29 maj 2010

Carpe diem

Perennerna har börjat bli riktigt stora och fulla med knoppar. Några har till och med börjat blomma trots omslagen i väderlek. Några dagars kyla, sedan värmebölja också kyla igen... Den Pyreneiska nävan blommar för fullt, liksom brunnävan Geranium phaeum.Jag har tre varianter av den här storvuxna nävan - vilken färg tycker du är finast?


The perennials of my garden are growing big with plenty of buds. Some of them have even started to bloom despite the change in weather. A couple of chilly days, followed by a heat wave, and then back to cooler weather again. Genarium pyrenaicum are in full bloom as is Geranium phaeum. I've got three different varieties of this voluminous Geranium - which colour do y ou prefer?



Några fler bilder från idag:

A couple of more shots from today:

Tovsippa Anemone sylvestris

Löjtnanshjärta Lamprocapnos spectabilis

Krypblågull  Polemonium reptans 'Stairway to Heaven'

Kaukasisk förgätmigej Brunnera macrophylla 'Jack Frost'
 

...också mina fellevererade tulpaner som jag börjar bli riktigt förtjust i!
...and my unknown Tulips, which I'm beginning to like a lot!

Nu finns det mycket att glädjas åt och njuta av i trädgården. Carpe diem!

There's a lot to enjoy and rejoice in right now. Carpe diem!

22 kommentarer :

Marie sa...

Her var det mange fine stauder :)

God helg :)

Margot sa...

Visst är det en njutning att vara ute i trädgården nu, förutom idag när det bara regnar förståss! ;o))
Den mörkare lila nävan, på första bilden, blev min favorit!
Den fellevererade tulpanen är jättevacker!
Ha en trevlig helg!
//Margot

SKOOGSTROLLET sa...

Ja du, jag tycker nog egentligen att de är lika vackra, men måste jag välja så får det bli den första. Dessutom uppskattade jag tovsippan och det vita hjärtat, de kan gärna få hoppa/flytta in i min trädgård.

OF SPRING AND SUMMER sa...

Härliga bilder från din fina trädgård. Det är en ljuvlig tid!
Nävorna har alla fin färg. Tycker om alla tre. De där tulpanerna utan namn är ju inte så tokiga!
Ha det så bra.
Kram Ingrid

Lotta 8`) sa...

Hej där :) Inte visste jag att det fanns flera färger av brunnävan! Jag har den vita och den mörkt lila med olikfärgade blad och så visar du två ljusa till?! Är de ljust lila eller ljust blå? Söta är de alla tre :)

Läckert med ett blått hav av K Förgätmigej, jag har två - fniss... alltså ett litet hav :)

Ja, det är sannerligen en härlig tid! Jag skyndar mig om helgerna för att få gjort alla måsten inomhus FORT så jag kan ila ut till lilla täppan :)

Ha en fortsatt skön helg :)

Rose Garden Malevik sa...

Många fina vårbilder,,, :)
Håkan

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Fina bilder, Katarina!
Brunnäva nummer ett var ljuvlig:-)
Ha det gott, H.

Karin sa...

Vackra bilder. Härliga färger.
Karin

Eva Linnea sa...

Carpe diem! Tänk om man kunde spela in allt som händer nu i trädgården och spela upp det LÅNGSAMT under vintern. Hmmmmm ......
Kram

Northern Shade sa...

The Lamprocapnos spectabilis flowers shows up so well against the brick wall behind. I just noticed recently that the scientific name had been changed from Dicentra.

All the flower colours of your Geranium phaeum are attractive. The blue flowers of the Brunnera are lovely right now. I have some next to some white Trillium and white Sanguinaria, and they make a pretty combination.

Lavender and Vanilla Friends of the Gardens sa...

Your spring garden is wonderful, love the tulips and...just everything else too!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Svårt val... Alla är fina, men den första och den mörka tror jag är mina favoriter.... Vad mycket fint som blommar hos dig nu... Ska bli skönt att komma hem faktiskt och få se vad som hänt på en vecka.....

Ha' det bra!
/Charlotte

Annelie sa...

Måste jag välja vilken färg som är finast? Himla svårt. Herre min je, säger jag bara vad mycket nävor och pelargoner du har. Kollade just på din andra blogg.
De har faktist blivit en favorit på de senaste åren. Gillade Erick Hall. Köpte en pelargon häromveckan som det bara stod Merlot på. Kanske var namnet, färgen var såklart åt vinhållet.
Här kallar alla amerikaner pelargonen för geranium. Lite förvirrande.

Annelie

lotusleaf sa...

Lovely garden! Have a nice weekend!

Inger sa...

Tycker den mörkaste brunnävan är finast, typiskt mig. Har själv en brunnäva och just nu kan jag inte komma ihåg färgen på blommorna. Får snart se.
Ha en skön söndag!

Anonym sa...

How beautiful!

Thank you for sharing

Patricia

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Ja nu gäller att njuta varje minut.
Alla brunnävor tycker jag om så jag kan inte välja.
Ha det gott
Birgitta

Anjas Hill sa...

Vilka läckra bilder Katarina.
Brunnävorna är fina och säger som Birgitta att jag kan inte välja (förresten har jag en brokbladig, "brun"blommig variant som jag gillar jättemycke')/Anja

Joanne sa...

Lovely photos of lovely flowers.

Merja sa...

Gillade den mörkaste av nävorna:) En härlig tid nu. Bara att förtsätta att njuta!

Andrea sa...

Hi Katarina, the first tulips i saw were in Sweden, as well as the pansies, wisteria, forget me not. My experiences are very good and memorable, and i always reminisce those when i am reading your posts. that tulip variety is beautiful, even if you said it is unknown. thank you.

Unknown sa...

hello katarina......can you please tell me what is the meaning of 'carpe diem'...My husband's orkut name is this but he himself dont know the meaning...your flowers are all very beautiful....