23 april 2009

Blooming Friday: Off-white Sweets

Mitt fredags-godis denna veckan är nästan vitt. - Kejsartulpanerna (T purissima) blommar och i början av blomningen är knopparna ljust limegula. Allt eftersom de slår ut drar de mer och mer åt det cremevita hållet.

My candy this Friday is almost white. - The first Tulips are blooming (Tulipa purissima) and as they open up, the buds are pale yellow. Soon they will become more and more off-white.


























När det är soligt, öppnar knopparna sig vällustigt mot solens strålar:

When it's sunny, the buds open their petals voluptuously, reaching for the sun:


















Julrosen 'Green Corsican' (H niger x H argutifolius) har stora, läckra blommor i cremevitt med en grön innerring. Den blommar nu som allra bäst.

The Hellebore 'Green Corsican' (H niger x H argutifolius) is at its very best right now. The off-white flowers are big and beautiful with their green inner bands.




















En liten dubbel, cremefärgad primula har också öppnat sina första blommor. Söt som socker...

A small, double, off-white Primrose has also opened its first flowers. Sweet as candy...


Vad döljer sig i din godispåse? Vad njuter du av just nu? - Jag hoppas du får en härlig, solig helg!

What's in your bag of sweets? What are you enjoying right now? - I wish you a lovely and sunny weekend!

/Katarina

18 kommentarer :

Randi sa...

Så underbart vackert godis du bjuder på. De gula tulpanerna är helt ljuvliga och dessutom så tidiga!!! Jag kom på att jag inte har några gula tulpaner, så det här namnet måste jag skriva ner!
Önskar dig en skön och solig helg!
Kram Randi

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Så underbart Katarina. Härliga blommor, de ser nästan goda ut!
Det ser ut att bli en fantastisk helg! Då måste vi passa på att njuta riktigt.

Ha det gott/ kram Tyra

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Katarina!
Idag har jag krukat in mina hostor. Nu står de under fiberduk bakom garaget där solen inte lyser alltför mycket.
Vackra tulpaner du visar bilder på. Julrosen 'Green Corsican'blommar här också och den är riktigt fin tycker jag.
Trevlig helg
Birgitta

nilla|utanpunkt sa...

Mmm, vackert cremegrönt. Tufft nytt huvud har du också! Njut nu av helgvädret!

Niels Plougmann sa...

I see you also enjoy the bright sunny spring weather we have this year! I really like Purissima tulips (Another good one in the same shade is Concerto). You really take good pictures!

sweetbay sa...

Katarina I hadn't heard of that species tulip before. It's absolutely lovely. Beautiful photo of it!

Merja sa...

Härlig blomning hos dig!
Önskar även dig en solig och skön helg!

Linda Lunda sa...

Ahhh UNDERBART!
Jag gillar verkligen din nya hedder!
Linda

andré sa...

Finfint godis du bjuder på! De soltörstande tulpanerna var tjusiga. Trevlig helg!

Arboarkticum sa...

Vilken underbar färg! Påminner om gammaldags riktigt god vaniljglass... Passar ju bra en solgassig dag som denna! Härliga tulpaner - måste skaffa! ;-)

Ruben sa...

Din kejsartulpan är lika vacker outslagen som utslagen! Mycket vacker färg på den. Ha det gott! /Ruben

OF SPRING AND SUMMER sa...

Härliga tulpaner i en härlig gul färg. Ha en trevlig helg!
Kram Ingrid

HelenJ sa...

Vilka underbart vackra blommor! Näst efter blått är nog cremevitt den allra vackraste blomfärgen. Och jag har också cremefärgade tulpaner i mitt inlägg idag....

Ha en trevlig helg!
/Helen

Maria Berg sa...

Tulpaner här också det är så ljuvligt - får ut och fota några och lägga in. trevlig helg till dig och min familjen historia på liljor får fortsätta annan dag då jag funnit många fler i blom under dagen idag.

/Maria Berg, MB

Lusthuset sa...

Vilka vackra blommor, jag älskar just den vita färgen. Min favorittulpan (en av dem) är Spring Green. Ha en skön helg.

Anjas Hill sa...

Så vackra vita blommor du bjuder på Katarina! Även jag har vita tulpaner, crokusar och pärlhyacinter som blommar nu men din vackra kejsartulpan har jag inte sett förr (vad jag känner till).

mvh, Anja

NinaH sa...

Om jag ändå kunde fota som du!! Underbara bilder av underbara växter!

Hannele på Hisingen sa...

Vackert med vitt, du lyckas så fint, det är så svårt att fota. Tulpanerna har inte vaknat riktigt än, kram.