13 juli 2008

Garden Bloggers' Bloom Day / Trädgårdsbloggarnas dag


Initiativtagaren till 'Trädgårdsbloggarnas dag' är Carol, som har den trevliga bloggen May Dreams Gardens. Den 15 i varje månad, är trädgårdsbloggare över hela världen inbjudna att posta ett inlägg om vad som blommar i deras trädgårdar - samt skriver en kommentar på Carols sida. - Det är ett sant nöje att surfa runt och besöka trädgårdar i olika klimatzoner!


Carol, at the lovely May Dreams Gardens, is the hostess of the monthly 'Garden Bloggers' Bloom Day'. By the 15th of each month, Garden Bloggers around the world are invited to post about what's blooming in their gardens, and to comment on Carol's blog. -It's a pleasure to visit gardens in different climate zones - so Thank you, Carol!


Denna sommar var vädret extremt varmt och torrt i juni. De engångsblommande rosorna i min trädgård är redan överblommade, men de remonterande fortsätter att slösa med sin doft och skönhet. Jag har ett fyrtiotal olika rosenbuskar som blommar just nu, så jag känner mig verkligt priviligierad eftersom jag älskar rosor...

This summer has been quite exceptional weatherwise. We had an unusually hot and dry spell during the month of June, so my once-flowering roses are already finished. But the repeat-flowering ones continue to add fragrance and beauty to my garden. I've got around 40 different rose shrubs blooming right now, and I feel so priviliged, since I adore roses...



Stockrosorna glädjs jag också åt. De flesta frösådde jag förra året och de har redan massor av knoppar och blommor. I början av sommaren var de angripna av rost, men efter att jag täckte marken med stenar runt omkring dem, så har de hållit sig friska.

The Hollyhocks are also a joy. I grew most of them from seed last year, and they have already lots and lots of buds and flowers. The plants were attacked by rust early in the season, but after having covered the ground with stones around their feet, they have been healthy.



Borstnejlikorna blommar som allra bäst just nu. Jag har dem i massor av olika färger. Trots att de bara är två-åriga så kommer de tillbaka - i nya färgkonstellationer. De verkar trivas här framför den gamla ruinen längst upp på min backiga tomt. Liksom fingerborgsblommorna.

The Sweet Williams are at their best right now. I've got plenty of those... Although they are only supposed to bloom for one year, they keep coming back - in different colours. I think they like it here... in front of the old ruin at the top of my hilly garden. And so do the Foxgloves.



Borstnejlikorna är också fina samplanterade med rosor - här tillsammans med Rose de Rescht:

Sweet Williams are also nice to use together with roses. Like here, next to Rose de Rescht:


Jag tycker om att blanda upp mina rosor med blåa blommor, som exempelvis Blåklocka och Nepeta. Det skänker lite romantik till trädgården, tycker jag. Min make kallar mig för en 'wanna-be engelsk dam' - och varför inte? Jag skulle inte ha något emot att bo i en liten stuga i Cornwall...


I like to mix my roses with blue flowers, like Bluebells and the Nepetas. They add a bit of romance to my garden, I think. My husband calls me a 'wanna-be English Lady' - and maybe I am... I wouldn't mind living in a small cottage in Cornwall...



Blåklockans form är så perfekt - den återkommer i mina fina, vinröda prickklockor. Till höger om Prickklockan på nästa bild syns den blåa säckbusken 'Ceanothus' med sina fantastiska, blåa blomställningar. Denna buske är inte härdig här, men jag köpte den för två år sedan i England, och den finns fortfarande kvar...

The shape of the Bluebell is exquisite - the same shape as in my gorgeous, purple Campanula punctatas ... next to the Campanula on the next picture you can see
the shrub Ceanothus with its fantastic, blue flowers. This shrub shouldn't be able to survive in Sweden, I've been told, but I brought this one from England two years ago, and it's still here....



En annan klocka är den vita elfenbensklockan, som lyser upp i skugg-rabatten. Den är så söt! Hoppas den frösår sig rikligt!

Another bell is the white Symphyandra hofmannii which is adorable in the woodland; it brightens up the shade. I hope it will re-seed generously!



Trädgårdsnattviolen sänder ut sin ljuvliga doft nattetid. Den lila varianten blandar sig så fint med lungörten 'Trevi Fountains' silvriga blad.

Hesperis matronalis add extra scent to my garden during summer nights. The lilac variety mix very well with the silvery foliage of the lungwort 'Trevi Fountain'.



Flera klematis blommar också nu. Men min favoritklematis - 'General Sikorski' - dog för några veckor sedan. Jag vet inte riktigt vad som hände, generalen bara torkade ihop och dog. Det är så tråkigt, eftersom jag köpte den i England och mig veterligt går den inte att få tag på här i Sverige. Men som tur är så har jag några fler klematis - detta är 'Margaret Hunt':

Most of my Clematis are also in bloom. But my favourite one - General Sikorski - sadly passed away a couple of weeks ago. I really don't know what happened to him, he just dried up and went away. It's sad really, because I bought it in England a couple of years ago, and I've never seen it for sale here in Sweden. But luckily I've got a few others - this is Margaret Hunt:



Jag har några ett-åringar också, och jag tycker mycket om den vita sömntutan. Både blomman och det dill-liknande bladverket är vackert.

I've also got some annuals, and I'm especially fond of the white Californian Poppy - both the flower and the dill-like foliage are adorable.




En annan ett-åring som jag tycker om, är indiankrasse 'Mahogany'. Stora, mörkröda blommor med lockande gul insida:

Another annual that I like is Tropaeolum majus 'Mahogany'. Large, burgundy flowers with a tempting yellow inside:



Min
rundel av rosenspirea som växer runt den gamla pumpen, är som allra bäst i juli! Denna pump är kronan på verket, eftersom den är sammankopplad med en elektrisk motor. Jag kan därför vattna trädgården under torra perioder utan att använda det dyra, kommunala vattnet.

My circle of pink Spiraea shrubs, growing around the old pump, is at its best in July! This pump is the jewel of my garden, since it's attached to an electrical engine. It allows me to water my plants during dry periods without having to buy water from the municipality.



Men det som glädjer mig allra mest just nu är min nyaste ros 'Patrik'. Det är en av mina egna korsningar (buskrosen 'Astrid Lindgren' x rugosan 'Rugelda') som precis har öppnat sina första blommor. De är ljust, ljust gula, och de bleknar till vitt. Den har fått namn efter en av mina söner.

But most precious right now is my new rose 'Patrik'. It's one of my own crossings and it has just opened its first flowers. They are very light yellow, fading to white, with a lovely scent. This rose is a cross between the shrub rose 'Dream Sequence' and the rugosa 'Rugelda' - and it's named for one of my sons.




Det är fantastiskt roligt att äntligen få se resultatet av de egna hybriderna...

The joy of finally seeing the flowers of your own hybrids is overwhelming...

Happy Garden Bloggers' Bloom Day! / Katarina




29 kommentarer :

Anonym sa...

Vackert, vackert, vackert! Annat kan jag inte skriva.
Christer vid transjön.

Threadspider sa...

What joy in creating a rose for the son you created. That's such an incredible thing to do. It must make you proud twice over!
Your garden could be mine ,Katarina,-we have the same tastes in plants in the same colours and I can get ideas from you for the plants "missing" from mine. Thank you for a lovely post.

Anonym sa...

Katarina! Alla har vi i oss någon form av wannabe!
När jag ser på bilderna kommer jag ihåg precis hur fint du hade det. Dina borstnejlikor och blåklockor var synnerligen vackra ihop med rosor och mot berg.
Vilken tur för oss andra att du bor i där du bor och ingen annanstans ;))!

mvh, Anja

Frances, sa...

Hi Katarina, forty rose types, how wonderful. I will join you in Cornwall, that is where I live in my dreams, surrounded by roses as lovely as yours. Congrats on the Patrik cross, you are quite the green thumb!

Frances at Faire Garden

Linda sa...

The flowers I have seen so far in the July bloom day are so inspiring for me to keep going with my flower planting.

I love my white California poppy too. I have a few months to wait for it to come out.

Cindy sa...

It's so wonderful to see your garden. It is so lovely. I miss having rose blooms but I really enjoy looking at yours - especially your hybrid. That is a great accomplishment - Congratulations!

Carol Michel sa...

Beautiful flowers. Your garden must be a wondeful place to be right now.

Thanks for joining in for bloom day.
Carol, May Dreams Gardens

Anonym sa...

Härliga bilder du visar, Katarina! Jag håller verkligen med dig om att blåklockorna är ett perfekt sällskap till rosorna. Tack för tipset!
Kram från Ronja :)

Marina sa...

Oj, egen ros!Det var inte illa. Så många fina blommor du visar. Här blommar stockrosorna för fullt och dom är friskare än på många år emn ajg har itne gjort något åt dem så jag vet itne varför. Det beror nog mest på vädret hur dom blir tror jag.

Catherine sa...

Forty rose bushes ~wow~oh so lucky you Katarina..and in bloom~it must be heavenly! :) I love the shrub with blue flowers..very pretty! And I love your ring of spirea around the old pump~so magical and enchanting! All so beautiful your blooms & captures of them!
Your garden is gorgeous!
Wishing you a beautiful week!
Cat

Karin sa...

Det verkar trevligt med Bloom Day. Om det inte vore för att jag just publicerat dagens andra inlägg (om Göteborgs Lustgårdar) hade jag nog hakat på. Kanske en annan gång! Vilken fin tur du bjuder på, alltid mysigt att få kika på dina rosor och perenner. 40 stycken som blommar!!! Här är det bara ett 10-tal som fortfarande håller igång men fler knoppar är på gång. Vilket bra tips ang. stockrosor. Det ska jag ta och pröva. Så synd med din favoritklematis men klematis som försvinner kan återuppstå året efter, så ge inte upp ännu. Grattis till 'Patrik'. Vilken helt ljuvlig ljusgul ros! Ska bli kul att läsa mer om dess egenskaper när du vet mer...

Kram Karin

Lotta 8`) sa...

Grattis till blomningen av Patrik! Jag är imponerad av att du kan ta fram en hybrid själv - vilken konstnär du är =) Wanna-be - absolut jag med, skulle kunna tänka mig en lagom liten gammal herrgård, cottage garden, hönshus och en lada att breda ut sig med betonggjutningen.... :) Det måste vara en fantastisk ros-sommar i år. Minns ju väl hur imponerad jag var av dina rosor och samplanteringarna med blåklockorna ( har fina bilder på dem :) Och Borstnejlikorna - så söta, hur kan jag ha missat dem tidigare? Ha det så gott och fortsätt njuta av dina rosor, kram 8`)

Anonym sa...

Katarina, what lovely pictures of your garden. The hollyhocks are lovely - I did not know about covering the ground around their feet to stop rust - I might give them another go!
I adore your photograph of the plant combination including the lungwort - charming.
Regards
Karen
(I am not even going to mention the 40 different roses blooming:))

Gail sa...

What a delightful surprise to find all the bells and roses...and one named for your son! I am of late...falling under the spell of hollyhocks and hope to be able to grow them. They make me think of my mother, who recently passed away; so your suggestion to deal with rust will be applied here in Tennessee.

Thank you for a lovely tour!

Gail
clay and limestone

Digital Flower Pictures sa...

Congratulations on the rose. When can we buy it? You have a lovely assortment of things blooming.

DP Nguyen sa...

I can tell that your garden must smell just lovely! The roses look amazing and so healthy too!

Hannele på Hisingen sa...

Underbart, du har så mycket fint i trädgården, rosenspirea runt den gamla pumpen är läcker.

lareine sa...

hi katarina! not only do blue flowers add romanticism, they also create a cool contrast and "movement" to the vivid colors of other flowers... and i also have rust problems with our few hollyhocks and i'll try your solution :)...i'm sorry about your favorite clematis... i guess having your plants die (especially your favorite ones) is like losing a pet... but you have a very lovely garden... and i love the old water pump!!!! not only is it nostalgic and a splendid garden ornament, it's also an economical source of water... and wow! you were able to produce a hybrid rose... nothing beats the pleasure on seeing it bloom... have a great summer!!!

Anonym sa...

Som anligt så viosar du underbara bilder och din egna ros var ju så kalrt ljuvlig!
Sten runt stockrosorna mot rosrost? Har jag aldrig hört talas om, det kan ju vara värt ett försök!! Jag vill gärna ha stockrosor men dom ser alltid så trista ut av rosten. Vet du om det är samma rost på dom som på rosorna? För i så fall ska man kanske inte ha dom tillsammans?
Må så gott! Veronica

Yolanda Elizabet Heuzen sa...

What a lovely tribute to GBBD! I love roses too so wow to the 40 different shrub roses, what a delight they must be. Your hollyhocks, sweet williams and pretty little bells look gorgeous too.

Perhaps your general Sikorski died of the wilting disease that strikes many a clematis? If you have planted it deep enough, it will come back.

The spirea circle round the pump look great, what a lovely idea!

Happy GBBD!

The Diva sa...

Oh, Katarina, you have the most lovely garden. I too love roses, and mine will be back in bloom after the hot summer. I love the rose you hybridized. That you named it after your son is wonderful.

Your General Sikorski may come back. Don't dig it up. The clematis sometimes get a bacterial fungus which makes their leaves turn black, and they die to the ground, but then they often come back. Happy Bloom Day.~~Dee

gintoino sa...

Lovelly blooms katarina. I specially like that second pink rose (with the sinple flowers), and I wish I could have foxglove in my garden. They are so lovelly.

Anonym sa...

Du har så många fina bilder på vackra blommor. Prickklockan fick jag faktiskt se i verkligheten för några dagar sedan, och du har rätt, den är mycket vacker! Men det som slår allt annat tycker jag är rosor och blåklockor!!! Mycket, mycket vackert!!! /Ruben

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Det är som att besöka dig och din fantastiska trädgård igen. Tur att du inte bor någonstans i Cornwall.
Det måste kännas roligt att själv ha fått fram roshybrider som t.o.m börjat blomma. Patriks gräddgula färg är verkligen tilltalande.
Själv har jag försökt med julrosor men de har fortfarande lång tid till ev. blomning.
Ha det gott
Birgitta

Merja sa...

Hej Katarina!
Det blommar vackert hos dig ser jag på de fina bilderna!
Spännande med EGEN ROS. Duktig du är!!!
Gillade den röda krassen,vilken färg.
Ha en skön sommar!!

Lavender and Vanilla Friends of the Gardens sa...

Katarina you have an enchanting summer garden. The white californian poppy is so sweet like a shy ballet dancer. I love your colour combinations. the rose "Patrik" is a treasure, lovely colour.

Mr. McGregor's Daughter sa...

I think there are 2 kinds of gardeners: those that live in England, those who wish they did. Your garden is lovely in spite of the heat & dryness. I second Dee's advice about your 'General Skikorski.' I've seen Clematis disappear for a year,then come up & bloom the next.

Sarah Laurence sa...

Your garden has so many beautiful colors. That Mahogany bloom looks like a painting. With the move home, I had forgotten all about Bloom Day. How nice to be reminded by this lovely post.

Barbee' sa...

Katarina, your roses make my heart melt!