28 november 2008

Blooming Friday #3



Idag njuter jag särskilt av blommande Hibiskus. De står i krukor i uterummet, som håller runt 17 grader vintertid. Det är lika spännande varje dag att gå runt där ute och titta på nyutslagna blommor. De är inte så många så här års, men en och annan blomma öppnar sig, trots det svaga ljuset. Den dubbla hibiskusen Anneli är härligt aprikosrosa med mörkrött öga. Jag har använt Anneli till logotypen för Blommig Fredag.

Today I'm especially enjoying blooming Hibiscuses. I keep them in pots in our conservatory, where the temperature stays around 17 degrees Celsius during winter. Every day it's so exciting to go out there and discover new blooms. There aren't very many, this time of year, but some flowers manage to produce flowers despite the faint light. The shade of the double Hibiscus Anneli is deliciously apricot pink with a dark, red eye. I've used Anneli for the logotype of Blooming Friday.

I somras såg hon ut så här:

This summer she looked like this:






Nu, i det svaga vinterljuset, är blommorna inte längre dubbla - men vackra ändå:

Now, in the faint winter light, the blooms are not double anymore - but still beautiful:





Om du också har lust att delta i Blommig Fredag så postar du ett blommigt inlägg och sedan länkar du till ditt inlägg i Mister Linky här nedanför. - Ha en riktigt mysig första advents-helg!

If you would also like to join Blooming Friday, simply write a blooming post and then link to your post in Mister Linky below. - Have a cosy weekend!

/Katarina




14 kommentarer :

Ewa sa...

Oh my! Oh my! what a beauty is this!
I tried to grow it once, but it died for unknown reasons... any tips?
Picture is also great!
Greetings from melted land....

Anonym sa...

Underbara bilder på din hibiskus! Och vilken tjusig låda du har dem i...

sweetbay sa...

Katarine that is a gorgeous hibiscus. Such beautiful soft coloring...

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Så fint Katarina och du har fått igång Mr.Linky så bra. Det är klart jag kommer med tåget. Skall bara snickra ihop ett inlägg.

Jättesöt blomma faktiskt min favorit 'inomhusväxtglädjespridare'

Ha en fin fredag!

mvh Tyra

lareine sa...

they're beautiful! and you have a very interesting flower box:)... seeing them reminds me of the time when i was a kid... my playmates and i would pluck some flowers and leaves, mashed them with a bit of water and with a straw, we make air bubbles :)...

Eva Linnea sa...

Hej! Mitt första bidrag blir mina adventsblommor.
Hallo! My first contribution is my Advent flowers.
Kram/Hugs från/from Eva Linnea

Anonym sa...

Hm, får se om det funkar, att länka till min blogg.

Anonym sa...

Härlig Hibiskus du har. Jag har aldrig haft någon riktig tur med dom. Men det är tur att andra har det så man kan få njuta av dom. Jättefina bilder på din blogg. // Peter

Anonym sa...

Ja här är jag och slänger in ett litet bidrag också.. Blooming friday är ju ett roligt tema och det är klart jag vill vara med =).. men idag får fredagsfärg och du samsas om ytan.. Ha en jätteskön helg och första advent.. Kram Monica

Carina sa...

Nu måste jag erkänna är här inne och snokar också. Dina bilder ger mig sån ro och glädje och får mig att önska "gröna" fingrar. I går köpte jag mig min livs första hibiskus undras om jag ska få den att överleva?! Kram Carina

Anjas Hill sa...

Så vacker är den Katarina!Jag förstår att du njuter av tillvaron i ditt fina uterum även så här års!

mvh, Anja

Pat sa...

We have a greenhouse but never put it together,otherwise I'd have blooms this time of year.
Love the hibicuses...maybe we should put that greenhouse together :)

Here's a meme that you may want to participate in. The title is "Summer 2008 Inspiration". If you want just visit me or Shady for details.
It's all about having fun !!

Thanks,
Patsi

The cottage by the Cranelake sa...

Verkligen vacker, din hibiskus. Mina kommer med någon enstaka blomma då och då, men numera allt sällare.
Christer.

NinaH sa...

Såååå vacker Katarina!