25 november 2008

Why do I garden?

Stuart Robinson, grundaren av trädgårdssiten Blotanical, skrev i senaste nyhetsbrevet att han undrar varför vi trädgårdsfantaster egentligen ägnar oss åt trädgårdsskötsel.

Stuart Robinson, founder of the garden community Blotanical, wrote in the last newsletter that he would like to know why we gardeners garden.

Varför ägnar jag mig åt trädgårdsskötsel? För mig är svaret enkelt: Jag älskar att ha vackra växter omkring mig. Att se frön gro och utvecklas till läckra plantor, gör mig helt enkelt lycklig. Och ger mig sinnesfrid.

Why do I garden? For me it's easy: I love being surrounded by beautiful plants. Watching seeds germinate and develop into luscious plants, simply makes me happy. And gives me peace of mind.





Om du inte redan är medlem i Blotanical och skulle vilja gå med, så kan du gå in via länken här till vänster.

If you're not already a member of Blotanical and wish to join, please use the icon in my sidebar.

/Katarina

11 kommentarer :

Anonym sa...

I would answer in much the same way as you do, Katarina. What I like the most is to se my seeds grow. Can´t imagine just buying plants at the market. It doesn´t matter if I not always succed. The more I enjoy the ones that thrives. Looking forward to sowing the campanula seeds you gave me. What might nog become of them... Real gems, I presume! /Ruben

Zoë sa...

Beautiful Magnolia, and beautiful reasons for gardening too.

Zoë

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Well said Katarina! Jag mår bäst när jag får vara trädgården, både till kropp och själ. Tja kroppen värker ibland och man är helt slut efter en dag i trädgården men efter ett hett bad och en god natt sömn...då vill man ut igen! mvh Tyra

Anonym sa...

Vilka vackra ögongodisbilder du bjuder på.. men drömmer sig bort till sommaren direkt.. så här i första adventsveckan och allt.. =). Ha det gott.. och jag ska kika in på Blotanical.. kram och ha en skön vecka.. Monica

Lavender and Vanilla Friends of the Gardens sa...

Hi Katarina, while I have been busy in the garden your roses have received glitzy, icy
ornaments.) I feel the same about gardening as you have so well described it.
I saw you have started a new meme. Happy to see Viola hederacea, which grows like a weed here but I love it all the same! It is a great ground cover and wonderfully dainty.

Viooltje sa...

What better reasons than that? Beautifully said. It doesn't take a person to look further than through your photos. They say it all...

Pat sa...

I agree with peace of mind.
No worries,just serenity.
This would be a good topic for a winter meme.

Eva Linnea sa...

UTMÄRKELSE/Kolla in min blogg i dag! Jag har något till DIG där. Kram Eva Linnea

Ninni sa...

Vilka skönheter du visar!
Jag trodde faktiskt att jag skulle sakna trädgården mycket, mycket mer än jag har gjort sen jag flyttade hit till Brasilien. Visst var det tufft ett tag i maj men jag klarade det också:) Jag kanske inte behöver så stora doser som en 1100 kvadratmeters trädgård. Det räcker med de växter jag har på balkongen.
Må så gott!
Kram Ninni

Anjas Hill sa...

(Det är märkligt. Någon "där uppe" vill visst inte att mina kommentarer syns!)
Men, detta ung. skrev jag igår: - Jag skulle inte kunna uttrycka det bättre själv Katarina! Visst är 'trädgårderi' en rogivande syssla - och (Ninni!) det har definitivt inte med storleken på odlingarna att göra ;))!

mvh, Anja

lareine sa...

these are good reasons to garden... we cannot buy peace of mind, we can only have them if we work at it:)