21 juli 2008

Roses that I can't be without


Som jag skrev i inlägget igår; rosenknoppar är så söta - men utslagna rosor är ändå bäst! De här rugosa-hybriderna doftar alla ljuvligt och de blommar under hela säsongen. De är anspråkslösa och dessutom så håller de sig friska. Ingen mjöldagg, ingen rosrost... Vad kan man mer begära...?

Rose buds are great, as I wrote in my post yesterday, but roses in bloom is even better. The following rugosa hybrids all smell heavenly and they flower throughout the whole summer. They don't ask for much manure and, on top of that, they stay healthy. No mildew, no rust. Who could ask for more...?

Moje Hammarberg - min första kärlek och anledningen till att jag hamnade i rosträsket! Massor av blommor från vår till höst och massor av nypon till fåglarna under vintern.

Moje Hammerberg - my first love and my entry into the wonderful world of roses! Lots of flowers from spring till autumn - and lots of rose hips for the birds during winter.



Underbara Schneekoppe - ljusrosa blommor med en silveraktig ton - ljuvliga rosor och nypon.

The adorable Schneekoppe - light pink flowers with a hint of silver - gorgeous roses and rose hips.


Den ståtliga kanadensaren Martin Frobisher med överraskande romantiska, rosa blommor...

Martin Frobisher - this grand Canadian gentleman with surprisingly romantic, pink roses....


...och den ljuvliga Louise Bugnet - som också kommer från Kanada och som alltid blommar väldigt pålitligt...

...and the delightful Louise Bugnet - who is also from Canada and always blooms so very reliantly...



....jag skulle inte vilja vara utan någon av er!

.... I wouldn't want to be without you lot!

Katarina

11 kommentarer :

Anonym sa...

Underbara rosor! Schneekoppe har jag inte hört talas om tidigare, men den var otroligt vacker med den silverrosa färgen.
Hälsningar från Ronja :)

Anonym sa...

Vackert, vackert, vackert! Vad mer kan jag säga?
Christer vid transjön.

gintoino sa...

They are beautiful katarina, I specially love the Schneekoppe one, lovelly!

Lavender and Vanilla Friends of the Gardens sa...

Your rugosa roses are gorgous. The photos are so real I think I can smell their scent and touch their silky petals. I love the colours. These Rugosa Roses are a treasure.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Tycker doften känns ända hit. Desa underbara rosor!
När det gäller dagliljor tror jag att alla går att äta. Hybriderna är ju så 'nya' att jag misstänker att de inte finns på någon meny ännu :).
Gissar att det är den brunröda dagliljan som man äter knopparna av i Asien. Hur de tillagas vet jag inte.
Tar gärna frön från Codonopsis ussuriensis.
Ha det gott
Birgitta

Catherine sa...

I can see why you wouldn't want to be without them Katarina..:D They are beautiful, and beautifully captured!
Have a beautiful week!
Cat

Ninni sa...

Vilka härliga rosor du visar! Loise Bugnet är min favorit!
Jag är ju en älskare av vita blommor och som tur är så finns det lite vit blomning kvar i trädgården...Kanske kommer det några bilder så småningom. Det är så lite tid för bloggande nu när jag är i Sverige. Mycket annat som lockar:-)
Må så gott! Kram Ninni

Hannele på Hisingen sa...

Tjusiga bilder.

Lavender and Vanilla Friends of the Gardens sa...

Katarina I have tagged you. Please go to my blog, if you feel like playing along. Cheers.

Anonym sa...

Den där passionen är så smittsam.
Fantastiska rosor - känner riktigt doften ända hit!

mvh, Anja

lareine sa...

i understand the feeling... who would want to live in a world devoid of roses?... and i'm not surprised with your "first love"... i love the color and the fact that it blooms half of the year... and you remember the name of all your roses!!! wow! i never get to remember ours... i know, i should try to learn their names, but i guess, i don't have that much aptitude in that area... enjoy your "rose-ful" summer :)