12 maj 2010

Early perennials

Trots att vädret fortfarande är ovanligt kyligt, så växer perennerna till sig. De bryr sig tydligen mer om ljuset än om värmen. Några har redan börjat blomma, så lökväxterna inte de enda aktörerna i trädgården. Kaukasiska förgätmigejer (Variegata och Jack Frost), Lungört (Trevi Fountain),  Silverhjärta (Dicentra canadensis) och flera olika sorters julrosor är några av perennerna som vågar trotsa de kyliga vindarna. -De borde få tapperhetsmedalj!

Despite the unusually cool weather, the perennials are growing. Apparently they care more about the light than the temperature. Some of them have already started to bloom, so the spring bulbs are not the only actors in the garden. Brunnera macrophylla (Variegata and Jack Frost), Pulmonaria (Trevi Fountain), Dicentra canadensis and several different Hellebores are some of the perennials that dare to defy the chilly winds. - They should have a medal for bravery!

14 kommentarer :

Rose Garden Malevik sa...

wow..........silverhjärtat var fint...
Håkan

Tant Grön sa...

Silverhjärta! Aldrig sett förr, den är jättesnygg.
Alla de blåblommande sötnosarna trotsar verkligen klimatet. Hos mig är det ormögat som är allra blåast just nu.
Trevlig Kristi Himmelsfärdshelg!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Ja, det är förunderligt.... Hoppas värmen kommer snart, man börjar nästan misströsta......

Ha' det bra!
/Charlotte

Alen Trädgård sa...

Härliga bilder, silverhjärtat har jag inte sett förut. Ha en trevlig helg/Monne

Inger sa...

Jag beundrar också alla växter som vill blomma i denna kylslagna maj månad.
Trevlig helg!

Anjas Hill sa...

Dock blommar det begränsat i år. En enda roddis har slagit ut hos mig, mot många fler förra året.
Jag borde nästan inte skriva kommentarer för att jag känner mig så negativ att det smittar säkert även i mina kommentarer - jag brukar inte vara "så'n här", men vädret håller på att ta knäcken på mig./Anja

Southern Lady sa...

Pretty! Carla

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Silverhjärtat blommar här också. Det verkar fröså sig rikligt för det kommer många småplantor i rabatten.
Visst har vi kallt nu - fantastiskt att perennerna visar sig över huvud taget.
Trevlig helg
Birgitta

Min Verden sa...

Så nydelig! Det er ingenting som slår dette. Helt sikkert. Kos deg videre med det.

Min Verden sa...

Så nydelig! Det er ingenting som slår dette. Helt sikkert. Kos deg videre med det.

sweetbay sa...

It amazes me how some things will bloom in spite of cold. They must be such a welcome sight after a long snowy winter.

Northern Shade sa...

Those are some of my favourite spring blooms. Their hardiness and tolerance of the weather make them all the more endearing. Who can resist a blue flower?

Laila sa...

Så långt allt har kommit hos dig! Här kan jag inte dela ut några medaljer...

Häromdagen läste jag delar av din hundblogg med stor behållning. Vår australian shepherd har tyvärr dåliga erfarenheter av ilskna cockrar, det bor några sådana i närheten av oss i stan, så han vägrar att befatta sig med cockrar över huvud taget. Men din ser ju väldigt gullig ut!

Rosie@leavesnbloom sa...

I think its the gardener that deserves the medal going out in weather like that! I didn't even bother this evening after work - just far too wet and cold here in Scotland - May is usually lovely and warm and sunny - not this year!