24 maj 2010

China Town

Favorittulpanen nummer ett för mig är China Town. En viridiflora-tulpan med vackra variegerade blad och blomknoppar och underbara, rosa-gröna blommor. Mina är planterade i en halvskuggig rabatt och de blir därför ganska ljust rosa i färgen. Står de soligare blir de mörkare rosa. Denna tulpan vill jag bara ha fler och fler av!

My favourite Tulip is, without any doubt, China Town. A fascinating viridiflora Tulip with beautiful, variegated foliage and buds, and stunning flowers in pink and green. Mine sit in a half shady border and therefore their colour is pale pink.  Planted at a sunnier spot would turn them into a darker pink shade. 


För ett par år sedan var jag inte särskilt förtjust i tulpaner i trädgården. Nu vill jag bara ha fler och fler. Och helst fler med variegerade blad. Finns det fler sådana sorter? Någon som vet?

A couple of years ago I wasn't very keen on Tulips in the garden. Now I can't seem to get enough...especially of the ones with variegared foliage. Are there any more hybrids like that? Does anybody know?

23 kommentarer :

Southern Lady sa...

I don't know much about tulips, but that one with the hellebores in the background is just lovely. Carla

Inger sa...

Riktigt läcker, den måste jag notera. Tulpaner har jag hittills mest köpt på måfå.

Lena/isklockan sa...

Den har jag med :) Är sååå fin. Jag måste flytta mina för de står mellan löjnatshjärtan och syns nästan inte. Kram

sweetbay sa...

No wonder it's your favorite, it's so beautiful.

Ami sa...

What a lovely flower! The varigated foliage and two tone flower look just gorgeous! Any idea why the name "China Town"? Interesting name for a flower :)

lotusleaf sa...

Beautiful blooms!

Nic sa...

It is really beautiful with the hellebores and that little variegated blue flower.

Rose Garden Malevik sa...

Riktigt snygg.........snyggt med grönt i faktiskt...
Håkan

Mia sa...

Åh vilken skönhet. Den var verkligen otroligt vacker. Har inte sett den förut men nu skrivs den upp på min önskelista. :)

trädgårdsdrömmar sa...

Håller med dej om att den är en favorit.Har den i min trädgård.Verkligen vacker.Gunsan

Alen Trädgård sa...

Vilken otroligt vacker tulpan!! Ha det gott/Monne

Merja sa...

Verkligen fin! Fler än jag känner nog att vi också vill ha den nästa år:)

Gail sa...

I can see why that would be a favorite Katarina~it's a lovely tulip. I like the pale pink. We are well past tulip time in the SE USA! Love seeing them again. gail

Margot sa...

Den tulpanen var helt otroligt läcker! Hamnar på "vill ha listan" direkt!
Ha det gott!
//Margot

OF SPRING AND SUMMER sa...

Vacker tulpan! Här i England finns det tre rosa skönheter med mångfärgade blomblad - 'Angelique', 'Groenland' och 'Peach Blossom'.
Ha det så bra.
Kram Ingrid

Carol sa...

Beautiful photos Katarina! I love the forget-me-nots with your colors and the first shot showing the Hellebores is gorgeous. This tulip reminds me of Parrot Tulips... there are many variegated kinds.

Hannele på Hisingen sa...

Vilken snygging.

Laila sa...

Skriver genast upp China Town på min inköpslista! Helt underbar! Uppskatar som ganska nybliven bloggare dessa tips!

Trädgårdsdrömmar sa...

Mums!!!!
Det finns en polkagris randig tulpan med vitkantade blad. Min blommar snart.
Den heter Carnaval de Nice.
Sen har jag en Grönblandad tulpan som heter Golden Artist. Den är gul orange grön. Jag har även en grönblandad vit/creme tulpan men den har jag tappat namnet på tyvärr.
Dom är verkligen underbara och det bästa med dom är att dom faktiskt har kommit år efter år. Det är mer än vad man kan säga om andra tulpaner. Genom åren har jag nog grävt ner en lök på varje ledig plats...men nu har jag tröttnat på de som inte kommer. Vildtulpaner och botaniska tulpaner satsar jag mer på nu. Men det finns inte mycket som slår en fin och frodig tulpan. Ha det gott
Carina

Commonweeder sa...

I love your tulips. I have never grown them, but this year I had six beautiful pink tulips that I loved. I wonder whether they will return next year.

Annelie sa...

Men jisses. Den där tulpanen måste jag ju ha. Skulle ge min högra arm för den, så perfekt är den.
Och variegerad också. Det gillar jag.
Har aldrig varit in på din blogg förut och hittade hit via Charlottes Blogg Lista.
Du har väldigt mycket fina bilder.

China Town - ska jag lägga på minnet och hoppas jag hittar den i höst.

Annelie

NinaH sa...

Jag var precis likadan för inte så länge sen = väldigt njugg till tulpaner! Nu blir jag alltmer förtjust i dem!
Den du visar gav genast ha-begär!;-)

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Snyyygg! Mitt tulpanbegär har nog alltid varit stort, men jag har kanske hållt mig till lite vanligare sorter. Nu har jag fått upp smaken på att försöka hitta rariteter....

Ha' det bra!
/Charlotte