28 maj 2009

Blooming Friday - Frivolous Aquilegias



Välkommen till den sista blommiga fredagen i maj månad! Så här strax innan sommaren dansar de lättfotade aklejorna förföriskt i vårsolen - den ena läckrare än den andra...

Welcome to the last Blooming Friday of May! At this stage, just before the arrival of summer, the frivolous Aquilegias are seductively dancing in the sun - it's hard to decide which one is the most extravagant...



Vad njuter du allra mest av just nu? - Häng gärna med på Blommig fredag, du också! (Klicka på Mister Linky och lägg in en länk till din blogg.) Och ha en härlig helg!

What are you enjoying most right now? - Please, do join in for Blooming Friday! (Click on Mister Linky and add a link to your blog.) And have a grerat weekend!

/Katarina




28 kommentarer :

HelenJ sa...

Vilka vackra aklejor du visar! Jag har också några aklejor med i mitt inlägg. Och några pioner. Och tulpan, och iris och azalea.... Det finns massor av njuta av nu, och jag som inte haft kamera på över en vecka är alldeles hispig... =)
Ha en bra fredag!
/Helen

Randi sa...

Ljuvliga nyanser av sköna färger!
Dessutom dokumenterat i vackert collage.

Maria Berg sa...

6 av dem har jag och hade tänk visa dem men dina fina tycker jag vi skall njuta av nu och så kommer mina en annan dag, MB

Inger sa...

Just nu njuter jag av dina aklejor - makalösa! Jag vill ha dem alla. Har en hel del aklejor i min trädgård men det dröjer ytterligare en tid innan de är i blom.

Rajson sa...

Vilken underbar samling!
Det är bara slå sig ner här och njuta en stund innan sängen!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Aklejorna är förföriskt vackra. Den ena sötare och roligare än den andra. Just nu är det aklejornas tid.Vackra foton du tagit!
Ha det gott Katarina
och trevlig helg
Birgitta

NinaH sa...

Ack ja! Aklejor är en underbar fröjd nu!

The cottage by the Cranelake sa...

Inga aklejor blommar här nu, den lilla jag hade frös när frosten var här senast. Dina är så vackra!

Här är det buskpionen och narcissanemonen jag njuter av.
Christer.

Ruben sa...

Wow, vilken samling. Vill ha! /Ruben

andré sa...

Vilket collage! Det var inte dåligt! Trevlig helg!

Arboarkticum sa...

Den dubbla vita aklejan är makalöst vacker. Eller - hela samlingen är underbar! Aklejorna hos oss är mest blekskära och faktiskt ganska trista, efter åratal av spontana korsningar... men nu fick man ju lust att skaffa några nya snyggingar!

Lillebeth sa...

Alltså, tolv olika och tolv lika vackra!

Merja sa...

Vilka mängder av härliga Aklejor du bjuder på idag!
Gillar alla;)
Njuter mest när jag bara kan gå titta på allt fint som blommar och stoppa ner näsan där det doftar gott:)
Trevlig helg

Husbilen Credo sa...

Åh så vackra de är. Snyggt collage.

Ha en fin weekend.
LottaM ..ღ

Hannele på Hisingen sa...

Wow, har du allt detta!! jag har några trogna, som kommer varje år, ha en trevlig helg, kram.

Cecilia Artista sa...

Underbar samling av aklejor du har. Du visar så fint upp dem i collaget också. Ljuvligt!

CanadianGardenJoy sa...

Hello Katarina : )
Your columbine are gorgeous ! I have Black Barlow and I'm waiting to see it flower again .. we have buckets of rain happening for quite a few days .. it is driving me a little crazy by now ? LOL

Carol sa...

What a collection! Gorgeous! Lovely composition too! Do you have trouble with leaf miners or whatever they are called? I simply cannot grow them for the rascals that bore into the leaf to eat and eat. I do have this rather haunting looking black one that is a volunteer these days.

Debra Howard sa...

They are one of my favorite flowers. Great captures too. Great job.
Debbie

Moa sa...

Hmm... så många vackra du visar.. gick nyss och tittade på alla sorter som kommit upp i år..flera nykomlingar som är så himla fina. Ha en skön solig helg.. kram/Monica

Maria sa...

Men satan i gatan vad många vackra aklejor, skriker jag vill ha som en liten barnunge ;)

Tack för titten på vackerheterna :)

Poppins sa...

Just nu tittar jag extra mycket på de blommande kastanjeträden som är inne på sista versen. Jag älskar blommorna och helst de röda varianterna.
Tack för namnet på blå säckbuske. Det har jag inte hört talas om. Ett ganska trist namn på en vacker buske, tycker inte du det? Jag tycker den förtjänar något mer romantiskt.
kramar från Poppins

sweetbay sa...

Katarina you have a fantastic collection of Columbines. So much variability and they are all lovely.

OF SPRING AND SUMMER sa...

Här har du en hel balett - vackra Aklejor i sköna krinoliner. Växer de verkligen alla i din trädgård? Väldigt imponerande! Ha det så bra. Kram Ingrid

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Av aklejbilderna du visar kan man verkligen förstå att det är en blomma helgad åt Jungfru Maria. Ljuvliga!
Trevlig helg
Birgitta

Corner Gardener Sue sa...

What a beautiful assortment of columbines you have! I love the collages, too.

Lusthuset sa...

Ja, det var ingen dålig katalog....tänk så många fantastiska former det finns. Verkligen svårt att välja så jag tar alla! Ha en skön helg. Kram!

AnnA sa...

Hej Katarina!
Härlig samling av akvilejor du visar. Med så många kan det också bli en del korsningar, eftersom akvilejor korsar sig lätt med varandra...
Så många sorter finns inte i min trädgård, men iallafall har jag bl a en (typ) "Nora Barlow" som blommar just nu.
Ha en trevlig helg!
Hälsn
AnnA