14 november 2008

Blooming Friday





Nu startar jag upp 'Blommig fredag'. Alla som vill får mer än gärna hänga på! Reglerna är enkla: Antingen väljer du själv ett blommigt tema, eller så följer du mitt inläggs tema. Välj själv! Huvudsaken är att ditt inlägg på något sätt är 'blommigt'. När du har publicerat ditt inlägg, kommer du tillbaka till min blogg och skriver in länken till ditt inlägg i Mister Linky längst ner på sidan så att alla deltagare lätt kan hitta din Blommiga fredag. Då drar vi igång!

This is the first post of 'Blooming Friday'. Whoever would like to join me, are most welcome! The rules are simple: Either you choose your own blooming theme, or you join the theme of my post. The choice is yours! The main thing is that your post is 'blooming', one way or the other. When you have posted, you come back to my blog and link to your post via Mister Linky below, so that all participants easily can find your Blooming Friday post. Let's start!

Jag tycker att kantnepetan Nepeta x faassenii är en härlig växt att använda antingen som just kantväxt eller in emellan rosor och andra växter. Den blåa färgen står så vackert mot alla rosa, röda och vita nyanser. Dessutom trivs den bra hos mig, vilket Lavendel tyvärr inte gör.

I think the blue Nepeta x faassenii is a great plant to use for a border or in between roses and other plants. The blue colour looks great next to pinks, reds and whites. On top of that it grows well in my garden, which Lavender unfortunately doesn't.

















Klipper man ner växten efter första blomningen så blommar den snart igen. Kring blommorna hörs alltid ett surrande; fjärilar och humlor älskar Nepetan! Och det gör jag också. Ha en riktigt trevlig helg, alla bloggare!

If you cut down the plants after the first bloom, it will readily bloom again. You can always hear a humming sound around the flowers; Butterflies and Bumble Bees just love the Nepeta. And so do I. I wish you all a very nice weekend!

/Katarina


18 kommentarer :

Hannele på Hisingen sa...

Det var variation i temperatur.
Ha en mysig fredag, kram.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Kantnepetan - den är fin - både med och utan rimfrost.
Kul idé med Blooming Friday - det hoppar jag på direkt.
Trevlig helg Katarina
hälsar
Birgitta

walk2write sa...

Beautiful frosty image of the flowers! Do the cats also love this variety of Nepeta (catmint)?

joey sa...

Your blue Nepeta x faassenii looks especially handsome covered with frost. A lovely photo and post, Katarina.

Anjas Hill sa...

Hejsan Katarina!
Såg inte detta förrän sent på kvällen! Jättekul rubrik och naturligtvis hoppar även jag på detta "tåg" - fast nästa fredag då!
Nepetan har varit även hos mig en tapper kämpe och set fräsch och fin ut långt in på hösten . ja, den är fortfarande fin trots ett par frostnätter.
Vilken härlig fjärilsbild! Fattar inte att sommaren tog så abrupt slut!

mvh, Anja

Karin sa...

Kul initiativ! Hade gärna varit med om jag inte hade veckans glädjeämne på fredag/lördag. Fina blomsterbilder!

Anonym sa...

The blue blooms of your Nepeta look lovely, with and without frost.

Anonym sa...

Ah, kul! Jag får återkomma på fredag- har lagt till dig i min bloggkollslista nu.

Pat sa...

Well, now I have another plant to investigate,the blue Nepeta x faassenii. Sounds like a winner to me.

Anonym sa...

Hej! jag vill vara med i blommig fredag.
Jag åter kommer hej// Anna-Carin

Anonym sa...

Återkommer nästa fredag.
Ha det bra!/Vittran

Petra C sa...

Tror jag ska ta och tänka på detta till nästa fredag. :)

Gunilla sa...

Jag har lagt ut mitt bidrag men var är Mr Linky

Gunilla

Lusthuset sa...

Mitt första bidrag kommer här. Kul att vara med.

Lusthuset sa...

Jag har lagt ut mina bilder på min blogg (http://lusthuset.blogspot.com/2009/03/blommig-fredag.html)..men hur skapar man länken?? Ha det bra.

karina sa...

Hejsan!!

Här kommer mitt bidrag till blommig fredag...hittade denna lilla vita blomma i skogen i forsakar i helgen

http://tintin67.blogg.se/2009/june/blommig-fredag.html

kram K

anemonen sa...

Nu har jag för första gången ett bidrag till beskådande.

sinneskatten sa...

Äntligen har mitt bidrag kommit in välkomna in och dela våra gemensamma intressen.
carina