22 maj 2010

Tulipa 'Surprise'

I höstas beställde jag lite nya tulpaner. Det är så roligt när lökväxterna tittar upp ur rabatterna! Ofta glömmer jag bort var jag planterar dem, så då blir det dessutom en överraskning. Extra överraskad blev jag när Tulipa gesneriana  'Hotpants' slog ut. De skulle ha blivit som tulpanen här till vänster, lila och vit...

I ordered some new tulip bulbs last autumn. It's so nice when the bulbs start to bloom! I tend to forget where I planted them, so I'm often in for a surprice. I was very surpriced indeed when Tulipa gesneriana 'Hotpants' opened up its petals. They should have been purple and white like the Tulip to the left...

...men istället blev det vaniljgula tulpaner med klarröda kanter. Inte vad jag hade tänkt mig, fast visst är de ganska läckra ändå? - Är det någon som vet det riktiga namnet på de här tulpanerna, så blir jag glad!

...but instead they turned out to be pale yellow with red edgings. Not what I expected, but still they're quite nice, aren't they? Does anybody know the name of the Tulips I got - please let me know!
 



































Jag köpte också Tulipa viridiflora 'Spring Green' som är läckert gul-gröna...

I also bought Tulipa viridiflora 'Spring Green' which are charmingly yellow-greenish...




































 ...också Tulipa triumph 'Jackpot' som inte visade sig vara riktigt så mörkt röda som reklamen utlovade...men de är väldigt vackra ändå.


...as well as Tulipa triumph  'Jackpot' which didn't turn out to be just as dark red as promised...but they are still gorgeous.







































Det är vanskligt det här med färger och att beställa via nätet - skall man vara riktigt säker på att få de färger och sorter man vill ha så bör man nog titta på växterna i verkligheten. Eller att vara beredd på en överraskning!

It's a gamble to order through the net. If you want to be absolutely sure to get the colours and varieties that you want, it's wise to look at the plants in real life. Or, to be prepared for a surpise!

Om några dagar börjar min favorit-tulpan blomma. Den läckraste av dem alla...


In a few days my favourite Tulip will open their buds. The most beautiful of them all...

18 kommentarer :

Rose Garden Malevik sa...

Den gulgröna var riktigt snygg :)
Håkan

Marie sa...

Å så vakre tulipaner!

sweetbay sa...

Beautiful tulips! -- I especially like the shot of 'Spring Green'.

Inger sa...

Tulpaner bjuder ofta på överraskningar. Känner inte till den du visar. Blir lite sugen på den gulgröna. Jag antecknar på förpackningen var och när jag planterat lökarna,tycker det funkar bra. Många förpackningar blir det...
Ha en skön sommardag!

Med fingrarna i (j)orden sa...

Tyvärr är du inte ensam om att få fel tulpaner i påsen. Och jag tror inte det har så mycket med näthandeln att göra, om man köper en påse i butiken kan det bli lika fel. Man får njuta av det som är fint i alla fall och resten kan man ju alltid plocka och sätta i vas.
Ha en skön dag,
Eva

Alen Trädgård sa...

Urläckra, den gulgröna var ju underbar:) Synd när det inte blir som man tänkt, men tur att du gillade det du fick ändå:) Ha det gott/Monne

Lillebeth sa...

Råder det månne tulpanfeber på bloggarna? Känns som om jag snart kommer att tycka om dem. Så många fina du har. Ha det gott!

Karin sa...

Vackra. Jag hade gillat den lila! Är svag för lila blommor.
Karin

Carol sa...

You make me miss tulips in my garden Katarina! These are lovely and I cannot help with the name of your surprise. I use to have hundreds in the gardens but the voles find the bulbs very tasty! I would have to plant them like annual and just hope they make it that first year! Your blooms make me feel I should make the effort! I love your header!! Kram Carol

joey sa...

So enjoyed catching up, Katarina. You share many of my favorites. May is flying by way too fast for me ... hope all projects are coming along and you have time to enjoy your stunning garden. Happy Sunday (I'm heading out for a heavy-duty day in the garden)!

Margot sa...

Vackra tulpaner! Den lila-vita hade nog varit en läckerbit! Men ibland är det trevligt med överraskningar också!
Ha det gott!!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Visst är det lite överraskande ibland.... Men oftast är överraskningen fin den också....fast på ett annat sätt... Härligt med blommande tulpaner....... MIna håller precis på att slå ut...

Ha' det bra!
/Charlotte

Southern Lady sa...

Love the tulips! Beautiful! Carla

OF SPRING AND SUMMER sa...

Många härliga tulpaner!! Spring Green är en av mina favoriter!
Ha det så bra.
Kram Ingrid

Anjas Hill sa...

Ljuvliga tulipaner kära Katarina!
Den felaktiga tulpanen med rött och vanilj var på snudd finare än den som du hade beställt - tycker jag när jag ser dem på bild.
Ses vi hos Birgitta på onsdag?/Anja

Northern Shade sa...

I like the colours of Jackpot, with the light edge all around the edges of the petals. Bulbs are a little bit of a gamble sometimes. I have a group of light pink tulips with one purple in the middle, all from the same packages. I haven't had the heart to pull the purple one yet.

Unknown sa...

Visst är det svårt med färgerna, så det blir lite av en överraskning ibland, men samtidigt väldigt spännande att se hur färgerna går ihop. Ibland blir det de oplanerade kompositionerna som blir de vackraste.
//Camilla

andré sa...

Det är härligt när man glömt var och att man har planterat tulpaner. Jag råkade ut för många överraskningar den här våren. Trist när man inte får vad man har beställt, men dina tulpaner var ju fina ändå- speciellt den gulgröna.