27 juni 2010

Three beauties

Bästa stunden på dagen under sommaren, är tidig morgon på väg ner till brevlådan för att hämta tidningen. Går en sväng runt trädgården för att se vilka blommor som har slagit ut...om jag någon gång glömmer att ta med mig kameran ut så får jag snabbt springa in och hämta den igen. Jag tröttnar visst aldrig på att fotografera mina älskade växter - särskilt inte rosorna...

The best moment of the day during summer, is early morning walking down to the mail box to collect the paper. I take a stroll around the garden to see which flowers are blooming...and if I happen to have forgotten to bring my camera, I rapidly run back to get it. I seem never to get tired of taking photos of my beloved flowers - especially not the roses...


'Black Boy' är en alldeles fantastisk mossros som tyvärr är engångsblommande. Men färgen, formen och doften är så ljuvlig att det inte gör någonting! (Min kamera är inte bra på att fotografera röda blommor - färgen är mörkare i verkligheten...)

'Black Boy' is a fantastic moss rose which unfortunately is once-flowering. But the colour, the shape and the scent definitely make up for it! (My camera doesn't perform well when it comes to red flowers. The colour of this rose is darker in reality...)





'Nestor' är också engångsblommande med en gammaldags charm. Jag har mest remonterande rosor i trädgården, men jag kunde inte motstå ett par engångsblommande skönheter.

'Nestor' is also once-flowering with and old-fashioned charm. I've mostly got remountant roses in the garden, but I couldn't resist a couple of once-flowering beauties.




'Stanwell Perpetual' är unik på flera sätt. Trots att den är en pimpinellhybrid och desssutom gammaldags, så blommar den hela sommaren. En ros som jag inte vill vara utan.

'Stanwell Perpetual' is unique in many ways. Even though it's a pimpinellifolia and on top of that old-fashioned, it keeps on blooming all through summer. It's a rose that I wouldn't want to be without.





19 kommentarer :

Merja sa...

Tur att du inte tröttnar på att fotografera dom...dom är verkligen sevärda!

Rose Garden Malevik sa...

ME LIKE :)
Håkan

Inger sa...

'Nestor' är underbar, tack för att jag fick se den:) Jag tröttnar heller aldrig på att fota rosor.
Ha det gott!

Karin A sa...

Underbara bilder på tre ljuvliga rosor! :) Mitt hjärta klappade lite extra när jag fick se Black boy. Den fanns (finns) på min önskelista. Ljuvlig tid nu med alla rosor som blommar!

Ha en härlig vecka!
Kram Karin

Lena/isklockan sa...

Vilka skönheter du visar i det här inlägget och i det förra. Black Boy slår mitt hjärta lite extra för :) Kram

Pat sa...

Love your new blog layout/design.
Also the 'Stanwell Perpetual' are a beauty...long bloomers are for me.

Ami sa...

Oh, I love all three roses, they are looking so scrumptious! I also try to grow roses, but growing roses in South Florida weather appears rather chanllenging. I just have to keep looking the right ones that could survive here. Yours are just drop-dead gorgeous!

Ann sa...

Hi Katarina,

I've never seen the Black Boy before. Does it have that incredible raspberry / fruity rose scent?

Have you ever seen the Pieter B rose?

-Ann (Cleveland, Ohio)

Karin sa...

Så många vackra rosor du har!
Karin

Alen Trädgård sa...

Underbara bilder jag förstår att du inte tröttnar på att fota dem:) Tror att vi är lite sådana allihop:)) Ha det gott/Monne

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Jag är kär i din 'Black boy'...... Den måste jag skaffa mig...... Går den att ha i zon 4 tror du?

Kram Charlotte

Kerstin Alvesson sa...

Härliga bilder Katarina. Förstår precis detta med färgen på de mörka rosorna, otroligt svårt att lyckas fånga med kameran. Det är mycket sällan jag lyckas.

Traudi Gartendrossel sa...

einfach wunderschön!!!

danke für diese traumhaften Fotos...

liebe Grüße von Traudi

Anjas Hill sa...

Alldeles underbara rosbilder Katarina!
Visst är det märkligt det där med kameran? Jag fotograferar ju om och om igen växter från det ena till det andra året. Till mitt "försvar" säger jag att de utvecklas. Vissa år är blomningen enorm - andra inte. Dessutom breder de flesta växter ut sig i storlek och får liksom en annan karaktär - inbillar jag mig./Anja

Eva Linnea sa...

Rosor är vackrast!
Kram & hälsningar från Nöbbele

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Härliga bilder .. och jag lär mig hela tiden något nytt när jag tittar in hos dig. KUL!
Nu gäller det att njuta och fånga dagen så mycket man bara kan.
Ha det gott
Birgitta

Lavender and Vanilla Friends of the Gardens sa...

The roses are so very special. Even if they just flower once in summer it is a present to be cherished. The last one looks a little like Felicia which I have always loved. I think there is nothing better then a early morning stroll in the garden to look and to breathe the fresh, sweet scent of the flowers.

Ruben sa...

Verkligt fina rosor!!!
Kan tala om, att Symphandra pendula blommar hos mig nu. Jag fick ju fröer av dig, kanske du kommer ihåg. Plantorna är buskiga och fina, och jag tror det blir kanske 100 blommor på varje. Har för mig att du kallade den Elfenbensklocka, måste googla på det, att googla på Symphandra pendula gav inte så mycket.
Ha det gott!
/Ruben

Ruben sa...

Jag hade stavat fel. symPhyandra pendula gav fler träffar! ;-)
/R