26 april 2010

Heavenly Hellebores!

Nu blommar flera olika sorters julrosor. Helleborus niger 'Joseph Lemper' har både nya och gamla blommor på samma gren - de gamla blir läckert rosafärgade.
Several different hellebores are blooming. Helleborus niger 'Joseph Lemper' has both old and new flowers at the same time - the older ones turn pinkish with age.


Green Corsican ( H niger x H argutifolius) har precis börjat blomma. Plantan är kraftig och robust. Jag tycker om de här vita blommorna som drar lite mot limegrönt.


Green Corsican (H niger x H argutifolius) has just started to bloom. It's a quite big and sturdy plant. I like those white flowers with a greenish tinge.

Helt gröna och ganska obetydliga är Klockjulrosens blommor (H foetidus). Men de pryder ändå sin plats i trädgården eftersom bladverket är vintergrönt och ganska dekorativt.

The flowers of Helleborus foetidus are green and quite unsignificant. Still, I like them a lot because of it's evergreen foliage.


 Den smalbladiga julrosen (H atrorubens) har också ganska små blommor. Men de är läckert mörklila.

Helleborus atrorubens has also got quite small flowers. But they are daintily dark violet.


Den Kaukasiska julrosen har större blommor som är vackert rosa-röda. Den är pålitlig och rikblommande.

Helleborus abchasicus har bigger flowers which are prettily pinkish red. It's a floriferous and reliable variety.




En för mig ny orientalisk julros är 'Pink Lady' som jag har fått av Birgitta som har bloggen Glädjekällans Trädgårdsblogg. Bladverekt har inte hunnit växa till sig ännu, men blommorna är riktigt stora och väldigt fina! -Tack Birgitta - det är så trevligt med 'fådda' växter som får mig att minnas givaren!

Pink Lady (H orientalis) is new in my garden. It was a gift from a blogging friend and it's now blooming for the first time. The foliage isn't very vigorous as yet, but the flowers are big and very lovely.


En annan Turkisk julros hade jag sedan tidigare. Den hör till trotjänarna och brukar blomma både länge och väl. -Jag älskar mina julrosor!

I have one more oriental Hellebore. I've had it for a couple of years and it's usually a prolific bloomer. - I love my Hellebores!


Nu undrar jag bara var min dubbla, vita julros har tagit vägen. Den borde också blomma nu. Måtte den inte ha dukat under...

Now I'm just wondering where my double, white Hellebore is hiding. It should be blooming now. I do hope it hasn't given up...

30 kommentarer :

Hannele på Hisingen sa...

Helt underbara, nu får du ligga på magen...

Inger sa...

Blir mer och mer fascinerad av julrosor, tack för titt!

joey sa...

Indeed, Katarina, your hellebores are heavenly!

NinaH sa...

Mycket vackra! Härliga sorter!

Northern Shade sa...

Your hellebores are are so pretty in bloom. I like them for their evergreen foliage, too. They are the most noticeable plant in my garden in the very early spring, because of those leaves. Your pink oriental Hellebore is a lovely shade, as is Helleborus abchasicus. Isn't if fun to see all the old favourites returning, and to search for the slowpokes?

Andrea sa...

Your hellebores are really lovely, though i still prefer the snowdrops and pansies. We dont have them all here in the country, and i only saw once in my lifetime in Sweden! haha

Linda sa...

Oh, my, your hellebore are to die for! Thanks for posting these lovely photos.

andré sa...

Verkligen tjusiga!

Karin sa...

Underbara bilder. Julrosor är så vackra.
Karin

Alen Trädgård sa...

Urläckra bilder:) Börjar mer och mer få upp ögonen för dessa skönheter, har blivit påverkad av flera trädgårdsvänner som visar de vackraste bilder man kan tänka sig gång på gång;) Har faktiskt några små fina "fådda" jag också men det tar nog ett tag innan det blir stora ruggar av dem.Ha det Gott/Monne

Laila sa...

Även jag har nyligen börjat intressera mig på allvar för julrosor. Inför inköpsraider kommer jag att återvända till detta inlägg och välja ut favoriter. Dina bilder är som vanligt väldigt fina!

Laila sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anjas Hill sa...

Vilka underbara julrosor! Den första var ba' så läcker!/Anja

Eva Linnea sa...

Hej! Varför heter det julrosor egentligen? De är jättefina och jag har inte en enda i min trädgård. Hade två men de syns inte till. Blev flyttade förra året och det kanske de inte tyckte om?!
Kram

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vilka underbara julrosor (och vackra bilder på dom)...

Har inga julrosor alls tyvärr. Det är en brist jag tänker åtgärda snarast :-)

Ha' det gott!
/Charlotte

Ester sa...

Heavenly var ordet!
Må så gott!
Ester

Monica sa...

Härligt!! Vad många du har ...
Tjing
Monica

ASSA sa...

Nydelige juleroser!

Rose Garden Malevik sa...

Tja,,,,,,,rosor som rosor :)
Får försöka ändra min uppfattning om julrosor, dom e ju ganska fräcka!
Håkan

Unknown sa...

Ohhh, så vackra julrosor du visar!!! Jag älskar dessa blommor.De är så gammeldags, robusta och romantiska på samma gång.Skall verkligen köpa en eller två plantor i år och sätta ut..De är alldeles ljuvliga!
Önskar dig en riktigt trevlig Valborg!
/Karin

Merja sa...

Underbara bilder!! Så många du har!
Såg att mina vita blommar. Har även en limefärgad fast inga blommor än...köpte den förra året. Då kanske den väntar till nästa år?!
Trevlig valborg!

Ingmarie We sa...

Så många fantastiska julrosor du har. Helt underbara.

Tant Grön sa...

Vad många spännande sorters julrosor du har!
Min korsikanska som brukar vara som allra ståtligast just nu blev knäckt av tung snö och glupska rådjur i vintras, så den får stå över ett år.
Och att det finns en korsning mellan korsikansk och helleborus niger, det visste jag inte!
Måste skaffas in....

Ha en härlig helg!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Underbara är de verkligen!
Fortsatt trevlig helg
Birgitta

Maria sa...

Hi Catarina, I'm glad I visited your blag again! How beautiful your pictures are! Heavenly, indeed!
Have a nice weekend! Hugs, Maria

Maria sa...

*blog*

Margot sa...

Så underbart vackra julrosor du har! Blir mer och mer fascinerad av julrosor, de är så vackra!
Ha det gott!
//Margot

Anonym sa...

Underbart med julrosor! Vad många sorter du har! Jag har just lagt ut mina månadsbilder, säg till när du har gjort det så länkar jag till dig.

Kram

ASSA sa...

Juleroser er vakre! Det er jeg enig med deg i :)

Lillebeth sa...

Underbart närgångna bilder. Ha det så skönt!