9 juli 2011

Malva

Mina malvor blommar så vackert men jag är inte riktigt säker på vilka arter det är jag har. Bladen skiljer sig åt:

My Mallows are blooming beutifully, but I'm not really sure which kinds I've got. The foliage differs somewhat:




Jag tror att bladet längst till vänster tillhör Myskmalva (Malva moschata), det i mitten är förmodligen Rosenmalva (Malva alcea) och den till höger Gråmalva (Lavatera thuringiaca). Någon som kan bekräfta?

I think the one to the left belongs to Musk Mallow (Malva moschata), the one  in the middle is probably Greater Musk Mallow (Malva alcea) and the one to the right Garden Tree Mallow (Lavatera thuringiaca). Anybody who can confirm?


Malva moschata?
Malva alcea?














Lavatera thuringiaca?


/Katarina

6 kommentarer :

Suss o Kai sa...

Skulle vilja ha en sån vit malva Kram Suss

Alen Trädgård sa...

Är urdålig på malvor, det enda jag vet är att jag hade myskmalva ett år och DU MILDE vad de frösådde sig;( Försökte att omedelbart "utrota" dem men det tog flera år. Nu är jag livrätt för att köpa några malvor över huvud taget, VÄLDIGT synd för jag tycker att de är så otroligt vackra:) Är de andra lika "jobbiga"? Ha det gott/Monne

Rose Garden Malevik sa...

Hej Katarina¨
javisst e de härligt nu :)
lagom varmt å blommigt .....
Hoppas helgen e bra
å missa inte

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

VÄLKOMMEN :)
Håkan

Nillas Trädgård sa...

Fick malvaskott av en väninna och har just upptäckt att de är olika så när jag planterat dem så har jag nog fått till världens blandning därute i landen. Men jag tror att du har rätt i sorterna. Jag har nog fått myskmalva och rosenmalva blandat...

Laila sa...

Gillar också malvor! Tror att du har rätt i dina gissningar. Som alla sorters trädgårdsväxter har de sina för- och nackdelar. Just nu dominerar fördelarna!
Ha det gott!/Laila

Cika sa...

Vilka vackra malvor! Jag planterade myskmalva i våras och de har redan brett ut sig i rabatten, får se var det slutar!