9 september 2008

A red rose for friendship



I söndags var Anja på bloggen Anjas Hill och jag och lyssnade på ett föredrag av Gunnel Carlsson. Vi fick då höra att den österländska trädgårdstraditionen inte inbegriper lika mycket arbete som den västerländska. Kinesiska och japanska trädgårdar fungerar i huvudsak som rekreationsplatser där man vilar själen och njuter av de vackra omgivningarna.

Last Sunday, me and Anja at the blog Anjas Hill listened to a lecture by the Swedish garden journalist Gunnel Carlsson. We learned that the eastern way of gardening does not involve a lot of work. Chinese and Japanese gardens are meant to be places where you rest your soul and enjoy the beautiful surroundings.

Vi insåg båda två att vi också gärna njuter av vackra omgivningar, men att vi också njuter av att arbeta i trädgården. Att gräva, plantera, flytta växter och få jord under naglarna är också en form av meditation.

We both realized that we too enjoy beautiful surroundings - but we also enjoy working in our gardens. Digging, planting, re-planting and getting our hands dirty from the soil is also a kind of meditation.


Mattram / Tanacetum parthenium

Å andra sidan måste jag erkänna att jag önskar att jag var lite mer som kineserna. Jag önskar att jag inte var så rastlös; att jag skulle kunna sitta ner och njuta av växterna, dofterna och ljuden i min trädgård. Sanningen är att jag aldrig är helt nöjd. Jag hittar alltid nya plantor som jag vill ha. - Jag undrar när jag kommer kunna säga: 'Jag är nöjd med min trädgård nu, jag behöver ingenting mer. Från och med nu kommer jag bara sitta ner och njuta av det jag har skapat.'

On the other hand I must confess that I wish I were a bit more like the Chinese. I wish I had a more peaceful mind so that I could sit back and enjoy the looks, scents and sounds of my garden. The truth is, I'm never completely content. I always find new plants that I would like to have. - I wonder when I'll be able to say: 'I'm so pleased with my garden now, I don't need anything else. From now on, I'm just going to sit back and enjoy what I have created.'



Någonting som jag är väldigt glad över är att mitt trädgårdsintresse har fört nya vänner i min väg. Att lära känna nya människor är fantastiskt! Denna sommaren har jag träffat nya, härliga människkor som har förärat mig med många ljuvliga växter, som exempelvis den lilla violrutan här ovanför.

Something that I'm really happy is that my interest in gardening has brought new friends. Getting to know new people is really something! This summer I have met many interesting persons who have given me many lovely plants, like for instance the delightful little Thalictrum above.





Varje gång jag ser dessa växter, kommer jag att tänka på personen som gav dem till mig. Visst är det något att glädjas åt! En röd ros till er alla!

Whenever I lay my eyes on those plants, I am reminded of the person who gave them to me. Isn't that something? A red rose to you all!

/Katarina


16 kommentarer :

Anonym sa...

Katarina!
....men jag njuter fortfarade av Hannus skapelse med de ockra fondväggarna och den underbara stämningen han hade skapat!

Kom att tänka på att de kinesika trädgårdarna har blivit SKAPTA FÖRST för att anjutas SEDAN!
Allstå måste vi skapa rummet/rummen FÖRST och njuta sedan...typ
DET håller åtminstone jag på f n.

mvh, Anja

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Katarina
Håller med dig, även för mig är den största trädgårdsnjutningen att gräva och kanske flytta en växt till ett ställe man för tillfället tror är optimalt.
När man ganska intensivt håller på med en hobby utvecklas man ju och oftast till det bättre. Antingen blir man bättre i golf eller så ser man kanske hur man kan förändra för att det skall bli ännu finare i ens trädgård.
Visst måste det vara skönt att som kineserna sitta på en bänk, betrakta det man åstadkommit och känna sig nöjd men då är ju utvecklingen och det roliga slut.
Gräv tills du stupar - det tror jag på, men glöm inte att ha roligt.
Ha det gott
Birgitta

Lavender and Vanilla Friends of the Gardens sa...

Thank you Katarina for this beautiful red rose. Also for your always delightful and interesting posts.

Ninni sa...

Tack för den! Jag kan känna hur den doftar.
Jag håller med dig, visst vore det skönt att bara få njuta ett tag... Även på sensommaren när min inspiration och arbetsglädje i trädgården försvunnit ser jag bara det som ska göras...Kanske ännu mera då.
Så nu var det ganska skönt att få ge sig av från min trädgård och inse att det blir höst och vinter i den utan att jag gör något.
Kram Ninni

walk2write sa...

Beautiful thoughts and photos. I think we could all do with a bit less longing and a lot more contentment.

Anonym sa...

Jag läste i en trädgårdstidning om en man som slutat vara helt pedant i trädgården och istället börja resonera att trädgården var ett ställe där han skulle koppla av. Han lät stora delar av trädgården sköta sig själv så att säga, och han menade att han var väldigt nöjd med det valet.
Själv är jag alldles för ny trädgrådsägare för att veta vad jag vill. Det jag vet är att jag känner en enorm tillfredställelse i att vara ute och grejja, gräva och plantera och att se hur det växer och gror!

Anonym sa...

Vet inte så mycket om kinesisk trädgårdskultur, men det är spännande att studera olika sätt att skapa en trädgård. Håller med dig om att man ska hålla på med det man tycker är stimulerande i sin egen trädgård och såklart måste man ta sig tid att även bara njuta! Men, jag skulle tro, att kinesiska trädgårdar kräver mer arbete än vi anar. /R

Anonym sa...

Gillar den kinesiska trädgården bättre än den japanska. Men vilket jobb jag skulle få lägga ned här för att få min sådan :-) Visst har man minnen för varje växt man fått av någon annan. En del av dem finns ju inte kvar i livet längre, men växterna minner om dem :-)
Christer.

Karin sa...

Hej Katarina! Så bra du skriver, kan bara instämma. Även jag har mött så många nya trevliga människor (både genom trädgårdsintresset och bloggen!)som jag antagligen aldrig hade mött annars. Givmilda, kunniga och inspirerande! Önskar att jag hade varit med er på Botaniska...för jag hade gärna lärt mig mer om österländsk trädgårdskultur. Själv älskar jag jord under naglarna - har ett behov av att arbeta i och med växter/trädgård, så när jag är i trädgården har jag svårt att bara sitta ner och njuta.

Kram Karin

Threadspider sa...

Thank you for the rose from the beauty of your garden Katarina. It is a always lovely to visit.

lareine sa...

i agree with you! plants are living reminders of the people who gave them to us... and what's more interesting is that they grow and thrive --- like our relationship with them...

ever since i found my interest in gardening, my husband now gives me plants instead of cut flowers... although many of them died (i still have yet a LOT to learn about growing plants), the joy of seeing them flourish is immeasurable:)

Viooltje sa...

I couldn't agree more. And I believe that each and every true gardening soul couldn't imagine or enjoy their garden without having to dig the dirt, pull weeds, prune trees, and just do that one other thing that will make it even richer and better thriving. Speaking of buying plants though, that's both an addiction and great joy that probably doesn't have a remedy. I'm sure it doesn't actually ;-)

Compliments to your wonderful photography as usual.

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Vilka fantastiska bilder du bjuder på. Jag gillar verkligen din blogg! Ren och snygg och så är den ad free. Jag önskar jag kunde ha lika snyggt upplägg. mvh Tyra i Vaxholm

Hannele på Hisingen sa...

Visst är det kul med växter med historia.
Kram.

Barbara sa...

What a wonderful and sincere post! I guess you won't ever be able to just sit down and enjoy the beautiful garden you created, as a garden and nature changes all the time, every year. I would like to stop the time sometimes too in order to keep the garden in my memory as it is. But there are also the moments coming up where I find and feel that my garden is far from being perfect or beautiful... and those moments make me go on gardening...as there is a silent longing for this little paradise of my own. Hm, difficult to explain...
Have a good time,
Barbara

HappyMouffetard sa...

Lovely photos. Working in the garden gives us a connection with the earth. As you say, digging, sowing, planting all are a form of meditation and a way to keep in touch with the passing seasons.