31 juli 2008

A Beauty...and a Beast

Skönheten har återvänt. Det betyder att hösten närmar sig. Lite ledsamt kanske, men hon är så vacker och jag njuter av varje sekund. Det sägs att hon är ett ogräs...så vad då? Hon får stanna så länge hon vill.

The beauty has returned. That means we are getting closer to autumn. It's a bit sad really, but she's so good-looking I enjoy every minute of her. They say she's a weed ...so what? She can stay as long as she wants.


Känner du igen henne? Den dubbla såpnejlikan
som förr användes i stället för såpa. Tänk hur kvinnorna satt där vid åkanten och skrubbade trasmattor med hjälp av såpnejlikor....

Do you recognize her? It's the Soapwort that was used instead of soft soap a long, long time ago. Imagine how women sat by the small rivers washing their rag-carpets with soapwort...



Men vad nu? Vad är det som sitter till höger om såpnejlikorna? - En best har smugit sig in i min trädgård... Hur får man bort en sådan? Jag vågar inte röra honom....

But what is that? What's sitting next to the Soapworts? - A Beast has crept into my garden... How does one get rid of those? I don't dare to touch him...



/Katarina

25 kommentarer :

Linda Lunda sa...

PERRRRRFEKT!!!!!!!
Den dubbla såpnejligka skulle jag väldigt gärna vilja ha någon gång om du har en bit över? Den är bedårande söt!!!
Linda

Katarina sa...

Linda: visst får du det! Jag tar med mig en bit nästa gång vi ses!
/Katarina

NinaH sa...

Jag tycker "besten" är jättesöt! Antar en viss Linda är upphovsman? Hon gör så fina varelser! Önskade en så´n satt bland mina Såpnejlikor också!
Om Ammunitionslådor: Jag visste inte heller vad lådorna använts till. Men så fick jag se en i ett tidningsreportage & fick förklaringen där.

Katarina sa...

Ninah: det är inte Linda som har gjort den - det är jag...på kurs hos Linda! ; )
/Katarina

Anonym sa...

Please don't say we are getting near to Autumn
:(
Karen

NinaH sa...

Nämen!!! Så duktig du är, Katarina!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Söt liten best du har.
Såg i tidigare inlägg alla dina fina stockrosor. Ljuvliga färger.
Har själv försökt med dem men hos mig blir bladen alldeles gulorange av rost. Visserligen tycker jag om rost men bara på rätt ställe :).
Ha det gott

Birgitta

Anonym sa...

Det är nog bäst att hålla tassarna borta från en sådan best;)!
Såpnejliga är en riktig gammal torparväxt - men kommer inte innanför mina domäner trots den underbara doften och den vackra blomman - gissa varför ;))!?

mvh, Anja

Anonym sa...

Tycker nog att besten ser klart snäll ut, inte kan man oroa sig fö den :-)
Christer.

Anonym sa...

ps
Katarina! har mailat dig!
ds

Hannele på Hisingen sa...

Hahha, trivs han inte i din trädgård, kan han flytta till Hisingen :)
Såpnejlikan har kanske tagit lite för mycket plats, även på vårt berg, ska kanske börja göra schampoo...

Lavender and Vanilla Friends of the Gardens sa...

I am just admiring your sleeping beast, better not waking it up.
Soapwort is an interesting plant. I had one in my herbgarden, but it has not survived, I think it got to wet...LOL Soap and not liking wet!) Australian Aborignal People used or still use Wattle (Acacia) pods to make soap and also flour.) I can't go past your tempting red currants I don't think one needs words to appreciate them.
I read you are a Libra, I am one too! 29.9. Enjoy your weekend.

Ninni sa...

Den är ljuvlig, såpnejlikan!
Vår trädgård var full av dem när vi flyttade hit. Och fastän jag älskar både doften och blomman så har jag nog nästan lyckats utrota den...Det har blivit så efter alla ommöbleringar under åren. Kanske den finns kvar längst ner i ett undanskymt hörn i trädgården, ska ta mig en tur för att titta om den blommar här hos oss.
Ha en skön helg! Kram Ninni

Anonym sa...

Vi ser faktiskt inte såpnejlika med blida ögon här! Men egentligen är ju alla växter vackra bara man tittar efter. Men här växer den där det är torrt och eländigt - och då blir den ju därefter! Tur att inte alla tycker lika om alla växter! Ha det gott! /Ruben

Threadspider sa...

The soapwort is lovely. I quite like the beast too, but shhh, don't tell him..

Karin sa...

Åhh men så härlig den är! Jag har sett fram emot bilder på era kreationer. :) Och såpnejlikan är väldigt fin den med. Ja vi kan väl se om vi ska byta plantor eller frön. Jag har ju massor utav den mörka stockrosen. Ha en fin helg!

Kram Karin

Anonym sa...

Vilken fin vinjettbild. Du är en sann konstnär! /Ruben

Miranda Bell sa...

Hi Katarina - thankyou for visiting my blog - you may enjoy all the photos of the roses in our garden from an earlier posting...http://jardinmiranda.blogspot.com/2008/06/everything-in-garden-is-rosy.html!

In the meantime I've been enjoying all your lovely photography too - a beautiful picture of the soapwort! And previously of all those roses - one of my favorite plants!

Have a good weekend - Miranda

pudelflicka sa...

Hej igen,
Till din fråga om hundarna. Mina hundar skäller inte så mycket när dom leker men träffar dom andra hundar så skäller dom i början.
Nu har regnet kommit till Stockholm. det känns skönt.
Hedvig

Anonym sa...

Katarina, this is fascinating! I must research! Thanks for the Early Soap lesson! I love this sort of information and I want one of those plants!

Anonym sa...

Hade ingen aning om vad den heter den där som man ser överallt snart.. eller är det redan?.. Jag tycker den är jättefin.. och har försökt rycka upp den nästan på en tomt.. *viskar* men den dog undrar varför.. *hehe*. Jodå vi ses på måndag.. ska bli jättekul eller hur. Synd jag inte var med när ni hämtade grejorna.. men jag var borta och latade mig.. Kram på dig/Monica
ps.. vilken idé flytta???!! jo men jag förstår dig.. jag kommer gärna hit och hälsar på.. =)

Lotta 8`) sa...

Tyckte väl jag kände igen "besten", vad fin han blev!! Nu får du allt vara lite stolt! Hur gick det men katten? Är så nyfiken.... Jag skall hämta grejorna jag med inom kort - spännande :)
Såpnejlika fanns i vår trädgård när vi köpte huset men försvann vid dräneringen - tråkigt nog. Gillar den då det är en "mormorsperenn". Så då kanske vi ses i på måndag? Skall bli kul att träffa "tanterna" igen - Hanneles utryck :) Kram 8`)

Merja sa...

Såpnejlikan ja..den frösår sig villigt här också. Bara den håller sig på sin plats! Har den bland pionen.Ganska fint när de blommar efter varandra:)
Fina stockrosor du har!! Stal nya frön under promenaderna i Skåne;)Ha det bra!

Marie sa...

"Beauty" er verkeleg beauty og "besten" er utruleg søt :)

Ja, nå blømer røsslyngen her i Norge, eit tekn på at sommaren er på hell.

Enn så lenge er det varmt og vakkert ver.

Ønskjer deg ei fin veke :)

joey sa...

Charming post, Katarina ... love your sense of humor (except the idea of autumn lurking around the corner) ;)