19 juni 2010

Favourite flowering shrubs

Förutom min Praktmagnolia, så har jag två favoriter bland de blommande buskarna. Den ena är dels en favorit på grund av de ljuvliga blommorna och dessutom på grund av att den blommar så tidigt på våren när nästan ingenting annat blommar.

Apart from my Magnolia, I have two favourites amongst the flowering shrubs. One of them is a favourite both because of the gorgeous flowers and also because it flowers early in spring when hardly anything else is blooming.

Viburnum bodnantense 'Charles Lamont':

Den andra är en favorit dels på grund av det mörka bladverket som är så snyggt som kontrast mot rosenbuskarna, men också på grund av de otroligt söta blommorna.  Ser ut som bollar av vita körsbärsblommor...

The second one is partly a favourite because of its dark foliage, which looks great as a contrast to the rose shrubs, but also because of the divine flowers. They look like balls of cherry blooms...


Physocarpus opulifolius 'Diabolo'

Skulle jag börja om på nytt med en ny trädgård, så tror jag att jag skulle satsa mer på blommande buskar och mindre på perenner. Åtminstone tänker jag så just idag...

If I were to start over with a new garden, i think I would go for more flwering shrubs instead of so many perennials. At least that's my thoughts today...
 


16 kommentarer :

Rose Garden Malevik sa...

OJ,,,,,,VACKRA BÅDA TVÅ :)
Ha en fin kväll
Håkan

Laila sa...

En sån fin diabolo! Jag tror inte att jag har sett någon sådan. Hur hög blir den?

lotusleaf sa...

They would have been my favourites too had I been able to grow them!

Anjas Hill sa...

Visst är det ljuvliga Katarina!/Anja

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Buskar är superduperbra! Diablon är fin.. Har några sådana som fyller upp med sina mörkröda blad lite högre upp än vad perennerna når med sitt bladverk - en favorit helt klart.... Den andra du visar bild på är jättevacker..... den känner jag inte riktigt igen.

En kombo av perenner och buskar gillar jag, men jag tror helt klart att de flesta buskar är underskattade i planteringar.

Ha en bra söndag!
Kram Charlotte

Gunilla sa...

Otroligt fina blommor på båda två.
Diabolon är den enda som jag har sett om det är Djävulsbusken "Diabolo".
När man tittar på nära håll så är de väldigt dekorativa blommor mot de mörka bladen. Jag köper gärna buskar och sätter ihop med perenner för då har jag ett blickfång som kommer före perennerna.

Ha en riktigt fin vecka.
Kramen/Gunilla

Gela sa...

Visst är det fint med blommande buskar. Har för lite av det här hos mig.
Vad du har ändrat om här snyggt. Ha en fin fin kväll/Gela

Anonym sa...

They're indeed spectacular! The 'diabolo' is such a unique looking flower. A gem, really!

Splenderosa sa...

What beautiful glorious flowers. I did enjoy.

Trädgårdsdrömmar sa...

Jösses vilken snygg Viburnum!!!Den måste antecknas till vill ha listan. Vet du hur härdig just denna sort är? Jag håller med dig, mer blommande buskar. Man bygger ju lite mer struktur med buskar och de håller ju sig lite finare.
Mycket fina buskar du visar upp!!!!
Carina

Karin sa...

Så många vacka biler i dina senaste inlägg. Pioner och rosor! Här är varken pioner eller rosor utslagna ännu!
Karin

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Det skulle nog jag också.
Det finns så mycket olika vackra buskar. Inte minst de du visar...
Ha det gott
Birgitta

AnnA sa...

Natti Katarina!
Har bläddrat lite bakåt och sett alla dina läckra foton, och alla dina blommande rosor.
Att det är sent med rosenblomningen här i Skåne i år beror dels på kylan och vädret - vädret har ju varit bättre uppåt landet - och sedan är det nog så att i vår trädgård finns inte sååå många tidigblommande rosor. Det är ju många mochatas och klätterrrosor, men det är sent, för vi denna tiden brukar iallafall Flammentanz(en ursprungsros från husets byggnadsår)stå i blom, och även Wrams Gunnarstorpsrosen. Men den som väntar på något gott...
Ha en skön vecka!
Kram!
AnnA
PS!
Vilken härlig signbild du har fixat med!DS.

Yolanda Elizabet Heuzen sa...

Hej Katarina,

After reading your post I feel the need to buy those 2 shrubs straight away. Love shrubs in my border.

Kram, Yolanda

NinaH sa...

Dina buskar är så vackra! Är också väldigt glad för blommande buskar. Just nu blommar här också en Diabolo... bland annat... och många fler...;-).,... Blommande buskar skapar lummighet men också otrolig blomprakt som "bas" i en trädgård- kring & mellan andra växter. Blommande buskar behöver vi!;-)

Hannele på Hisingen sa...

Så fina.