15 oktober 2010

Blooming Friday - Wild and Beautiful

Välkommen till en vild och vacker Blommig fredag! Det gläder mig enormt att så många hängde med på förra veckans tema. Hoppas du också har lust att vara med denna helgen också!
Jag hittade en vild och vacker blomma på en promenad för ett par år sedan och den fick flytta med mig hem. Den trivs bra uppe på ängen och har förökat sig en hel del. Jag tror att det är en Knölsyska - rätta mig gärna om jag har fel! Vild och vacker är den i alla fall, tycker jag.

Welcome to a Wild and Beautiful Blooming Friday! It pleases me enormously that so many joined in last week. I do hope to see you again this weekend!
I found a flower on a walk a couple of years back, which I planted in the wild part of my garden. It seems to like it there! I think it's a Stachys palustris which is growing wild in many parts of Sweden. I don't know, however, whether it grows in other parts of the world...but I do know that it's both wild and beautiful.




En annan vild och vacker växt är kaprifolen. Den växer i stora mängder i skogen här intill.  Man får se sig  noga för när man strövar runt i skogen så att man inte snubblar i de långa snarorna...

Another wild and beautiful plant is the Honeysuckle. There are plenty of those in the woods next to our property.  You have to be careful where you put your feet when you take a stroll - it's easy to stumble over its long and winding branches...


Skriv in länken till ditt blommiga inlägg i Mister Linky här nedanför om du deltar i Blommig fredag och glöm inte att besöka varandras bloggar! Nästa veckas tema blir 'motljus' - hoppas vi ses igen då!


Copy the link to your blooming post and paste it into Mister Linky below if you're participating in Blooming Friday. And don't forget to visit each other! The theme for next week will be 'against-the-light' - welcome back!




38 kommentarer :

Muhammad khabbab sa...

Well i could not find MR linky so putting my blooming friday here is the link:

http://www.lahoregardening.com/2010/10/garden-bloggers-bloom-day-october.html

Lotta 8`) sa...

God Morgon, denna vilda och vackra fredag :)

Det finns många fina, vilda växter och Kaprifolen är en klar favorit. När vi är ute med båten och lägger till vid en ö, möts vi ofta av den vilda kaprifolens söta doft :)

Önskar dig en skön fredag, kram

Gela sa...

Visst har vår natur mycket att visa upp åt oss. Just nu är ju hösten underbart färgsprakande. Ha en fin fin helg/Gela

Autumn Belle sa...

Hi, Katarina. I hope my post for BF is 'wild and beautiful' enough. I have a purple Cat Whiskers flower that looks like your Stachys palustris.

AnnCharlotte sa...

Ojojoj....jag gör alltid nåt fel när jag ska länka....därav namnet två gånger....förlåt...snälla :))
Mitt bidrag är ett minne från sommarens semester...

Kerstin Alvesson sa...

Inte heller jag kan finna en mistery länk så jag avvaktar, kanske du fixar detta under dagen.

http://kerstinstradgard.blogspot.com/2010/10/blommig-fredag-vild-och-vacker.html

Ha det bra, Kerstin

Unknown sa...

Så underbart vackra bilder! Motljus blir ett kul tema nästa vecka. Hoppas på lika fina dagar som denna vecka;)
Ha det gott,
Charlotta

Mia sa...

Det var en riktig fin vild blomma du har fått in i din trädgård, tycker om dom läppblomstrande ( heter det det i Sverige?) Minner lite om några andra jag har sett i blått. Och vildkaprifolen måste ju lukta underbart. Men dom kan bli ganska stora misstänker jag, snubbelstora, eller?
Ha en fin vecka :)

Ruben sa...

Knölsyskan är verkligen vacker. Tycker den liknar en orkidé. Den kände jag inte till, kul att träffa på okända växter.
Ha det gott!
/Ruben

Alen Trädgård sa...

Åh vilken vacker blomma! Vild och vacker, ja det är mycket som kan gå under det ämnet:) Ha det gott/Monne

easygardener sa...

Honeysuckle has such a beautiful fragrance. I like your first plant too - lovely markings on each flower. Have a good weekend.

Cecilia Artista sa...

Vilken vacker knölsyska du funnit. Så fint att den sprider sig vidare!

Det blev fel länkning hos mig. Tror du att du kan ändra det? Den rätta är här:

http://ceciliaartista.blogspot.com/2010/10/blooming-friday-wild-and-beautiful.html

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Tänk att kaprifolen blommar fortfarande, finare än någonsin. Vackert Katarina. Trevlig helg...skall du vila upp dej efter födelsedagen eller?/ Tyra

Merja sa...

Knölsyskan var vacker...och vild:) Kul att den trivs hos dig!
Ha en bra dag.

Anonym sa...

Both blooms are gorgeous! I can imagine how lovely the Swedish countryside must be with these wild and beautiful blooms!:)

Anjas Hill sa...

Oj så vackra! Vår vilda flora är enormt fin!/Anja

Rosie Nixon Fluerty sa...

Its so good to join up with you again Katarina - different blog this time ( Centre of Interest) to the one I used to link in with. I love wild flowers aswell and let some of them flower and seed in my garden aswell. I am sure this Stachys grows wild along the paths I walk each week.

Anonym sa...

Hiya Katarina,

"Carpe Diem" is always so appropriate this time of year: every drop of sunlight counts.
Still more that I thought in the garden. Thanks for hosting.

Ingmarie We sa...

Mycket vackra foton Katarina!
Kaprifolen blommar här utanför också.

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Hej Katarina! Är så glad att du har börjat med Blommig fredag igen. Började fundera redan i går vad jag skulle hitta på men det blev helt enkelt bilder från förra veckans skogspromenad.
Kram!

viola sa...

Splendidi fiori! So nice flowers and I love Honeysuckle (caprifoglio), there is one near my hourse, really wild and beautiful !! Have a beautiful week end :)

sweetbay sa...

I love the marbling on the Stachys. That is beautiful!

Rosor och ruiner sa...

Tänk vad moder natur är god åt oss! Det finns så mycket vackert!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vad vacker den var den där knölsyskan....mmm.....

Ha en fin helg!
Kram Charlotte

Carol sa...

Your photos make magic of these wild blooms Katarina. Very lovely!

Margot sa...

Vilken vacker blomma Knölsyskan är med det fina mönstret i blomman!
Härliga bilder!
Ha en fin helg!
Margot

Eva Linnea sa...

Vild kaprifol ..... så vacker! Gör verkligen skäl för veckans tema. Mina kaktusar & co få vara en annan tolkning av temat.
En skön fredag och helg önskar Eva Linnea

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

God kväll Katarina!
Kaprifoldoften finns det inget som kan mäta sig med, tycker jag. Kanske beror det på att jag bor i Bohuslän ;-)
Trevlig helg
Birgitta

Inger sa...

Vilken annorlunda och vacker växt Knölsyskan är, vilken tur att den etablerat sig hos dig, inte alltid lätt att flytta växter från naturen.
Ha en skön helg!

AnnA sa...

Godkväll Katarina!
Äntligen fredag, och ett glas rödvin uppdrucket till en bit choklad.
Idag kom hösten och kylan även till Skåne, och mina cosmos och dahlior hängde som grönsvarta skellett&geleplantor i rabatterna. Rosorna kan tänkas blommar lite till - vi får se...men nu sedan jag fyllt skottkärran - rullebören - med liken kan man kanske få ner lite av höstens inköp av lökar och knölar.
Ditt fynd i naturen är orkidéelik - mycket vacker, och kaprifol finns också i vår skog.
Ha en skön fredag& en trevlig helg!
kram!
AnnA.
PS!Ja, du såg att jag tog tillfället i rosiga bloggen att skriva om rosen du mailade mig om. Visst är PP vacker!DS.

Caroline Gill sa...

Good to find you here, Katarina - and I thought I should leave a link here since my blog is called Wild and Wonderful (it's possible you know it already? Greetings from wales, UK.

I'm afraid my post is not really about the plants, but as you can see the insect was enjoying them!

Caroline Gill sa...

P.S. Should be Wales, UK! Sorry...

Anonym sa...

Vad kul med så många bidrag! Jätttefin blomma. Jag hann inte vara med den här gången men ska fundera på motljus till nästa vecka... :)

Kram

haspet sa...

Knölsyskan (?) är ju jättefin, vilken tur att den gillade att bo hos dig. Gillar även Kaprifolen liksom dina vackra bilder. Ha en fin avslutning på helgen.// Peter

Vilt og vakkert sa...

Heisann Katarina!

Mia fortalte meg at du har tatt opp tråden igjen. Tenk jeg har holdt det gående for meg sjøl - helt alene, hele tida- hver fredag under etiketten Blomstrende fredag.
Godt å få følge igjen ;:OD)
Herlig blomst du har bilde av....

Laila sa...

Ligger lite efter med bloggande och kommentarer, förlåt. Större delen av vår trädgård är sannerligen vild med över 50 blommande örter, massor av vilda gräsoch närmare tusen träd så jag hade gärna deltagit men kruxet är att jag ännu inte fattat vad jag ska skriva i formuläret för att komma med och jag begriper inte heller hur jag ska bära mig åt för att länka, nybörjare i bloggvärlden som jag fortfarande är! Ska höra om någon datorvan ungdom kan hjälpa mig inför nästa fredag:)
Ha det gott!/Laila

Lena/isklockan sa...

Tänk att kaprifol växer så vilt och kraftfullt. Nåt nytt för mig. Den första blomman du visar är väldigt söt. Kram

OF SPRING AND SUMMER sa...

Hej Katarina!
Vackert med vilda blommor. Inte så mycket av det här mitt i London!
Verkar missa dina Blommiga Fredagar. Minnet är inte vad det brukar!
Ha det så bra.
Kram Ingrid