13 april 2010

Galanthomania

I senaste numret av The Garden läser jag att snödroppsfebern sprider sig, precis som tulpanfebern gjorde på 1600-talet. Vet inte riktigt hur 'smittsam' den är - men kanske måste man ha en riktigt fet plånbok för att drabbas... Skulle du kunna tänka dig att betala mellan 1400 och 1800 kronor för en enda lök? Även om den är aldrig så ovanlig? -Jag har bara alldeles ordinära snödroppar i trädgården, som inte kostade mycket alls. Och de är ändå väldigt vackra! Men det är klart, jag skulle inte tacka nej till några "Ecusson d'Or" eller "E.A.  Bowles", till exempel. Det är plånboken som säger 'nej'.


In the magazine 'The Garden' I just read that the disease 'Galanthomania' is spreading, just like the Tulip feber did in the 17th Century. I'm not sure how 'contagious' it is - but maybe you have to be very wealthy to get it... Would you be prepared to pay between £ 123-162 for one single bulb? Even if it's very, very rare? -I've only got some very ordinary Snowdrops - and they didn't cost very much. Still, they are quite beautiful! On the other hand, I wouldn't mind a few "Ecusson d'Or" or "E.A. Bowles", just to mention a few. But my wallet says no.

9 kommentarer :

Southern Lady sa...

Oh, I think the ordinary snowdrops are just perfect!!! Carla

Alen Trädgård sa...

Njaeaää, där går nog gränsen:) Men man vet aldrig när sjukdomen väl drabbar en:) De vilda är väl så vackra tycker jag. Ha det gott/Monne

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Nja... Det billigare duger gott och är tillräckligt vackra. Men man vet aldrig om samlarmanin på just snödroppar skulle ta över - då kanske man skulle slå till på en dyrgrip till droppe. Är dock ingen samlare ännu på något särkilt i trädgården, så det är ingen risk för mig.

Är just nu lycklig över att några av mina 'vanliga och billiga' snödroppar slog ut i dag mitt i en snödriva...

Ha're bra!
/Charlotte

Karin A sa...

Jag tycker snödropparna är ljuvliga...och inte så konstigt eftersom de kommer så tidigt kanske. Jag skulle inte heller tacka nej till några ovanliga sorter! :)

Ha det gott!
Kram Karin

AnnA sa...

God kväll Katarina!
Njäe. Jag är nog ingen galantofil...Tycker att de ordinarie är fina, men har fått för mig att jag har två sorter i vår trädgård av den enkla, en storvuxen och en ordinärt vuxen. Och så ska jag ha ngn dubbel, men den har än så länge lyst med sin frånvaro, av ngn anledning.
Snart är förresten snödropparnas tid ute - vårblommande går snabbt och man får passa på att njuta medan den tiden är.
Ha det!
hälsn
AnnA

Thusnelda sa...

Våren er her og snøklokkene er SÅ VELKOMMNE, fleire sorter kan vi vel ta imot, men det er ikkje noko "must".
Ønsker deg ein fin vår og så gleder eg meg til rosene dine kommer.
Ha ei god natt.

Unknown sa...

I have never met a snowdrop that I didn't adore, be they singles or doubles. Mine are also still blooming, though the doubles are winding down now (they have been out for weeks, much earlier than usual). They are just so perfect in their pristine whiteness with their cool green accents. Mmmmm!

Maria Berg sa...

Snödroppar är så himla härliga!
Jag har en ovanlig sort i min trädgård den har råkat komma dit då jag fått växter hos någon annan.
Jag fann dem då mina barn plockade en bukett och där var den - den ovanliga.

Jag jag beställed faktisk en annnorlunda sort förra året men den var slut så det blev inte.

Jag saknar blommig fredag!
Har funderat lite fram och tillbaka med mitt Tisdagstema, var på väg att lägga ner men nu tänkte jag fråga om jag kan "ta över blommig fredag" och ha den på tisdagar och istället för bestämda tema bara ha att alla får visa lite blommor istället.
Hade du haft något emot det?

Underbart att våren är här och varje dag upptäcker jag en ny blomma i min trädgård som slår ut.
Hoppas vi ses i sommar, kanske hos Lindalunda. Du är varmt välkommen hit om du har vägaran förbi.
MB

Yolanda Elizabet Heuzen sa...

I love snowdrops but 2 friends of mine are galanthophiles and they do spend a lot of money on rare snowdrops.