2 juni 2010

Prima Donnas

Magnolian blev maj månads primadonna i trädgården och just nu kandiderar mina två vackraste pioner för titeln i juni.  Den ena blommar för första gången hos mig. Det är en primärhybrid som jag har fått av upphovsmannen - trädgårdsamatören Ulf Eliasson. Han kallar den 'Verdandi' och denna ljuva pion är en korsning av P. daurica ssp. mlokosewitschii och P. lactiflora. Otroligt vackra ljust pärlemorskimrande blommor och vackert, blågrönt bladverk! Jag skickar en tacksamhetens tanke till dig, Ulf!

The magnolia was the Prima Donna of the garden in May, and at the moment there are two strong candidates for that same title of June. My two most beautiful Peonies are in bloom  - one of them for the very first time. It's a primary hybrid, created by a Swedish garden amateur. He calls it 'Verdandi' and it's a crossing betgween P. daurica ssp. mlokosewitschii and P. lactiflora. It's got unbelievably beautiful flowers of  Mother of pearlish pink - and beautiful, bluish green foliage. I'm such a lucky person to have received this gorgeous plant!



Kandidat nummer två är den undersköna buskpionen 'Rocks varietet' som på några år har vuxit från en liten stickling till en stor buske med mängder av knoppar och blommor. När jag tittar in i blommornas mörka mitt känner jag en stor ödmjukhet inför Moder natur.

The second candidate is a Tree Peony of exquisite beauty, namely Paeonia suffroticosa v. spontanea. It's an impressive shrub with loads of buds and flowers. I feel quite humble when I look inside it - Mother Nature is fantastic!



Som om det inte räckte med dessa ljuva pioner - årets första ros har slagit ut i trädgården! I år blev den rugosahybriden Louise Bugnet som blev först, tätt följd av Wasagaming! -Heja Louise!

As if the fabulous Peonies weren't enough - the first Rose of th year is in bloom! This year the rugosa hybrid 'Louise Bugnet' won the race, closely followed by Wasagaming. - Well done, Louise!




























                               

16 kommentarer :

Anjas Hill sa...

Riktiga skönheter du visar upp Katarina.
Din egenkorsade pelargon (glömt vad du har döpt den till men namnetiketten sitter kvar, men i v.huset)som jag fick en stickling av i vintras när vi sågs på kameliautställningen har börjat blomma. Den kallas väl för äggskalspelargon när den är vackert strimmig? Och just denna har den mest bedårande korall-orange färg. Tack, tack för den Katarina!/Anja

Rose Garden Malevik sa...

Oj,,,,,,,det var vackert alltihop.... :)
Håkan

Ingmarie We sa...

Så fantastiskt vackra pioner och så fina foton du tagit av dem! Jag kan heller inte välja!

Lenas trädgård sa...

OJ, så vackert! Men så tidigt du har allt detta utslaget! Här är pionerna så små i sin knoppning, och inga rosor ännu. Men knoppar finns det , små, vackra, efterlängtade...
Ja visst blir man ödmjuk, hur kan naturen skapa sådant vackert...Pionen i vitt o vinrött har jag också - tror jag...vet inte vad alla mina sorter heter, men skönheten känner jag igen.
En fortsatt varm juni önskar jag dej!

Inger sa...

Tror det är de vackraste pioner jag nånsin sett, båda två. Lyckliga du!

Laila sa...

Himmel, så långt allt har kommit hos dig! Här blommar konvaljer och syrenerna kommer att slå ut i nästa vecka kanske...
Vilken fantastisk pion du visar (Verdandi)! Kan man få tag på den? Har själv två Rockii och älskar dem. Inga knoppar i sikte än så länge.

lotusleaf sa...

My vote goes to the Peony.

sweetbay sa...

Those peonies are beautiful! I especially like the first one, with its delicate pink flush.

Merja sa...

Underbara bilder Katarina! Passa på att njuta:)

Eva Linnea sa...

Otroligt vackra pioner! Här är det bara knoppar än så länge.
Kram

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Så vackra.

NinaH sa...

Åh! Första rosen utslagen?! Lyllos! Vad jag längtar!
Underbara pioner du visar!
Ja, juni är en härlig pionmånad.

ASSA sa...

Vakre er peonene og vakre er alle bildene!

Jan sa...

Gorgeous blooms, Katarina! What a pretty peony;-)

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Ljuvliga pioner......

Ha en bra söndag!
/Charlotte

Karin sa...

Toppen bilder! Vilka vackra blommor!
Karin