfly house.

Carol sa...

Your adopted delphinium surely fits right in, as if it had always been in your lovely garden. Any butterflies tenants?

Corner Gardener Sue sa...

Hi Katarina, your larkspur looks like delphinium to me, which is a perennial form of larkspur. It sure is pretty!

HelenJ sa...

Riddarsporrar är vackra, och blir bara fler i min trädgård... I mitt inlägg berättar jag vardför de heter som de heter.
Ha en bra helg!
/Helen

Lavender and Vanilla Friends of the Gardens sa...

A wonderful plant, the colour of the blooms so baby soft blue. No wonder you are wrapped with it.

sweetbay sa...

I love Delphiniums, unfortunately they don't like our heat here. I have heard great things about 'Magic Fountains'.

Arboarkticum sa...

Få saker slår glädjekänslan när man hittar något riktigt fint till sin trädgård. Helt ljuvlig färg på din riddarsporre!

The cottage by the Cranelake sa...

Ja riddarsporrar kan man inte få för många av. Här har de ljusblå precis satt igång, medans de mörkblå snart blommat färdigt och de vita fortfarande bara har knopp. Har sådder av Persisk riddarsporre (gul) och eldriddarsporre i krukor men de blommar inte förrän nästa år, om de överlever vintern vill säga :-)
Ha det gott!
Christer.

Unknown sa...

Fascinating blue...the whole look with the butterfly house is really pretty!

Inger sa...

Klart att du ska ha riddarsporrar i din trädgård, de är ju så fina tillsammans med rosor. Mina riddarsporrar som är ganska många och väldigt höga böjer sig mot marken efter regn och storm. Få se om de går att rädda. Hade jag inte bundit upp dem, nej de stod så fint med stöd av rosorna ända till igår då ovädret kom. Trevlig helg!

Maria sa...

Verkligen vackra blommor, någon gång i framtiden ska jag ha en sådan också.

Karin sa...

Vilken härlig riddarsporre Katarina! Färgen är riktigt fin. :) Det finns så mycket att glädjas åt nu, t.ex. några av mina estniska klematis som blommar för första gången.

Tack för dina rara ord! Ha en skön helg (hoppas inte det regnar hela tiden)! Kram Karin

Linda Lunda sa...

Mm jag vet inte riktigt vilka växter som gläder mig mest! Det växlar från den ena blomman till den andra lika fort som jag ser dem i trädgården.
Riddarsporrarna hos mig är så kortlivade att jag slutat köpa dem....
Linda,

Lillebeth sa...

Härligt med nya förälskelser. Det ger liksom extra lyster åt trädgårdslivet.

Eva Linnea sa...

Hej! Hoppas allt är väl med dig och att (den svenska!) sommaren har haft lite sol att bjuda dig på. Jag fortsätter med mina bilder från Älvdalen och denna "blommande fredag" är det blommornas tur att "publiceras".
Kram Eva Linnea

sinneskatten sa...

Riddarsporren är en otroligt vacker och stolt blomma, jag har en mörkblå.
Jag visar några ndra sorter kanske någon kan hjälpa mig att minnas?

Monica sa...

Gillar oxå Riddarsporrarnas härliga färg, framförallt. Mina har inte kommit så långt i blommning som dina...men de är på väg :) Lämnar bidrag för första gången till din Blommig fredag.
Tjingeling
Monica

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

De är verkligen ståtliga! Pampiga och ädla som riddare.

Ha en fin helg Katarina och hoppas solen kommer åter nu när alla växterna har fått sig en regäl dusch.

TYRA

NatureFootstep Photo sa...

kul att du gillade min Krollilja. :)

Cecilia Artista sa...

Visst är riddarsporrar helt underbara. Jag har en uppsättning av olika nyanser och höjder i trädgården och de är såå fina. Jag tog i går, precis som du några närbilder på dem!

nilla|utanpunkt sa...

Fin! Höga, blå, romantiska, kan aldrig bli fel! ;-)

FO - 2 sa...

Nydelig. :)
Vakker, sart og delikat farge.

God helg! :)

Mia sa...

Det "enkla" är oftast minst lika vackert som det exotiska. Riddarsporre är väl en av de flottaste perennerna vi har når den blommar!!Finns ju i så många härlig blåtoner. Men, dit fjärillhus, det gör mig grön av avund.

Anonym sa...

Ååå den var vacker. Lena/isis

http://isklockan.tradgardsblogg.se/33117/

elle-melle sa...

Riddersporer er vakre planter og de gjør mye av seg i beddet og er flotte i buketter:)

AnnA sa...

Hej igen, Katarina!
Rosor gläder mig mycket, och när jag senare under dagen råkade se denna underbara rosenprakt i byn (Åhus), kunde jag inte låta bli att ta några bilder, att bidra med på min rosenblog.
Man kan ju glädja sig åt skönhet även i andra trädgårdar, eller hur?
Ha en fortsatt trevlig fredagskväll och Trevlig Helg på dig!
hälsn
AnnA

NinaH sa...

Riddarsporrar är verkligen underbara! Den här du visar var ett mycket trevligt tips... per underbar bild!;-)

Anonym sa...

Wonderful pictures of your Delphinium.
Love the colour, very pretty flowers too.
- Cheers Gisela.

Haspet sa...

Vilken vacker Riddarsporre, härligt ljusblå färg. Mina Riddarsporrar växer som sjutton i år och är både kraftiga och höga men jag har bara dom mörkare blå. Vad som glädjer mig mest i trädgården? Ja det är nog ändå när min favoritros "Claire rennesaince" är full med knoppar precis som den är nu. Ha det gott. // Peter

Merja sa...

Vacker riddarsporre. Visst kan en planta göra en himla glad:)
Såg dom också i England. vilka exemplar!
Kul att Känguruäpplet blommar. Har njutit av vallblommorna här som du skickade frön på. Synd att blomningen är över så fort. Hann tyvärr inte ta några kort pga regnet. Fast jag har ju mängder av frön till nästa år:)
Ha det gott!

karina sa...

Hej!
Här kommer mitt bidrag...inte från min trädgård då jag e på semester på sturkö...men dock en vacker blomma

Kram K

CanadianGardenJoy sa...

Katarina hello !
I found my first larkspur this year .. a dwarf version called Summer Blues .. and that blue is amazing . I have been rather shy and hesitant with delphiniums .. worried about them being eaten by naughty bugs .. but now I have caved in with my first one ! : )