6 april 2010

Helleborus

Regnet har öst ner över trädgården idag och rabatterna ligger fortfarande ostädade under ett lager av blöta löv. Jag hinner inte riktigt med vårrengöringen av trädgården, eftersom jag håller på att gräva och lägga sten i blivande köksträdgården. Tror ändå att växterna har det ganska varmt och skönt där under löven - och till min stora glädje såg jag att de första julrosorna har börjat blomma!

Rain has poured down today and my flower beds are still resting underneath a layer of wet leaves. I can't seem to find the time for spring cleaningof the garden, since I'm busy preparing for my new Kitchen garden. On the other hand, I think the plants are quite cosy underneath the leaves - and to my great joy I just spotted the first blooming Hellebores!


















Två olika Helleborus niger - en spretig och en lite klockformad.

Two different Helleborus niger - one ruffled and one that's almost bell-shaped.

14 kommentarer :

Hannele på Hisingen sa...

dom är så fina, vackra bilder.

Gela sa...

Visst är julrosorna fina har varit och "upptäckt" mina idag. Härligt. Ha en fin kväll/Gela

Laila sa...

Du och många andra trädgårdsbloggare har så fina julrosor. Jag blir verkligen frestad att skaffa några - men är det någon idé när min trädgård finns i en dal där det fortfarande ligger 3 dm snö och där alla vårblommor brukar blomma över samtidigt på si så där en vecka när värmen äntligen kommer?

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Visst är de fina!
Här har en del av de gamla också börjat blomma.
Ser med spänning fram mot bilder på din köksträdgård.
Maken har semester den här veckan så även vi håller på med anläggningsarbeten, men på landet.
Ha det gott
Birigtta

The cottage by the Cranelake sa...

Vackert!
Här är de inte alls så långt gångna än.
Ha det gott!
Christer

Anjas Hill sa...

Hejsan Katarina (du med ditt kejserliga namn!!)
Varje vårblomma är en källa till glädje! Inga andra blommor - tror jag - sprider så mycket glädje och tröst som vårblommorna. Möjligtvis de riktigt senblommande - kanske./Anja

Alen Trädgård sa...

Det är ju förståeligt om du inte hinner rensa i rabatterna som du vill. Det måste ju vara ett hästjobb med din köksträdgård. Säger som Birgitta ser verkligen fram emot lite bilder på framskridandet:) Vackra bilder. Ha det gott/Monne

Inger sa...

Båda är fina, vita och fräscha!

Njut i din trädgård sa...

Vilken glädje!

Southern Lady sa...

Hellebores are one of my favorite flowers. Mine are still blooming, but will not last much longer.
Carla

NinaH sa...

Vilka vackra julrosor! Som vackra ägg-halvor! Och det passar ju väl i dessa tider!;-)

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Det är härligt att trädgården klarar sig utan våra insatser också...

Jättefina julrosor!

Ha' det bra!
/Charlotte

Moa sa...

Jättevackra båda två, jag väntar med spänning på ditt köksland.. du har så spännande trädgård med alla nivåer så det kan inte bli annat än skitbra..och snyggt.. ursäkta *smile*. Mina små julrosor har knopp men den som väntar på något gott.. osv.. ha en härlig torsdag.. Kram/Monica

K sa...

Du har så söta julrosor!
Katariina