16 april 2009

Blooming Friday - Pink Joys


Denna blommiga fredag frossar jag i rosa. Först måste jag bara visa krypblågullets bladverk (Polemonium reptans 'Stairway to Heaven'). Är det inte läckert med sina rosa kanter?

This Blooming Friday I'm indulging in pink. To start with, I just have to show you the foliage of Polemonium reptans 'Stairway to Heaven'. Isn't it fabulous with its pink edging?



En av de tidigaste perennerna i min trädgård är Arabis purpurea, som härstammar från Cyperns bergstrakter. I början nickar blomställningarna sedesamt mot marken...

One of the earliest perennials in my garden is Arabis purpurea, which originates from the mountains of Cyprus. Initially, the inflorescences are modestly nodding towards the ground...


...men när de slår ut helt så reser de sig stolt upp mot himlen.

...but as they burst into bloom, they proudly raise their necks towards the sky.





























Min turkiska julros får allt fler blommor...

My Helleborus orientalis is getting more and more flowers...


















...och lungörtens rosa blommor har lila fläckar. Denna varietet som heter 'Trevi Fountain' har nästan silvergrått bladverk.

...and the pink flowers of the Lungwort has some purple patches. This variety is called 'Trevi Fountain' and its foliage is almost silver-grey.




















Vad njuter du av just nu? - Länka gärna till din Blommiga fredag i Mister Linky här nedanför. Och ha en riktigt härlig helg!

What are you revelling in right now? - Please use Mister Linky below to link to your Blooming Friday. And do have a really great weekend!

/Katarina



20 kommentarer :

Maria Berg sa...

Lungörten är så läcker i sina två färger och så har jag en helvit också.
Julroser tycker jag allt mer om så nu skall jag nog inte ge bort fler...
/MB

Moa sa...

Vilka snyggisar de rosa är hos dig.. den där julrosen skulle jag kanske komma och nalla på lite den är såå himla ljuvlig och du kanske läst om mina stackars julrosor som jag tror gav upp efter en vinter.. tjaa .. det är sånt som händer. Du katarina, kolla din bloglist, tror du länkat till Moas gård på två ställen.. =).. bättre med en på blogger också.. =) ha en skön fredag.. Kramiz/ Monica

nilla|utanpunkt sa...

Den där Polemonium reptans får mig att spärra upp blana – de där bladen liknar något jag har här. Men det kan väl inte? Min har inte ens börjat få blad än. Men ändå. Vacker är den!

CanadianGardenJoy sa...

Katarina .. you have to love PINK !! : )

sweetbay sa...

The pink Arabis is beautiful! I love it!

What is the lovely rose in your header photograph?

My Mother's Garden sa...

So many pretty pinks!

Lotta sa...

Vad jag njuter av nu? Just nu är det härliga rosa blommor hos dig ;) I min täppa är det de små vårlökarna i blått och vitt, Lungörten, Påskliljor och nyvakna Pingstliljor, Julrosor och knopparna på Kungsängsliljorna - de följer jag med förstoringsglas ;) Ha en himla skön fredag!!!! Kram 8`)

andré sa...

Jag hakar på ditt rosa tema idag! Lungörten var superfin. Trevlig helg!

Piondröm sa...

Jättefina bilder på det som händer i trädgården just nu...det är väl helt underbart.
Är lite orolig för dom kalla nätterna som vi har här i innlandet. Förra årets bakslag var inget roligt.
Ha en trevlig helg på dig.
Ken

Katarina sa...

Sweet bay: The rose in my header is Jacquline du Pré.
Katarina

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Lungörten du visar är verkligen fin, visst det är de andra växterna också, men just lungört är jag väldigt förtjust i. Underbara blommor och lika underbara blad senare på sommaren.
Hostan är på väg hit. Återkommer till dig via mail.
Trevlig helg
Birgitta

Ruben sa...

Tcker Lungörten är så fin med blommorna i olika nyanser från rosa till lila. Men, så klart är de andra fina också!!
Du kanske inte tänkte på det, men fröerna från klockorna på min blogg har jag fått av dig! Du ser, att jag tagit hand om dem väl!
/Ruben

The cottage by the Cranelake sa...

Får nog skaffa mig någon Arabis tror jag, så vacker den är. För mig blev ju blomman på min lilla rhododendronsådd det jag såg fram emot mest här i år, annars är det allt den vanliga blåsippan.
Christer.

lareine sa...

wow! pretty in pink!... it's the first time i've seen a plant that has pink-edged foliage!... i don't know if polemonium flowers but even if it doesn't, the foliage is already a great treat!...

and thanks for putting a photo of arabis purpurea... i''ve seen it growing in our lawn among the weeds and i thought it was just a weed like dandelion... now i know it's name and the next time it grows, i'm going to dig it up and put it in our flower bed:)...

it seems we're going to have a sunny weekend (well, according to the weather forecast... but you'll never know :))... and i hope you'll have lots of sunshine there for the coming days:)...

by the way, belated happy easter:)...

Lusthuset sa...

Jag kör också i rosa denna fredag. Fina bilder. Ha en skön helg.

Moa sa...

Hallo igen.. jo hoyan är två år gammal.. då var den en bebis med ett blad som jag skrev om.. =).. ha det gott.. MOa

Merja sa...

Bladen på Krypblågullets blad var läckra med den fina färgade kanten. Julrosen var oxå väldigt fin...blir mer och mer svag för dom:)
Just nu njuter jag mest av att kunna vara ute så mycket igen.Livet känns toppen!!

sweetbay sa...

Thanks Katarina. I will have to look that one up. It's lovely.

Anonym sa...

Did I forget to write a comment??
Love your pictures Katarina!!
I have some problems understanding swedish comments.
Kitten Mei Mei, one of our family cats is swedish and lives in Varberg. Cute cat..
Have a nice weekend,
Gisela

Hannele på Hisingen sa...

Fin färg du visar ;)
Trevlig helg!