6 juni 2010

Same but different

Nu dansar aklejorna! En efter en vecklar de ut sina färgglada kjolar och sträcker sig upp emot solen. Nya, självsådda varianter dyker upp lite överallt och det är ganska fascinerande hur olika de är. Och ändå så lika.

The Columbines are dancing! One after another keep unfolding its skirt, reaching up towards the sun. New, self-sown varieties keep popping up here and there, and it's quite fascinating to notice how different they are. And yet, so similar.


I wished for nothing beyond her smile, and to walk with her thus, hand in hand, along a sun-warmed, flower-bordered path.

Andre Gide

28 kommentarer :

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vilken tjusig aklejparad du bjuder på. Otroligt att det finns så många färger och utföranden på dem! Älskar också aklejor... Mina har inte slagit ut ännu - längtar....

Ha' en skön vecka!
/Charlotte

Margot sa...

Åhh, så många sköna aklejor! Häftigt att det finns så många olika varianter! Har också många aklejor i trädgården, men inte lika många olika sorter som du har!Än så länge har mina inte slagit ut!
Ha det gott!
//Margot

Merja sa...

Det är nått visst med aklejor! Blir så glad varje år de dyker upp:)
Så många olika och fina varianter du har!! Hos mig blommar den vanliga blåa än så länge.

Anonym sa...

Vilka härliga bilder! Mina aklejor håller precis på att slå ut, jag går runt och väntar spänt på vilka färger det blir (de är frösådda och blommar första året i år).

Blev det ingen månadsbild i juni eller har jag missat den?

Kram

Southern Lady sa...

Beautiful flowers! That is a wonderful quote. I have never heard it before. Thanks for sharing. Carla

Alen Trädgård sa...

Jag gillar aklejor jätte mycket, speciellt eftersom de kan bli sådana överraskningar med alla frösådder. I år har jag hittat två stora och höga hybrider som verkligen är läckra:) Tack för att du delade med dig av dina skönheter. Ha det gott/Monne

Ami sa...

WOW, they are really dancing, gracefully and beautifully! Love them all! The colors and the form are both so lovely! Thanks for the great photos!

Lena/isklockan sa...

Oj oj oj vilka skönheter :) Kram

lotusleaf sa...

Lovely flowers! I feel sad that I never get to see them:( Beautiful photos! Thanks for sharing.

Annelie sa...

Åh, så vackert. Här i USA kallas de för Columbines. Jag hade några på min kulle här som jag planterade för några år sedan. De har inte självsått. Men jag har hört att de korsar fritt.
Ditt collage är väldigt fint. Kul att se alla varianter.

Annelie

Northern Shade sa...

You have such a pretty columbine collection. They are such great flowers to have weaving between the others in your garden beds. I had fun picking out my favourites from your grid display. I always gravitate towards blues, but those pale pinks are pretty too, and they would all look super together.

Web Designer Philippines sa...

The beauty of those photos are mesmerizing. What a beautiful post!
Thanks for sharing.

Rose Garden Malevik sa...

WOW......vilka aklejor........underbara.....
Håkan

AnnA sa...

Hej Katarina!
Nästan vackrare namn på engelska: "Columbines" på denna charmerande växt.
Jag har också några varianter - bl a en svartaktig utan sporrar.
Läckert collage!
Ha det gott så länge!
hälsn
AnnA

Ingmarie We sa...

Underbara foton på de vackra skira och skira akvilejorna. Fantastiskt fint komponerad mosaic. Jag har litet akvilejor också men ser nu att jag måste skaffa fler....

Rosor och ruiner sa...

oj, vad många aklejor du har! Jättefina, de är så skira på nåt sätt, söta och somriga!

Anjas Hill sa...

Men visst är det så! Aklejorna - både stora och små - slår ut one by one (som vi säger på finska;))!)
Tänk om fick liiiiite mindre vind och ett par grader varmare så att även människogamlingar trivs ute och inte bara aklejorna;)))!/Anja

sweetbay sa...

Beautiful collection of columbine!

Karin sa...

Ljuvliga aklejor!
Karin

Lenas trädgård sa...

Jösses! Så mycket fina aklejor! Det är en underbar växt, har alltid älskat denna, sen barndomen. Men att det finns så många varianter på en och samma "plätt" - underbart. Mina är mestadels blåa varianter, men även i rosa, vinrött och lite av vitt.
Jag bara älskar dem! Särskilt de tvåfärgade.
Ha det gott i aklejparadiset!
Lena

Eva Linnea sa...

Håller med! Aklejor är otroligt stolta & tjusiga blommor och så variationsrika.
Fuchsia har också det där tjusiga, med sina "kjolar".
Kram

Trädgårdsdrömmar sa...

Så ljuvliga primadonnor!!!
Nu längtar jag ändå mer efter att mina ska börja blomma.
Ha det gott
Carina

joey sa...

I adore columbine, Katarina, a charming post (love your new profile pic)!

Kimberly sa...

Beautiful Katarina!

Godastunder-tokigaidéer sa...

Hej Katarina,
Du är jätte välkommen till svenska trädgårdsbloggar, vilken underbar blogg du har.
Varmt välkommen

Anna

Carolyn ♥ sa...

"And the Columbine are bending their heads in the wind..." ♫ ♪
Those are the words of a childhood song that is dear to my heart. I enjoyed your post and absolutely love your blog. Thank you for sharing! My son is living in Boras, I think that is not very far from Goteborg. Such a beautiful place!

elle-melle sa...

De er vakre uansett hvilken farge eller form de har. Jeg lar dem så seg som de selv ønsker, og som oftest lar jeg dem stå også:)

Naturegirl sa...

Katarina such a lovely variety of these dancing girls!