5 januari 2012

Blooming Friday - In remembrance

Blommig fredag är denna veckan lite nostalgisk - temat är 'Minnessaker'. Jag har några växter i trädgården som jag har fått från trädgårdsvänner och det är lika roligt varje år när de tittar fram, eftersom de får mig att minnas personerna som har förärat mig dem. Men en växt har jag själv både gett bort och sedan fått i retur.
Jag gav min svärmor en kruka med liljor för många år sedan. Hon planterade liljorna i en jättestor kopparbunke på altanen där de trivdes över förväntan. De förökade sig enormt och när hon gick bort för några år sedan fick jag tillbaka några lökar. Nu blommar brandgula liljor under vårt körsbärsträd varje sommar och påminner mig om en älskad och saknad svärmor.

Blooming Friday is somewhat nostalgic this week - the theme is 'In remembrance'. I've got a few plants in my garden which were given to me by gardening friends, and it's such a joy each year when they appear to be reminded of those friends. But there's one plant which I both gave away as a present - and then got back. 
I'm talking about the lilies which I gave my mother-in-law as a potted plant many years ago. She planted the lilies in her garden where they propagated well. When she passed away some years ago, I got a few bulbs.  Now the orange lilies bloom each summer underneath our cherry tree - reminding me of my beloved mother-in-law.




Nästa veckas tema blir Mittpunkt. Ha en skön helg - trots stormarna!

The theme of next week will be Centrepiece. Do have a lovely weekend!


40 kommentarer :

Lisa sa...

Vilken fin beskrivning Katarina ! Precis sådär är det med en massa av mina växter, och när jag ser dem så minns jag med kärlek människor som nu är borta. Önskar dig en fin helg !
Kram
Lisa/Lisas trädgård

Alen Trädgård sa...

Har också många växter som jag fått av vänner som jag alltid tänker lite extra på när jag ser dem:) Ha det gott/Monne

Gela sa...

Visst är det härligt med växter som väcker minnen inom oss. Önskar dig en riktigt fin helg/Gela

Eva Linnea sa...

God fortsättning på 2012 Katarina! Jag vet inte, men min tolkning av minnessak kanske blir lite annorlunda än vad det var meningen. Minnessak kan ju även ha med mitt minne i nutid att göra. Det ska bli spännande att se hur andra tolkar temat, som alltid! Kram från Eva Linnea

Hannele på Hisingen sa...

Växter med historia är verkligen kul, trevlig helg, kram.

Villa Ryttarängen sa...

Hej! jag vet inte om jag gjort rätt eller om jag får vara med i Blommig Fredag. Jag provar så får du rätta mig om det är fel. / Pia

carinaon sa...

Vilket vackert sätt att bli ihågkommen för din svärmor!
Trevlig helg
Carina

AnnCharlotte sa...

Alla minnen som finns i våra trädgårdar gör ju trädgården och förhållandet till den så speciellt...
Ha det bra :)

Leena sa...

Så fint du skrivit Katarina! Det fick mig att tänka på den blomma i vår trädgård som jag förknippar med mest minnen. Så är det nog hos många.

Lena/isklockan sa...

Din tolkning är så fin. Kram

Berit sa...

Det är en skatt att ha växter från nära och vänner. Jag på minns varje gång jag ser den eller den växten som jag fått av någon, just den personen. En otrolig minnesbank man har där i trädgården.
Ha en underbar dag!!

Anonym sa...

Tack Katarina för ditt fina inlägg och ditt fina tema! Det sägs ju att doftminnet är det starkaste av alla, så det är inte konstigt att så många minnen lever kvar just i trädgården.

En fin trettondag önskar jag dig och alla andra Blooming Friday-fans! :) Kram från Hanna

Anonym sa...

Hello Katarina, I loved your post!My post is also to do with lilies today. It's a bonding that'll stay forever. I'm not being able to link up here.:(

Vivian Tisting sa...

Vilken härlig beskrivning, blir varm om hjärat.
Trevlig helg

Donna@Gardens Eye View sa...

Love the remembrance of the flower...I too am thinking back and recalling blooms now gone.

Anonym sa...

Så vacker den liljan ser ut på din bild.

Fia sa...

Fint tema :-)

Margot sa...

Underbart med växter som är fulla med vackra minnen!
Ha en fin helg!
Kram Margot

AnnA sa...

Hej Katarina!
Jo, det är nog också så med det att det finns en del växter, i vår trädgård och på fönsterbrädan, som är gåvor och minnen från människor man träffat.Trevliga minnessaker!
Ha en fortsat skön tretonhelg!
Kramen!
AnnA

Unknown sa...

Och tänk vad härligt det är att ha en kamera! Med kamerans hjälp kan jag nu föreviga allt underbart och förgängligt och på så vis, i alla fall i viss mån, gäcka förgängligheten en smula:)
Kram och ha en skön helg,
Charlotta

Katarina sa...

Kan bara hålla med alla föregående skribenter. Det är härligt med fådda växter. Både för växterna i sig, men även för att man tänker på personerna när man ser växterna.
//kattis

Carol sa...

A lovely way dear Katarina to remember your mother-in-law. Happy first Blooming Friday of the new Year! Kram/Carol

Suss o Kai sa...

Mmmm blommor ger minnen :) en blomdoft kan oxå väcka minnen man trott inte fanns Kram Suss

Anonym sa...

Vilket härligt tema!

Kul att få tänka efter på minnessaker i trädgården.

/Helena

Aquilejans sa...

Vilken fin lilja!
Mvh Malena

IreneL sa...

Vilken fin tolkning! Visst är det härligt att minnas våra nära och kära med blommorna vi har i trädgården!
Ha en fin kväll!

Anonym sa...

Kul tema som vanligt, det satte igång minnena!

Trevlig helg,
kram!

Kerstin Alvesson sa...

Det är roligt med blommor som man fått och kan minnas vänner med.

Ha en riktigt bra helg, Kerstin

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Det er mye å minnes fra året som gikk.
Vakre blomster og planter, virkelige og kunstige, forgjengelige og evige'.
Nydelige gjenskapninger av det som har vokst i haven, og det som har vokst villt.

Et lite spørsmål:

Lyst til å ta en tur ut i naturen med kamera på søndag fk. ?
Bli med på vinterens Blogger's Sunday Walk!

Mer informasjon finnes på bloggen min,litt her og litt der ;:OD)

Helens trädgård sa...

Vi är många som har växter i trädgården/inne som påminner om någon vän.
Din Lilja är jättefin.

God fortsättning på det nya året!

Marie1 sa...

Hej
Mitt minne är inte från trädgården, men det blomstrar!

Trädgården på Höjden... sa...

Vackert tema som lämnar många tankar.

Mitt bidrag kommer insläntrandes så här på tidiga lördagsmorgeonen...

Åsa

sweetbay sa...

A beautiful reminder of a loved one. Happy New Year.

samson sa...

första gången som jag är med i blommig fredag så får se om jag gjort rätt,ha det så gottmaggan

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

jeg hadde lagt inn lenke til feil post!
Det er retta opp nå!

Anjas Hill sa...

Så fint skrivet Katarina. Tyvärr kan jag inte använda samma varma ton om jag skulle få för mig att berätta om min svä...
Så fint det måste se ut under ditt körsbärsträd när liljorna blommar.

Ha't!Anja

Inger sa...

Många fina minnen finns bland växterna i trädgården, vill inte vara utan dem:)
Kram

Lotta sa...

Det är härligt med växter som påminner oss om personer eller tillfällen!

Eva Linnea sa...

GRATTIS! Vinst hos mig. Skicka din adress till eva.linnea@live.se, så får du din vinstbok.
En fortsatt skön söndag önskar Eva Linnea

Vilt og vakkert sa...

Heisann Katarina!

Neste Blogger's Sunday Walk er i april, så bli med da, men det er jo ikke nødvendig å vente så lenge med å gå tur, da ;:OD)

Lager en oppsummering i løpet av uka med bilder og tekst fra dem som har deltatt.