10 juli 2008

A beautiful visit



Är du nöjd med din trädgård? Blev den så som du hade föreställt dig? - Jag är nöjd med min, men jag kan ändå beundra andras trädgårdar och önska att de var mina.

Are you content with your garden? Did it turn out the way you wanted it? - I know I'm pleased with my garden - but that doesn't stop me from admiring other people's gardens, wishing they were mine.


I måndags hade jag förmånen att besöka den vackra Glädjekällan tillsammans med Lotza, Anja, Karin, Lindalunda och Hannele. Birgittas trädgård är ganska liten och fylld med olika växter och vackra ting - särskilt rostiga saker.

Last Monday, me and some gardening friends, had the opportunity to visit an exceptionally beautiful garden, called Glädjekällan (Well of Happiness). The garden was quite small, filled with lots of different plants and decorative items - especially rusty ones.


ser du timjan-muren i bakgrunden? / can you see the stone wall filled with Thyme in the background?


Sten finns det gott om i detta paradis- inte fabriksgjord sten utan naturliga, vackra stenar. Så vackert mot de olika grönaktiga färgtonerna.

Stone was used a lot in this paradise - not the handmade type of stone - but the natural shaped ones. So splendid against all the plants in different greenish hues!




Runt om i trädgården finns det olika sittplatser där man kan slå sig ned och koppla av. Jag älskar trädgårdar som den här, med olika små rum. Det får en begränsad yta att verka så mycket större.

All around the gardern, there were different places to sit and relax. I just love gardens with different 'rooms' like this one! Even though the spacing is limited, you get the feeling of a much larger garden.


Vackra föremål var utplacerade runt om i trädgården. Birgitta har en förkärlek för rostiga saker. De kontrasterar så vackert mot blommor och bladverk.

Decorative objects were placed among the plants. Rusty items mix very well with flowers and foliage.


Det är inte bara växter som trivs i den här trädgården. Småfåglarna måtte älska den eftersom små fågelbad är utplacerade på flera olika ställen.

Not only plants thrive in this garden. Birds must love it, since there were plenty of birdbaths around.



Jag känner mig verkligen inspirerad efter detta trädgårdsbesök! jag skulle vilja hitta vackra föremål att pryda min egen trädgård med... -Tack kreativa Birgitta för att jag fick komma och tack för den goda lunchen!

I feel so inspired having visited this garden! I'm on the lookout now for more beautiful objects to embellish my own garden... -Thank you Birgitta for having me - and thanks for the lovely lunch!
Katarina

12 kommentarer :

Anonym sa...

Visst måste vi alla som var där känna oss inspirerade! Ett fint reportage över en finträdgård.
Tack för ditt trevliga och glada sällskap!

mvh, Anja

Lavender and Vanilla Friends of the Gardens sa...

This is a little paradise. Very beautiful and peaceful love all the rust-ic decorations.

Anonym sa...

Ja, då får jag titta in här ibland! /Anette

Suzanne sa...

Hello today. What a lovely garden to have walked around with a beautiful name.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Kataria
Visst är det roligt med trädgårdsbesök. Fick massor utav ideer både hos dig och Anja i era ljuvliga trädgårdar.
Kul att läsa dina tankar om min trädgård, men jag tycker samtidigt att det känns lite smått pinsamt med alla lovord.
Våra'besöksdagar' har verkligen varit trevliga. Nu ser jag fram mot besöket hos Hannele.
Tack igen för rosen. Hoppas den klarar sig.
Ha det gott
Birgitta

Katarina sa...

Birgitta: det är nog vi svenskars ovana av att få beröm, som gör att det kan kännas 'pinsamt'. Jag tycker du skall suga i dej lovorden - det är de värd och det gör gott för själen!
Kram Katarina

Anonym sa...

En sån trevlig blogg! Här kommer jag kika in ofta! (Härliga bilder!)

Tack för trevlig läsning!

Threadspider sa...

I love small gardens and this one is so lovely-particularly the thyme wall. Thank you for taking us there.

Marie sa...

Vakkert paradis!

Eg har noko til deg på bloggen min! Kikk innom :)

Ewa sa...

Hello Katarina,
Very nice garden - all these decorative items - they seem to be right in place.
Some would say too many focal points? but who cares?

Malin - I min trädgård sa...

Ja det kan jag tänka mig är vackert - Ghislaine de Féligonde upp i ett träd...

Åh vilken härlig trädgård du har besökt! HJag håller med - med små rum så känns trädgården större. Och mer ombonad/mysigare. Även fast jag tycker det så kan jag själv inte bestämma hur jag ska göra det med min egen trädgård. All heder åt de som lyckas - som t.ex. Birgittas. Härliga bilser!

Ha det bra, och tack för kommentaren hos mig!

Karin sa...

Kul att få se dina bilder från Birgittas trädgård. Som sagt - mycket inspiration! En älskad trädgård, kan inte vara annat än inspirerande. Fina bilder! Ha en skön helg!

Kram Karin