20 augusti 2009

Blooming Friday - two attractive relatives

Välkommen till veckans Blommiga fredag! Idag bjuder jag på två vackra släktingar ur familjen Malvaceae. Båda har enkla, men otroligt vackra ansikten...

Welcome to this week's edition of Blooming Friday! Today I would like to treat you to two stunning relatives from the family Malvaceae. They have both very pretty faces...

Gråmalvan (Lavatera thuringiaca) är en otroligt vacker Malva! Den har en sådan underbar ljusrosa nyans, och är så enkel i sin utformning:

The Garden tree mallow (Lavatera thuringiaca) is a beautiful Mallow! It's got such a pretty colour and is so simple in its structure:


















Den blekgula stockrosen (Alcea rugosa) är också otroligt vacker - i alla sin enkelhet:

The light yellow Hollyhock (Alcea rugosa) is also very dainty - in all its simplicity:
































Just nu blåser varma vindar och jag hoppas vi får njuta av sensommaren länge än! Häng gärna med på Blommig fredag, du också!- Och ha en skön och blommig helg!

Right now warm winds are blowing and I do hope summer will stay...just a little bit longer! Please join in for Blooming Friday if you like! - Wishing you a lovely, blooming weekend!



45 kommentarer :

Eva Linnea sa...

Fina blomster de där malvorna! Jag har fått två i år, som jag hoppas sprider sig. Jag bidrar med bilder på en vit/lime hortensia den här veckan.
Ha en skön helg!
Kram Eva Linnea

Hannele på Hisingen sa...

jag vill också ha stockros

Kram.

Amanda sa...

Hej Katarina. Malvorna har en sådan fin färg och blomman är mycket vacker. Jag tycker om vattendropparna som finns på dina blommor. Den ståtliga stockrosen har en mild färg.
Jag ser att du hunnit med att göra om lite på din blogg. Ha skön helg, vädret ska visst bli toppen. /Amanda

foto CHIP sa...

Malvan har likadan pistill som stockrosen. De är så utsökta när de kryllar ut så som i malvan.
Ha en skön fredag!

Inger sa...

Underbara bilder, underbara färger. Kronbladen ser ut som silkespapper.
Trevlig helg på dig!

Carol sa...

I love both malva and hollyhocks and their delicate thin gossamer fabric petals... your water droplets look so cool to me here in the midst of our New England heat wave. I so hope for rain tomorrow, but that it might hold off for Saturday, as I am putting together flowers for a wedding. Lovely photos as always Katarina. Enjoy your weekend.

Gail sa...

The malva family surely has the most beautiful flowering members...These two are especially lovely. I hope summer sticks around for you as long as you need it! gail

Corner Gardener Sue sa...

I love that mallow. I brought some home from some relatives a few hours from here a number of years ago, but it only lived a few years. Your hollyhock is pretty, and they both look lovely with the water drops.

sweetbay sa...

I love the rugose hollyhock and mallow and must grow them in the garden again. That pale buttery yellow of the hollyhock goes with everything. Lovely pictures with the raindrops!

Arboarkticum sa...

Det enkla är det sköna! Man tröttnar ju aldrig på så vackra och tacksamma blommor som malvor... Och vilken fin bild med vattendropparna!

Moa sa...

Vackra, skira och romantiska är dina blommor denna vecka.. underbart vackert och just nu står stockrosorna väldigt fina hos mig också.. en glädje. Kram Moa

Ruben sa...

Vad!! Är de släkt! Det visst jag inte. Men det är klart, tittar man noga ser man släktdragen. ;-) Ha det gott! /Ruben

elle-melle sa...

Åh ja, de var vakre:)

Merja sa...

Gillar också Gråmalvan. Har den både i rosa och vitt. Fin gul Stockros!
Ha en bra helg!

andré sa...

Fina! Gråmalvan är en klar favorit! Ha en trevlig helg.

Lillebeth sa...

Kan verkligen se att de är släkt med malvorna. Så fina och så vackra med regndroppar.

Angel.Pearls sa...

Riktigt härliga Malva-släktingar! Ha en fin helg//Eva

Unknown sa...

å hvilken hyggelig utfordring, jeg er så glad jeg fant den

NatureFootstep sa...

vackra blommor som alltid. Trots alla tunga vattendroppar.

Maria Berg sa...

Dessa skall jag ju visa mellan tjejen so också heter Malva!
MB

Anjas Hill sa...

Sommaren tar inte slut än på läääänge!
Stockros är något som jag gärna skulle ha i min perennrabatt - men, den vill inte!/Anja

Cecilia Artista sa...

Mmm malvor och stockrosor - så härligt! Idag visar jag också stockrosor fast dubbla!
Ha en trevlig fredag!

Gunilla sa...

Jättefina malvor. Jag har en sort som blir vit med rosa mitt och den sprider sig lite här och där men de är ju fina så där de passar får de vara kvar.
Din har så fina mild färg.
Stockrosor har jag inga men de är ju en fantastisk blomma
Ha en jättefin helg

Gunilla

Mia sa...

Malva är ju så vacker, kan inte fatta och begripa att jag nästan klart att utrota mina!! Stockrosor står också på önskelistan til nästa år. Dina bilder är verklien inspirerandes :)

Ewa sa...

Your Hollyhocks are so beautiful and fresh!
I see nice pic of you :)
Have a wonderful weekend.

lotusleaf sa...

Lovely pastel shades. Beautiful photos.

easygardener sa...

They are both very beautiful. Interesting that they can be so similar yet so different!

OF SPRING AND SUMMER sa...

Härliga stockrosor. Ha en trevlig helg. Kram Ingrid

Thorins Trädgård sa...

Hej Katarina, jag uppskattar verkligen dina fantastiska bilder!!!

Ha det bäst

Marit

nilla|utanpunkt sa...

Jag har en nedärvd rosa Hollyhock själv här, men det slår mig nu att jag inte sett röken av den i år. Fick just frön med senaste numret av Garden Illustrated – svarta Hollyhocks, ska kanske prova dem...

Hedera Helix sa...

Åh, Gråmalva är så fin! Får du den att övervintra? Jag köpte nya några år i rad, men den sista har faktiskt övervintrat, men den blir ju inte stor nu om man säger....
Och Stockrosor är ju så vackra, men jag fick rost på mina två år i rad,sen gav jag upp...har du nåt tips kanske hur man undviker rost?

Sommarträdgården sa...

Vackra bilder på en av favoriterna.

Bestemor Drillo sa...

Så hyggelig dette var! Virkelig vakre blomster, jeg vet ikke hva de heter i Norge.

AkH sa...

Vilka vackra blomsterbilder! Har själv ett stort blomsterintresse, men är inte så bra på att ta hand om dem- försöker lära mig mer!
Din sida gav mig mer inspiration!
Trevlig helg!
Anna-Karin

AnnA sa...

God kväll Katarina!
För det första: sticklingsveden står nu i vatten, och skall under morgondagen.
För att återgå till dina bilder är de mycket tilltalande, och visar det faktum att det enkla kan räcka till för ett skönt uttryck.
Det blev bidrag från bägge bloggarna även denna gången för mig... Välkommen att titta in!
Trevlig Helg!
hälsn
AnnA

AnnA sa...

PS! Där hoppades det över ngt ord: ...sticklingsveden skall stickas och i såjord i morgon...
DS

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Katarina!
Vilka fina blommor malvorna har! Har haft en stockmalva, korsning mellan malva och stockros, som blommat rikligt långt in på hösten. Tyvärr dog den i vintras.
Trevlig helg
Birgitta

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Lotta 8`) sa...

Vackra blommor, Malvorna :) Mina Malvor är borta.... har nog rensat bort dem i våryran men det får bli en ny sådd nästa vår. Ha en skön helg, kram 8`)

Anonym sa...

WoW....simply beautifully captured shots!

Lenas trädgård sa...

Hej, jag har endast en mycket mörk stockros, nästan svart. Den är jag så glad över. Så har jag de vanliga rosa o vita malvorna. Men i förra veckan fick jag tag i en gråmalva - nästan vit med rosa -lila i mitten. Så otroligt vacker , tycker jag. Men din färg på gråmalva är också väldigt skir o vacker. Fina bilder, som vanligt!
Hälsn Lena i sydsverige

Tira sa...

Two very beautiful flowers and pictures-and related to my tropical hibiscus which I love!

NinaH sa...

Två underbara bilder på två underbara växter!

Unknown sa...

I've grown hollyhocks but not the malva. Both look so stunning!

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.