8 maj 2010

Fancy Fritillaria

Kungsängsliljor...smaka på namnet...visst låter det vackert! Och vackra är de! Både de röd- och vitrutiga och de helt vita. I år har jag flyttat upp några i en upphöjd rabatt så att jag kan titta på dem ordentligt utan att behöva åla runt på alla fyra...

Snake's Head Fritillary  (Fritillaria meleagris) - not a very pretty name perhaps, but the flowers are gorgeous! Both the red and the white ones. This year I've moved some of them to a raised bed so that I can take a proper look at them without bending down...



Vilken tycker du är vackrast - den röda eller den vita? -Jag tror faktiskt jag föredrar den vita även om den röda har ett väldigt läckert mönster.

Which one do you prefer - the red one or the white one? -I actually prefer the white ones even though the pattern of the red ones is extraordinary.

19 kommentarer :

Hannele på Hisingen sa...

jag kan inte bestämma mej, har båda på mitt berg :)

Karin SKARA sa...

Jag älskar de rutiga. Har du tittat inuti dem när solen lyser, urläckert.
Vackra bilder på din Blogg, TACK för att du delar med dig.
Karin //
P.S. I Fritillaria har du ett r istället för ett t i engelska texten

Alen Trädgård sa...

Ja DET är inte lätt att välja, de är så otroligt vackra båda två på sitt sätt. Ha det gott/Monne

Lena/isklockan sa...

De är snygga allihopa. Men jag har snöat in på vita blommor just nu så skulle jag köpa lökar precis nu så fick det allt bli de vita :) Undrar när mina behagar komma fram. Hoppas hoppas det blir nåt av dem. Men allt är ju så mycket senare här hos mig. Kram

Inger sa...

Båda är otroligt vackra, jag kan inte välja, men om jag måste får det bli den röda.

Anonym sa...

Åh jag älskar också kungängsliljor, båda sorterna... Satte i höstas och nu har de kommit upp hos mig också, blev överlycklig när jag såg dem!

Trevlig helg!

Annika Christensen sa...

Här blir det 1-1 gillar båda lika mycket på sitt sätt.
Annika

Ellada sa...

Hello, the white are beautiful but the red are so strange.
So, I prefer the red.
Bye.

joey sa...

I love them both, Katarina ... great idea to move them to a raised bed for easier viewing. Oh happy spring :)

Eva Linnea sa...

Jag "röstar" på den vita. Men den röda är kul med sitt rutmönster. Jag har haft denna Upplands landskapsblomma i min trädgård, men nu är den borta. Kram

sweetbay sa...

Both are beautiful, but I'm with you and prefer the white.

Gela sa...

Hej, jag föredrar nog den vita just nu. Den röda är också fin. Har en liknande vit själv. Härlig. Ha en fin söndag/Gela

Bangchik and Kakdah sa...

Very unusual, but pretty. The colours mix so well that calling it snake head is not a mistake at all.... Cheers, have a great weekend.
~bangchik

Rose Garden Malevik sa...

hmmmmm.......den rutiga var fin,,,,,
Bor vi nära varandra??
Håkan

NinaH sa...

Så härliga! I båda kulörerna! Hos mig vill de bara inte föröka sig en masse- som jag vill!;-) Men man får kanske ha tålamod?!;-)

Gunilla sa...

Hej Katarina.
Jag bara älskar dessa små underverk till blommor. Att de kan bli rutiga.Otroligt.
Jag köpte några ifjol och de har börjat titta upp så det blir spännande att se vad det blir för färg.
När jag ser Fritillaria så kommer jag bara ihåg Hannu när han gjorde trädgårdsprogram på tv för längesedan och när han berättade om dessa blommor så hade han ett otroligt ordföråd om dessa blommor.

Ha det riktigt gott
Kramen/Gunilla

Northern Shade sa...

I like the elaborate pattern of checks on the red Fritillaria. They really stand out. I think I would plant the white ones in my garden, though, to go with all the small blue and white bulbs that are flowering now.

Karin sa...

Jag saknar Uppsala så här års, men mina liljor blommar här i Östergötland oxå. Har dock ingen vit! Fina bilder!!
Karin

Carol sa...

Lovely! I always mean to plant these delicate blooms bulbs. Seeing your beauties makes me sad I have not done so. A joy to see! Kram Carol