8 april 2010

Julros...kan ett namn vara mer missvisande? Inte blommar de vid jul hos mig inte. Och inte liknar de rosor heller för den delen. Däremot ser de ut som jättelika sippor där de optimistiskt tittar upp bland förmultnande löv i trädgården. Jag blir lika glad varje gång jag passerar. Lika tacksam över att de vill stanna i min trädgård. Ännu så länge är det bara tre olika plantor som blommar, men fler är  på gång.

Hellebores - or 'Christmas Roses' as they are called if tranlated directly from Swedish. The Swedish name isn't very fitting since they neither bloom around Christmas, nor look like roses. They look more like giant wild Anemones as they appear amongst decomposed leaves. I feel so happy each time I look at them and so grateful that they want to remain in my garden. So far only three plants are blooming, but more are on their way.




Den röda här nedanför har tappat bort sin namnlapp. Jag letar och letar bland fjolårets bilder, men är inte riktigt säker på namnet. Jag tror att det är en Kaukasisk julros Helleborus abchasicus - är det någon av er som kan bekräfta detta?

The red variety below has lost its name tag. I 've serched through my old photos, but am still not sure as to its name. I think it might be Helleborus abchasicus - can anyone confirm this?

























Jag skulle så gärna vilja hitta namnlappar som står emot både väder och vind - och som inte försvinner : ). Tips på lämpliga mottages tacksamt!

I wish I could find name tags that lasted - and didn't get lost : ). I'd be grateful if you could suggest some weather-proof ones!

23 kommentarer :

Southern Lady sa...

I don't know the names of mine either, although I have one just like your unknown. I have also heard them called Lenten Roses. (Maybe because of the Lent season?)
Mine do bloom during that time. Whatever they are called, I love them. I just wish they didn't hang their heads so. They remind me of a shy, yet beautiful, person who is afraid to make eye contact.

Alen Trädgård sa...

Läckra julrosor kan tyvärr inte hjälpa dig med namnet. Ha det gott/Monne

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Fina julrosor! Kan tyvärr inte namnet.... Ja, man kan ju undra över namnet Julros. Kanske kommer det av att de blommar någonstans till jul...? (även om de inte gör det här).

Ha' det gott!
/Charlotte

D sa...

Katarina, they are indeed lovely. Ours started to bloom over a month ago and yet remain.

Monica sa...

Hm har också en sådan,,men min skylt är med oläslig,,men jag köpte en Kaukasisk för något år sedna,,men jag trodde jag grävt ner den på ett annat ställe,,
Jag funderar på att göra keramik skyltar till visa perenner som tex julrosorna, för nu har jag nog fyra olika sorter och har rört ihop namnen totalt,,men jag tycker nog min ljusrosa ser lite ut som din.
Visst är de härliga
Ha en go kväll kram Monica

Gela sa...

Har tyvärr ingen aning vad det kan vara för sort. Håller just själv på och försöka göra en inventering vad jag egentligen har i min trädgård just för att alla lappar försvinner, tyvärr. Men försöker nu skriva ner vad jag har här på bloggen så har jag att gå tillbaka till när lappen är borta. Hoppas du får en fin kväll/Gela

Inger sa...

En julros har jag haft som försvann ganska fort, känner nu att jag vill ha flera, de är så fina.

Karin sa...

Visst är de väl underbara. Här finns det gamla sorter som brukar blomma vid jul. Om det inte är -25 förstås.
Karin

Karin A sa...

De är härliga och tacksamma julrosorna även om jag håller med dig både vad gäller blomningstid och blomform. :) Jag väntar på att mina ska komma igång de med, men de är ännu inte i blom. Ha det gott! Kram Karin

Pat sa...

Your Hellebores are stunning !
They're on my list.

Gunilla sa...

Vilka fina julrosor du har mina ligger under ett djupt snötäcke än.
Jag har en sida där man kan köpa Julrosor. Herfordshire Helleboreus där kanske du kan hitta den du söker.
Vi har regn idag och grått så nu far snön illa men det är så mycket snö än. Fast till veckan har det lova sol äntligen.
Ha det gott
kramen/Gunilla

Madame C sa...

Vilka fina bloggar du har! Så många! Jag har lärt mig så mycket om julrosor den här våren, för just som du skrev är namnet missvisande. Jag har alltid tänkt att de är ointresserade om de blommor till jul. Vem vill ha något i trädgården som blommar till jul??? Nästa år ska jag definitivt ha julrosor jag med! Ha det gott, nu åker jag till Älvsjömässan,
Charlotta

Merja sa...

Fint fint!! Inte blommar mina till jul heller...
Ha det gott!

Jan sa...

Your hellebores look just lovely, Katarina! I have several plants that I don't know the names of either. The tags that come with them end up disintegrating eventually. I should have written them down, too--so you're not alone in that;-) Mine are blooming right now, too, with just one of the plants not having any buds on it (but I just planted it last year so that's typical, I think. They take a few years to really get going). Happy Spring;-)

Marie sa...

Fantastisk fine juleroser :)

God helg :)

Moa sa...

Underbart fina är de i alla fall, även om man inte hittar nament.. =).. önskar dig en härlig helg förhoppningsvis i din trädgård.. kram/Moa

joey sa...

Your photos, as always, are stunning, Katarina. Don't have a clue about the origin of many names (researching Norway Maple with no results as yet). For the time being, let's simply enjoy the gift :) Happy Spring, dear friend.

Lillebeth sa...

Underbart vackert. Längtar efter mina, fortfarande djupt under snön.
Ha det så bra!

Rosie leavesnbloom sa...

I don't know the names of some of mine. Any new plant now I get I make sure I record it somewhere on my blog with its full name just incase I loose the label. They really do look like big anemones. One of my hellebores - Lenten rose was in flower for Christmas only I could only see the flower if I pushed away the snow but its still in full bloom.

Maria Berg sa...

Ingen av mina julrosor blommar ännu, så jag har njutit av dina. MB

Tant Grön sa...

Fantastiskt fina julrosor!

Mina vita, helleborus niger, brukar faktiskt blomma på hösten, i oktober/november, och om det är riktigt milt och vackert väder så händer det att det finns blommor kvar vid jul. Men just nu ser de väldigt skräpiga ut.
Och inte har de röda kommit igång ordentligt hos mig än.

Den röda tycker jag ser ut som antingen en helleborus orientalis, eller en orientalishybrid. De röda och rosa brukar korsa sig hej vilt med varandra, och man vet aldrig vad som dyker upp i rabatten.

Men de är hur som helst helt underbara, vårens bästa blommor!

AnnA sa...

Hej Katarina!
Det är svårt att hålla samma koll på namnen på julrosorna, som de vanliga rosorna...H.orientalis korsar sig dessutom, vad jag förstått, rätt livligt med varandra.
Apropå ditt kameliainlägg, välkommen in och titta här:
http://annama-trdgslivannatliv.blogspot.com/2010/04/sondagsutflykt.html
Det finns alltså härdigare kamelior att köpa och odla, och jag hade för mig att det var du som skrivit och lockat mig om det...
Ha en skön vecka!
hälsn
AnnA

Hannele på Hisingen sa...

Så fina du har, kan namnet bero på
att man gärna har den inne på julen..?