4 april 2009

Viola odorata



Nu blommar doftviolerna! Och trädgården börjar bli vårfin. Jag har eldat hela dagen - julgranen och en massa kvistar och löv förvandlades långsamt till aska. Det var första gången jag eldade alldeles själv - och det var riktigt roligt! Normalt sett brukar jag kompostera, men i år är alla mina komposter redan fulla.

Viola odorata is blooming! And I've tidied up my garden for Spring. I lit a big fire today, so our Christmas tree and lots of twigs and leaves have turned into ash. It was the first time I lit a bonfire all on my own - and it was great fun! Normally I put those kind of things into my composts, but this year they are all filled to the brim.

Nu hoppas jag på fint väder även i morgon - jag har en hel lista på saker jag skall göra i trädgården.

I hope the sun will be shining tomorrow as well. I've got a whole list of things to do in the garden.




























8 kommentarer :

CanadianGardenJoy sa...

Katarina ! A bonfire on your own girl ? hey, I would have come over with some marshmallows and had a great time chatting ! LOL

Anjas Hill sa...

Dessa älskliga violer är ju så underbara! Har du provat att plocka en liten b ukett och känna på den "klassika" violdoften?
Själv plockar jag ibland en bukett till en minivas och ställer vasen i vitrinskåpet. Efter ett tag doftar hela skåpet violpastill!

mvh, Anja

Pat sa...

Not legal to have a bonfire where I live but wish we could.
Violas are so pretty. Good luck with your work outside. Hope it's SUNNY !

nilla|utanpunkt sa...

De violorna ser snarlika ut till några jag har – fast M kallar dem Pansies, jag undrar om de kan vara samma. Mina har just börjat blomma också, kan det vara så att svenska våren gör en spurt och kommer ifatt den engelska...

Tatyana@MySecretGarden sa...

Nice pictures Katarina! I wish we could start a bone fire here, but No way!

sweetbay sa...

I must try Viola odorata in my garden. I love the idea of fragrant Violets. Our native violets are lovely but scentless.

Marie sa...

Fiollukt -herleg :)

Skjønn tid me er inne i nå :)

Annika Christensen sa...

Ohh doftviol!!
Vad underbart jag har några jag skall planter idag tänkte jag.
Ha det gott
Annika