24 juni 2010

A Catmint Midsummer

Nu blommar kantnepetorna i väntan på fjärilarna... / The Catmint is blooming and waiting for the butterflies...

Glad midsommar! Nu njuter vi av sill och färskpotatis och jordgubbar. Också gläds vi åt alla ljuvliga blommor vi har omkring oss. Kantnepetan tillhör en av mina favoritväxter och jag använder den som samplanteringsväxt på flera olika platser i träddgården. Älskar den blåa färgen ihop med vitt och rosa. Den är en god ersättare för Lavendel, som inte trivs lika bra hos mig. Ha en skön midsommarhelg! -Länge leve sommaren!

Happy Midsummer! The time has come for us to indulge in herring, new potatoes and strawberries. And to rejoice in all the lovely flowers around us. Catmint (Nepeta faassenii) is one of my favourite plants and I use it a lot together with different flowers. I love the blue colour together with white and pink. It works as a good substitute for Lavender, which doesn't seem to like my garden. 
Have a great midsummer-weekend! -Long live Summer!


Vit akleja,  blå näva och kantnepeta / White Columbines, blue Geraniums and Catmint

Stanwell Perpetual och Kantnepeta / Stanwell Perpetual and Catmint

Sachalin och Pyreneisk näva / Sachalin and Geranium pyrenaicum

Wasagaming och kantnepeta / Wasagaming and Catmint

Trädgårdsnattviolen doftar gott i midsommarnatten / Hesperis matronalis smells lovely during the long, light nights




16 kommentarer :

Rose Garden Malevik sa...

OJ,,,,,,VAD SOMRIGT,,,,,,
Trevlig midsommar
Håkan

Inger sa...

Ljuvliga färgkombinationer:)
Ha en skön Midsommar!

Lena/isklockan sa...

Kantnepeta är nog en växt som jag inte tänkt så mycket på men vilket jätte bra tips att kanske kunna ersätta lavendeln med den speciellt om lavendeln är svår. Den verkar inte bli så bra där jag bor heller. Jätte fina bilder. Trevlig Midsommar vill jag önska dig. Kram

Margot sa...

Ljuvligt vackra bilder!
Ha en skön och härlig midsommar!
Kram!

Lotta 8`) sa...

Jaaa - länge leve sommaren! Härlig blomsterprakt hos dig :)

I dag såg jag tre knoppar på min Lyda :)

Ha en alldeles fantastisk midsommarhelg ♥

Monica sa...

Härliga färger, och sommar så det känns ur bilderna,
Är dt ett fjärilshus månde jag funderar på att tillverka ett sådant,,men det har inte hunnits med. Ditt hus ser ju urfint ut där mitt i nepetan.

HA en riktigt go midsommar kram Monica

Northern Shade sa...

I like to put some blue flowers into most combinations, too. It goes well with white, like your columbines, Geraniums and Catmint, and it goes well with pink, like with your roses.

Alen Trädgård sa...

Helt ljuvliga somriga bilder:) Ha en trevlig midsommar/Monne

Moa sa...

Ljuvligt och härliga bilder, sommaren är som ljuvast nu i midsommartid. Önskar dig en härlig och fin midsommar.. Monica

Hannele på Hisingen sa...

Ha en mysig midsommar, kram.

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Det ser urmysigt ut hos dig.... Gillar rosen som nästan ligger ner mot plattorna, mycket charmigt!

Önskar dig också en skön midsommar!
Kram Charlotte

Karin sa...

Vacker sommarträdgård hos dig. Mina rosor är sena i år.
Karin

Vittran sa...

Härliga sommarblommor.
En rolig och solig midsommar önskar jag dig och din familj.

Laila sa...

Så långt allt har kommit hos dig! Och vilka ljuvliga blommor. Min kantnepeta håller på att tyna bort, vet inte vad jag gör för fel. Lavendeln frodas och har massor av knoppar. Så olika det kan vara.
Ha en riktigt skön midsommar!

Southern Lady sa...

Beautiful pictures. Happy Summer! Carla

Gela sa...

Vilka härliga bilder. Har planterat in mera kantnepeta i min trädgård denna sommar. Den har ej hunnit börja blomma än men väntar med spänning. Hoppas du får en fortsatt trevlig midsommar./Gela